Socialt (mer om oss)

Vad var det senaste ni köpte??

11289 inlägg 2310927 visningar 391 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Williamm  
#709502
Erre skrev:En Jonsered.
Som efter lite genomgång blev riktigt fin.
1618328612_dsc_1169.jpg

1618328617_dsc_1170.jpg

Du får se upp så att du inte blir stämd.. Men det där starthandtaget... 😉 😀 🤣

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

johan eriksson  
#709511 Bästa märket och modellen Erre 👍

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Erre  
#709512
johan eriksson skrev:Bästa märket och modellen Erre 👍

Ja jag är lite svag för dom här.
Borde bli en till. 😁

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Williamm  
#709513
johan eriksson skrev:Bästa märket och modellen Erre 👍

Jag vill också ha en sådan.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

jannee  
#709514 Man blir besviken om man jämför med 2051, annars "rätt" ok.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Williamm  
#709517
jannee skrev:Man blir besviken om man jämför med 2051, annars "rätt" ok.

Jonsered 20xx serie och Hva2xx serie får man aldrig ta in i ekvationen om nyare sågar om man inte vill bli besviken...

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Värmlänning  
#709521
JörgenO skrev:
Värmlänning skrev:
JörgenO skrev:Idag fick jag hem en Gilette ”Fatboy” av 1961 års modell. Den är riktigt fin o ser nästan oanvänd ut. Så nu skall jag tukta skogshuggarskägget innan det slår rot 😀

Här är en reklamfilm från samma år

Vad får man ge för en sådan ”feting”?


Just den här kostade 1000kr och sen frakt på 232. Väl i Sverige blev det också en tullkostnad på 175kr. Jag förstår inte riktigt varför men det gick inte att lämna synpunkter på det.

Om man zoomar in bilden finns webadressen till där jag köpte, han har fler i olika prisklasser och även efterföljaren Slimboy som blev berömd i James Bond-filmen Dr No, som en tidigt omtalad "product placement"

Kul, jag är sugen på något liknande
Kör med en Merkur 34C HD, Merkur 1904 41C, Merkur 37C slant bar

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

tallen100  
#709525
JörgenO skrev:Idag fick jag hem en Gilette ”Fatboy” av 1961 års modell. Den är riktigt fin o ser nästan oanvänd ut. Så nu skall jag tukta skogshuggarskägget innan det slår rot 😀

Här är en reklamfilm från samma år

Se där, trodde du var lite mer modern av dej, själv använder jag uppladningsbar rakapparat 😀 😀 😀

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

JensSkoog  
#709528 När jag läser om sådant skrattat jag i skägget och tänker på
hur mycket jag har sparat genom åren på att jag slängde
min Gilette i 1967 :D

Men, jag skulle visst inte slängd den
när jag läser vad den kostar idag :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

alias  
#709534
JörgenO skrev:Idag fick jag hem en Gilette ”Fatboy” av 1961 års modell. Den är riktigt fin o ser nästan oanvänd ut. Så nu skall jag tukta skogshuggarskägget innan det slår rot 😀

Här är en reklamfilm från samma år


Återkom gärna med ett omdöme när du använt den ett tag.

Har själv gått i tankar om en klassisk rakkniv när innevarande paket med blad till Mach3:n är slut, men har inte landat i ett definitivt beslut.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

JörgenO  
#709585 @Tallen100
Jag är djupt bekymrad. Det kanske börjar med batterirakapparat men rätt vad det är så står du på gårdsplanen o brummar med batterisåg, beundrar din Tesla, kramar en varg och har nytaget motorsågskörkort på fickan. Vänd om i tid. En stor fördel med rakhyvel jämfört med de rakapparater jag testat är att du verkligen blir rakad. De där maskinerna gör inget annat än att irritera huden

@Alias & @Värmlänning (att döma av profilbilden tror jag inte jag kan locka JensSkoog)
Jag började med klassisk rakhyvel för ett år sedan då jag fick en Feather AS-D2 i 50årspresent och ärvde en oöppnad raktvål i arv från min far. Wet shaving har varit ett roligt ämne att gräva ner sig i under Coronaåret, framförallt att träna på att raka mig bättre o jämnare o minska blodflödet. Det finns hur mycket som helst material på Youtube. Min favorit är en pratig amerikan som heter GeoFatboy. För nån månad sen gjorde han reportage om sina favoritrakhyvlar o då började jag även intressera mig för vintage osh jag tänker nog samla på mig ytterligare nån Gilette, sedan någon Merkur som nämnts ovan och så nån fin engelsk. Hobbyn är ju lagom dyr tycker jag och det är roligt att lära sig.
Nästa steg blir kanske rakkniv. Men det kanske bör startas en Före/efter-jobbetkategori om wetshaving för oss utan skogshuggarskägg

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

tallen100  
#709587
JörgenO skrev:@Tallen100
Jag är djupt bekymrad. Det kanske börjar med batterirakapparat men rätt vad det är så står du på gårdsplanen o brummar med batterisåg, beundrar din Tesla, kramar en varg och har nytaget motorsågskörkort på fickan. Vänd om i tid. En stor fördel med rakhyvel jämfört med de rakapparater jag testat är att du verkligen blir rakad. De där maskinerna gör inget annat än att irritera huden

🤣 nej du någon måtta får det allt lov att vara 🤣
Men håller med om att en hyvel ger mycket bättre resultat, än rakapparat. gamla hederliga rejäla grejor är oftast bäst. 👍

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Ent  
#709589 Personligen har jag använt trimmer på huvud och skägg i nästan 30 år. Billigt, snabbt och enkelt, lättskött frisyr, och om man aldrig är nyrakad blir man ju heller aldrig orakad😃👍

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

axwell  
#709591
Ent skrev:Personligen har jag använt trimmer på huvud och skägg i nästan 30 år. Billigt, snabbt och enkelt, lättskött frisyr, och om man aldrig är nyrakad blir man ju heller aldrig orakad😃👍


Stämmer till en viss GRAD.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Ent  
#709596
axwell skrev:
Ent skrev:Personligen har jag använt trimmer på huvud och skägg i nästan 30 år. Billigt, snabbt och enkelt, lättskött frisyr, och om man aldrig är nyrakad blir man ju heller aldrig orakad😃👍


Stämmer till en viss GRAD.

En gammal klassiker, gick nog på TV när man var liten 😍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).