Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2587 inlägg 686803 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Erre  
#682278 Tur i oturen att det inte blev värre.
Hoppas du läker fort å bra.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

fendt311  
#682280 +1

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Avslutat-02  
#682281 Det är lätt att hugga lite fel..
Bra med vassa redskap, de är lättare att sy efter...
Men det händer oftast mer innan en vass kniv eller yxa stannar till..

Skär lätt av senor mm.

Läk väl och ta det lugnt..

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682514
Sidenbladh skrev:... så nu vet vi att en alldeles ny och vass yxa från Gränsfors ger fina sårkanter...dyrköpt erfarenhet.

Det har alla som har Gränsfors-yxor vetat sedan länge 😎 😎

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682523 Det kan jag bekräfta!

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#682527 Jag ochså, men det var ingen Hultafors men en Mustad, typ snickaryxa slipad rakbladsvass av min bästefar och det skedde för 65 år sedan. Det var då jag lärde att när man kvistar med yxa ska man ha stammen mellan sig och yxan. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

jsn  
#682575 Byggde pepparkaksborg idag, kan meddela att det är jättedumt att reflexmässigt stoppa fingret i munnen när man bränt sig på smält socker, fick en ordentlig brännblåsa på läppen också..


Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

fendt311  
#682576 Du skulle ju ha blivit arkitekt i stället. Snyggt. 👍Finns det bild på läppen också?
Skojar bara.😊

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

jsn  
#682585 Tack! Konstruktör som man är (eller var) har jag ritat borgen i cad först och skrivit ut mallar, finns som dwg och pdf om någon mer vill riskera att bränna sig... Kanske skulle satsa på att konstruera pepparkakshus och sälja ritningarna.. spontant känns det väl dock som den businessen platsar i denna tråden..

Blåsan på läppen har redan spruckit så den ser inte så farlig ut längre, så det blir ingen bild på den 😉

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Avslutat-02  
#683203 Valde att lämna in bilen på verkstad istället för att byta en fjäder till dämparen själv..
Hatar dessa jobb.. Åt kunder är en sak men åt mig själv...nä...

Så ca 3 timmar efter att jag besiktat så var bilen klar hos verkstaden bredvid besiktningen
👍
Betalade 2000 kr för arbetet.
Körde hem..
Kom precis hem...nästan när det högg till i ratten och bilen styrde bara åt höger

Men gick rakt när jag bromsade...
Rullade sakta hem och in på gården..
Hoppade ur och mycket riktigt...

De hade inte dragit åt hjulmuttrarna...
Så fälgen satt lös 👎 jävla mardröm...
Dit åker jag inte igen...
Denna gången gick det bra... Men nästa kanske man kör på E4an i hög hastighet... 🤬

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Avslutat-02  
#683426


Kolla in tappen på hjulnavet från min bil..
Det skiljer 2 mm emellan den främre och den bakre delen...
Första gången jag byter hjullager på denna bilen.
Och skadan är inte ny.. Men detta knäcker lager ganska fort.. Skulle tro att den firma jag köpte bilen av bytt lager men struntat i navens förslitning.... Illa illa... 👎

Ska säga det att verkstaden jag anlitade för att byta fjäder är oskyldig till detta men borde märkt att något var fel vid demontering av fjäderbenet....

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

HannuRöj  
#685599 Dagens fradäs:
Fick välja mellan en lång och bra väg eller en kort och dålig genom ett skogfastighet jag har aldrig kört innan.
Valde den korta och dåliga och lyckades köra fast traktorn med tomna vagn. Gallrigsskotare hade kört vägen sönder i fjol, spåret hade fixad med grävmaskin.
Minst 100m gjorde jag djupa spår 😥 körde fram bak utan vagn, sen lyfte vagn lite närmare vid varje försök.
Det tog mycket mer tid än den längre väg. Och spåret ska fixas senare, självklart.
Dagens glädjeämne:
Trotts denna fradäser 👍 skogsägaren bara skratade och sa att det händer jo, och att är bra nu.
😉 Han kanske kom ihåg jag hjälpte honom en gång han hade skogsvagn omkull i dike vid skogsbilväg.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

fendt311  
#685603 Gen väg är sen väg, brukar det heta. Men det löste sig till slut. Som det också brukar vara i slutet.👍😊

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687094 Jag hade nästan en "Vi hade i alla fall vackert väder"-upplevelse idag efter att vinterdäcken kom på. Körde in in biltvätten med avtagen antenn men såg att jag hade glömt att fälla in backspeglarna. Lyckades som tur är tajma två tillfällen under högtryckstvätten när det gick att öppna sidorutorna utan att få in vatten och fick in speglarna innan borsttvätten satte igång 😀

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Erre  
#687150 😂.
Skönt att det löste sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).