Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2588 inlägg 687959 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Hema  
#500881
alias skrev:Klämde ett finger ordentligt när jag skulle lägga ihop ett res björkmassaved. Sitter nu med en bultande fingertopp där hela fingertoppen under nageln blivit svullen och smått börjat övergå till en blålila färg.

Gjorde så djävulskt ont att jag knappt vågade ta av mig handsken av rädsla för hur tilltygat fingret skulle vara.

MVH
Alias

Hoppas det går bra!

Elmia
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

åberg  
#500904
Famag skrev:Det är inte så svårt att ändra hudfärg när man öppnar luckan på pannan och automatsotningen smäller av

:-ss Hoppas du inte fick för mycket i ögonen.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

MDin  
#506246 Då har man platsat här i fadästråden. Lastade timmervagnen lite mer än fullt lass i går. Det gick tungt å lite slirigt i snön. Var inte långt bort från husen. När jag rundade ladugårdsknuten tog det tvärstopp o däcken bara spann Backade lite å tog sats! Tvärstopp igen! Slog i diffen, backade å tog sats, tvärstopp i snödrivan där ena framhjulet grävt en vall. Ok, hämtar en skyffel å skottar bort snövallen.
Innan jag sitter upp på 4hjulingen ser jag bakåt av en slump. Ser en vajer som går från en björk till timmervagnen.
Lite slarvigt hade jag inte lindat upp den vajer jag använt under fällningar av träd som INTE får gå fel. Den hade med kroken fastnat i vagnen. När jag trasslat bort behövdes inte ens 4hjulsdriften för att runda knuten.
Fick rikta sidorna på brytblocket [emoji37]

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#506253 Härligt, @MDin 🤗 🤗

Skulle gärna sett ditt ansikte när du upptäckte wiren :d

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

MDin  
#506269 Jag är en lugn person som tar det som det kommer. Jävlas det så löser jag saken utan att svära eller "uppföra" mig. Så i det här fallet var det bara att trockla ur vajern och kasta änden lite nonchalant bakåt å hoppa upp på 4hjulingen å köra.
Vid dryga 72 begriper man att gjort är gjort. Fast å andra sidan berättar jag inget för de jag känner[emoji41]

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#506276
MDin skrev:......Fast å andra sidan berättar jag inget för de jag känner[emoji41]

Nej, några saker är det bäst att holla för sig själv :d :d

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

MDin  
#506297
JensSkoog skrev:
MDin skrev:......Fast å andra sidan berättar jag inget för de jag känner[emoji41]

Nej, några saker är det bäst att holla för sig själv :d :d


Jo, men är man så anonym här? Det verkar som att alla känner alla å är kompisar. Mig veterligt så har jag ingen aning om vem som är vem här. Så jag inbillar mig att jag är i ett gott och i ett pålitligt gäng skogsfolk [emoji16]

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#506298
MDin skrev:Jo, men är man så anonym här? Det verkar som att alla känner alla å är kompisar. Mig veterligt så har jag ingen aning om vem som är vem här. Så jag inbillar mig att jag är i ett gott och i ett pålitligt gäng skogsfolk [emoji16]

Här är man väl så anonym som man själv väljer att vara :wink:

Någon föredrar att vara aktiva men på samma tid hålla
en låg profil, och andra är mer öppna. Jag tänker att man ska respektera båda.
Någon av oss har ju mötts på Elmia och på Gallringsdagar, och då blir man ju
snabbt lite kompis, isär eftersom det finns så oerhörd många trevliga
personer på det här forumet som jag hade tur att hitta fem år tillbaka. Det har varit
fem lärorika år men ochså underhållande år (som när jag läser om din
fadäs med wiren, @MDin 🤗 )

Hade varit trevligt att möta dig på Gallringsdagar i höstas och bli
bättre känd, och du som alla andra trogna Forumistar är alltid välkomna
till att göra visit här i Sandefjord i Norge för lite skogsfika och en skogsprat. :grin:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

özach  
#506348 hej ! gjorde en fadäs förra måndagen på jobbet :sad: såga omkull dåliga trän . almar bla, är kommunal parkarbetere , sto i en slänt å puta ett träd med handkraft , rejält spjärntag med högerben ! plötsligt poffar det till i högerbenet å gör jätteont :surp: vad händer ? åker till akuten i Västerås där det konstateras muskelbristning :sad: i alla fall ingen hälsena av ! 2 veckors sjukskrivning ! har nån annan råkat ut för liknande ? oväntat att en muskel kan smälla av så där ! ?

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

özach  
#506349 det var vad muskel ! Özach

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#506354
özach skrev:.... har nån annan råkat ut för liknande ? oväntat att en muskel kan smälla av så där ! ?

Gjorde det när jag "spelade" tennis med grabben. Löp och skulle vända och
landade på höger fot och hörde att muskelen i läggen gick av. :-o

Tog lång tid innan den blev bra, och jag har inte spelat tennis sedan :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Hema  
#506359
özach skrev:det var vad muskel ! Özach

Krya på dig.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Hema  
#506360 Själv fick jag tummen ur och bytte display på min mobil. Precis som den förra jag bytte för 9 månader sedan, så släppte den från limningen ganska omgående. Så jag gjorde som innan försökte trycka ihop, utan större framgång.

Under mindre än 24h verkar touchfunktionen tackat för sig (dock utan synlig spricka). Sabla irriterande. Ny skärm kostar 800:- o det är mer än vad man får för mobilen. Men har man inte gjort backup, så får man väl antagligen bita i det sura..

Dock har jag sett någonting angående otg (on The go) adapterkabel, man ska kunna ansluta datormus även usbhub. Får undersöka detta vidare.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Hema  
#506453 Köpte mig en otg-adapterkabel och kopplade in en usb-mus och det funkade. Nu är inte mobilen obrukbar, bara osmidig att ha med sig.

Lutar åt att köpa något nytt. Närmast det jag har blir en Sony xz1 compact (gillar storleken) snart kommer zx2, så då kanske priset sjunker på den äldre eller kanske en CAT 41? Bra batteritid, tålig och dubbla sim.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#506463
Hema skrev:Köpte mig en otg-adapterkabel och kopplade in en usb-mus och det funkade. Nu är inte mobilen obrukbar, bara osmidig att ha med sig.

Lutar åt att köpa något nytt. Närmast det jag har blir en Sony xz1 compact (gillar storleken) snart kommer zx2, så då kanske priset sjunker på den äldre eller kanske en CAT 41? Bra batteritid, tålig och dubbla sim.

Bra att veta det där med otg-kabel :-bd

Har CAT själv, nu, och det är absolut en tålig telefon med bra batteritid.

Enda svåra är att jag inte har kommit så långt i huvudet
som telefonen har kommit i teknologi :mrgreen:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).