Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2585 inlägg 679881 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Erre  
#460910 Ja man ser ju framför sig att man kan skada övriga.
Folk som inte rår för att det är som det är.
Därför kastar mig sig in i att reda upp det som hänt.
Tyvärr är det ofta då en olycka kan hända.

Men jag hade gjort precis som dig.

För att oskyldiga inte ska råka illa ut.

Skönt som sagt att det gick bra med allt.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

ananders  
#460911 Skönt att det gick så bra och. Den känslan du hade när du insåg vart åt det börja gå, den är inte trevlig.

Ja det måste svidit i den småländska själen att inte kunna aptera optimalt, men som sagt säkerheten först. :-bd

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

alias  
#460914
ananders skrev:Skönt att det gick så bra och. Den känslan du hade när du insåg vart åt det börja gå, den är inte trevlig.

Ja det måste svidit i den småländska själen att inte kunna aptera optimalt, men som sagt säkerheten först. :-bd


Du skulle bara veta... :wink:

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#460949 Bra jobbat, @alias :-bd

alias skrev:Note to self - säkra upp träd med spakblock vid arbete utmed större vägar, eller ta med skotaren så man kan få väck virket illa kvickt om högre makter har synpunkter på vald fällningsriktning!


Holler med till hundra. :grin:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

alias  
#460950
JensSkoog skrev:Bra jobbat, @alias :-bd

alias skrev:Note to self - säkra upp träd med spakblock vid arbete utmed större vägar, eller ta med skotaren så man kan få väck virket illa kvickt om högre makter har synpunkter på vald fällningsriktning!


Holler med till hundra. :grin:


@JensSkoog

Om det var så bra jobbat vet i rackarn, då hade jag inte hamnat i den situation som nu uppstod - däremot är jag själaglad att det gick att åtgärda missen innan det uppstod skador på personer eller föremål (bara min självkänsla som tog lite stryk :lol: )

Vet att du rekommenderat spakblock (jag har t.o.m. två st. liggande i verkstan på föräldragården, ca 3 km från där jag fällde trädet ifråga, men dessa gjorde ingen nytta där) tidigare vid lite klurigare fällningar, men jag tänkte att det inte var något problem när jag inte hittade någon röta eller annat oroande när jag gjorde riktskär och fällskär och dessutom använde säkra hörnet.

Det är när man undkommer med blotta förskräckelsen som man inser att det är rätt nyttigt att bli påmind då och då om att man inte är helt ofelbar - hur gärna jag än försöker övertyga mig om att så är fallet däremellan :wink:

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#460955 Jo, efter att det gick fel, så var det mycket bra jobbat :grin:

Alla kan göra fel, men det skiljer stort på hur man åtgärdar felet.
"Grace under pressure", som det kallas på engelska kommer gott med.
Du höll huvudet klart, blixttänkte, och senn gick du på och fick undan.
Det är prisvärd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#466215 När man ska byta slangar till primeren på den här:



Ska man inte ta med den här till ÅF'n och mäta ut efter slangarna som finns där:



(Hör till en Jonsered röjsåg, och längden blev absolut fel, självklart inte långa nog :surp:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Vardon  
#466217 Om du fått för långa slangar och gått tillbaka hade du nog fått första priset i tråden :)

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#466219
Vardon skrev:Om du fått för långa slangar och gått tillbaka hade du nog fått första priset i tråden :)

=)) =))

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Hema  
#466507 Såhär när man är inne på 5:e året och kommit på sig att man varje sommar står o gräver någonstans i trädgården, så slår det en att det var en minigrävare man skulle köpt direkt och inte köpt på sig en ATV med tillbehör. För nu kan man ju inte byta ned sig. Smartast för en själv hade varit att direkt ha köpt en järnhäst eller motsvarande.Tror det får bli dax för att spara lite hårdare ett tag.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

tallen100  
#466514
Hema skrev:Såhär när man är inne på 5:e året och kommit på sig att man varje sommar står o gräver någonstans i trädgården, så slår det en att det var en minigrävare man skulle köpt direkt och inte köpt på sig en ATV med tillbehör. För nu kan man ju inte byta ned sig. Smartast för en själv hade varit att direkt ha köpt en järnhäst eller motsvarande.Tror det får bli dax för att spara lite hårdare ett tag.

Eller så hyr du en 1,5 tonnare, det klart blir ju svårt att spontangräva, annars är ju en gammal traktorgrävare ett alternativ, den kan du använda till mycket och är betydligt billigare än en minigrävare :d

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Hema  
#466519
tallen100 skrev:
Hema skrev:Såhär när man är inne på 5:e året och kommit på sig att man varje sommar står o gräver någonstans i trädgården, så slår det en att det var en minigrävare man skulle köpt direkt och inte köpt på sig en ATV med tillbehör. För nu kan man ju inte byta ned sig. Smartast för en själv hade varit att direkt ha köpt en järnhäst eller motsvarande.Tror det får bli dax för att spara lite hårdare ett tag.

Eller så hyr du en 1,5 tonnare, det klart blir ju svårt att spontangräva, annars är ju en gammal traktorgrävare ett alternativ, den kan du använda till mycket och är betydligt billigare än en minigrävare :d

Problemet är ju att det dyker upp jobb lite då o då. Så hyra blir inte vettigt, såvida det inte blir till något större jobb.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

jannee  
#466598 Har en gammal JCB traktorgrävare, lägger ned mer tid på underhåll än rent nyttoarbete. ALLTID något som måste underhållas innan den fungerar tillfredsställande = hjälpligt :oops:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466613 Kan hålla med, la ner mer än en arbetsdag för att renovera 2 cylindrar på Hydreman för expandertapparna satt som f-n :shock:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JohannesG  
#467237 Har haft problem med en ko som går ner i ån och runt stängslet. För att råda bot på detta knöt jag ett band i stolpen och till ett träd på andra sidan. Bandet över ån är utan ström då det inte bör behövas, så jag struntade i att stänga av strömmen. Tänker noga på att hålla mig ifrån tråden med ström i, men rätt som det var så när jag satt där på knä i gräset vid ån smäller det till något fruktansvärt. Då har jag lyckats luta axeln mot tråden. Det är nog den värsta stöt jag fått någonsin, värre än när jag för några år sedan på samma ställe stod med vatten över knäna och lade armbågen på. Blev lite andfådd av chocken, men i övrigt inga problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).