Socialt (mer om oss)

Vad var det senaste ni köpte??

11287 inlägg 2309193 visningar 390 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599585 Selen till 535 FBx går säkert att köpa lös, men den verkar mindre lämplig till några andra sågar än just 535 FBx utan en ordentlig modifiering av selen.

Till 535 iFR rekommenderas till vidare Husqvarnas (eller Jonsereds) professionella röjsele Balance XT (Vector 4). Originalselen lämnade jag demonstrativt kvar i butiken när jag köpte min 535 iFR.

Till 530 iPX fick jag fixa en egen sele byggd på Lundhags Fjell 35. Men då bär jag med mig batterierna under hela röjpasset.

Har du takräcke på bilen, kan du ju lägga 530 iPT5 där.
/Niklas

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Jim_the_one  
#599795 Hur ser den selen ut?

Köpte en XT sele till röjsågen även om orginalselen är okej det var en balance X. Tror inte att en snabelsele skulle passa till en vanlig röjsåg. Men till kedjeröjsåg gillar jag verkligen snabeln, ökar rörligheten och smidigheten.

Jo det är klart att man skulle kunna fixa ett rör på takräcket och ha stångsågen i. Men så behöver man ju inte alltid ha den med sig heller så det får nog klara sig ett tag ändå. Inte så roligt att åka runt med takräcke.

Går det att sätta på ryggbatteriet på XT selen? Annars känns det ju tämligen värdelöst att köpa ett ryggbatteri till röjsågen.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599841 Nej, det går inte att sätta på ett ryggbatteri på Balance XT-selen. I vart fall inte utan en rejäl modifiering.

Däremot finns det en ny specialsele för just ryggbatterier, där ryggbatteriet kan kopplas loss från selen.

Sedan är jag tveksam till ryggbatterier för skogsröjning och motorsågning. Risk för att sladden mellan batteri och såg fastnar i grenar och dylikt, vilket förr eller senare kan leda till glappkontakt. Nä bättre då med lösa klickbatterier (Jag har 4 st 5,2 Ah, a.k.a. BLi 200).

För grästrimning, beskärning av häckar, lövblåsning och dyligt, så tror jag mer på ryggbatterier.

Angående min Lundhags Fjell 35, så har jag monterat det bröstspänne och den elastiska snöre som följe med när jag köpte min Husqvarna 536 LiPX. Den andra änden av snöret fästes högt upp på ryggsäckens ryggparti, där jag lät sy fast ett band.

I övrigt för mig vanliga modifieringar av röjselar som att länga axelremmarna ca 20 cm (jo jag är lång och har därtill en lång rygg), sy fast en väska för första förband på vänster axelrem, samt låta sy fast några tvärband längs höger axelrem för att hålla fast slangen från drickapåsen.

I denna specialsele har jag 4 st klickbatterier, några mackor, full vätskeblåsa samt en flaska med kedjeolja (rapsolja).
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 12 dec 2019, 03:18, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Avslutat-02  
#599842 Ja må säga Niking vilken kunskap...
Jag satt och läste medans jag tog en whisky och jag blev väldigt imponerad...

:-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599843 Tackar!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

halvproffs  
#599846 Det inte niking vet om röjselar och batterimaskiner är inte värt att veta.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

molnia  
#599871
molnia skrev:En 24v transformator för att bygga timer styrd utfodring till hästar.. om jag lyckas..


gnisten83 skrev:Hö eller kraftfoder?


Hö, blir gräsänkling innan jul o skulle behöva fixa något till lunchutfodringen. Planen var en magnet som släpper en elastisk repgrind till en fålla med hö i men blivit fundersam på de elastiska repen är sämre i kyla att dra ihop sig och är rädd att hästarna blir skrajja av" släppet". Men det hade varit minst jobb med det...

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599886 Gräsänkling o hö =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Pannben  
#599888 Lunchutfodring!?!

Vilken tur att det räckt med en utfodring om dagen när jag skött hästarna. Allt för ofta sent på kvällen. Tur att den ena var skimmel så jag såg när de kom i galopp nedför backen mot foderplatsen.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Avslutat-02  
#599890 Lunch utfodring :-bd

Jag brukade alltid ge morgon och kväll.
Sedan lite godsaker på dagtid...
Mellanmål ungefär..

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

svampbob  
#599911
vinterrojarn skrev:Lunch utfodring :-bd

Jag brukade alltid ge morgon och kväll.
Sedan lite godsaker på dagtid...
Mellanmål ungefär..


Mina är hungriga frukost, lunch, middag och kväll. Dom äter fler gånger än en själv.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Avslutat-02  
#599913 Bästa är ju fri tillgång, det gäller ju de mesta...

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

halvproffs  
#599917
svampbob skrev:
vinterrojarn skrev:Lunch utfodring :-bd

Jag brukade alltid ge morgon och kväll.
Sedan lite godsaker på dagtid...
Mellanmål ungefär..


Mina är hungriga frukost, lunch, middag och kväll. Dom äter fler gånger än en själv.


Har du haft hästar som är mätta. Trodde väl det😊 . Många av dom mindre raserna få ju fång så där blir det munkorg ibland, speciellt vid färskt gräs annars äter dom ihjäl sig.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599928 Gotlandsrussen hemma har fri tillgång med hö i ett hyvsat finmaskigt nät.
Fungerar fint men de pillar ut rätt mycket snabbt 😉 😉

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

tallen100  
#599957
gnisten83 skrev:Gräsänkling o hö =)) =))

Höhöhö :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).