Gillar inte riktigt alspånen,,,,,blir alldeles för "frän/stickande" smak från denna.
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.
Ulf skrev:Köper ni speciellt salt eller kör ni med vanligt jod-fritt salt..
axwell skrev:Ulf skrev:Köper ni speciellt salt eller kör ni med vanligt jod-fritt salt..
Hoppas att du inte med jod-fritt menar seltin, det kan inte rekommenderas.
Seltin har mycket begränsad konserverande effekt, det kan bli direkt hälsovådligt.
Kan inte saltlakens konc. i procent, surströmming skall ha 100 % mättnad.
Skogshuggarn skrev:Varmröker uteslutande med enris i egentillv rök enl gammal/beprövad metod.
Gillar inte riktigt alspånen,,,,,blir alldeles för "frän/stickande" smak från denna.
Ulf skrev:En fundering kring det här med saltlake..
Ni som röker kött, vad har ni för blandning på saltlaken..? 20% har jag hört skall vara lagom.
Använder ni spruta eller låter ni köttet ligga i laken, och i så fall hur länge?
Köper ni speciellt salt eller kör ni med vanligt jod-fritt salt..?
Jag skulle vilja påstå att saltningen av kött och fisk är lika viktigt för smaken,som valet av trädslaget är för rökningen.
Funderar allvarligt på att skaffa en Bradley-rök..Någon som har erfarenhet av dom..?
MvH. Ulf
BM 35 skrev:Här på skogsforum kan vi diskutera allt och det är Kanon![]()
Så jag tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av rökning kött och fisk,,,
Har själv byggt en rök med eldstad och rökrör röklåda
Vill nu ha lite tipps för bästa resultat. eldar nu med rå al och torr asp
4takt skrev:Jag gjorde en rostfri rök, typ skorstenshuv med lock och botten,lucka nertill,20cm upp från elden gjorde jag ett plåtfat som spånen ligger på,längst upp har jag krokar som man hänger det ätbara på,även galler om man vill lägga köttet, gjorde allt på en changsning(är helt okunnig på rökning) så det blir både rök från elden+spånen, termometer på toppen,toppen är en lucka med gångjärn så den reglerar jag värmen med, tydligen så lyckades jag för frun och ungarna tjatar om rökt abborre,själv äter jag inte fisk,jag brukar röka vanlig korv istället,blir god den med.