Socialt (mer om oss)

Vad var det senaste ni köpte??

11286 inlägg 2308428 visningar 390 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

T Landström  
#488485
Hema skrev:
MilanJo skrev:...igår kom den, en bordscirkelsåg som ska vara mig behjälplig när jag nu ska försöka mig på salningar och annat som ska upp i detta hus med vinklar såsom det är i gamla hus.
Ska bara montera ihop den, så vem vet om det ens blir det som jag beställt? :lol: :lol: :roll: :roll:

Vad är salningar? Men lycka till iaf. :)


Salningar, smygar...finns säkert många fler namn... ;)
Men det är i min värld det tex det som sitter mellan karm och foder.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

MilanJo  
#488486
JohannesG skrev:En anledning till att många, oftast män hittar nya användningsområden för en sak är att vi inte läst bruksanvisningen. :wink:

:lol: :lol:
Lärde mig idag ett av svenskans nya ord: "killgissa", dvs att komma med ett påstående utan att ha grund för att påståendet verkligen är sant. :wink: Fördomsfullt javisst, men lite skoj kanske man kan tåla och jag tyckte att ditt inlägg om män och (avsaknad av) instruktionsboksläsande gränsar mot detta. Och till Mannens försvar: Enligt det populärvetenskapliga Fråga Lund rapporterade de vid ett tillfälle att det är ett faktum att män HAR lättare för att sätta ihop, typ en hylla( vi kan kalla den Billy)utan att titta i instruktionerna lättare än det motsatta könet. Om det är miljö eller arv kommer jag dock inte ihåg. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

MilanJo  
#488488
T Landström skrev:
Hema skrev:
MilanJo skrev:...igår kom den, en bordscirkelsåg som ska vara mig behjälplig när jag nu ska försöka mig på salningar och annat som ska upp i detta hus med vinklar såsom det är i gamla hus.
Ska bara montera ihop den, så vem vet om det ens blir det som jag beställt? :lol: :lol: :roll: :roll:

Vad är salningar? Men lycka till iaf. :)


Salningar, smygar...finns säkert många fler namn... ;)
Men det är i min värld det tex det som sitter mellan karm och foder.
Ja, det kallar jag dem båda två, vilket som är rätt eller mer rätt eller bara dialektalt, det vet jag inte och själv är jag så ny på allt som har med snickeri inomhus att göra att jag nästan skäms över att jag håller på med det ibland och fasen vet hur jag ska få det fint å kant i kant hur många tutorials jag än tittar på, men det är väl misstagen man lär sig av....de salningar som sattes in i fjol har krympt ihop så jag får lossa fodret och dra in skruvarna(de heter de ju säkert inte) en gång till. Bifogar en bild av de salningar som sattes in i fjol och blottar där med min minimalt pyssliga sida, vilket i stort sett innebär att jag dekorerar med tallkvistar och röda band.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

T Landström  
#488490 Torka isär kan det göra...men låt virket som skall användas till smygar ligga inne innan det klyvs och monteras.
Sedan kan lägga en sträng lim mellan smyg och fönster innan man sätter fast dom.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488494
Hema skrev:Vad har du inkopplat kyl/frys?

Från början allt som har med vedpanna och värmen att göra. Men med den här blir det också allt kring fibern och nätet hemma. Plus några Led lampor som nödlyse.
Har inte räknat på alla grejer än.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

MilanJo  
#488496
T Landström skrev:Torka isär kan det göra...men låt virket som skall användas till smygar ligga inne innan det klyvs och monteras.
Sedan kan lägga en sträng lim mellan smyg och fönster innan man sätter fast dom.

Åh, tack för tipset!!! :-bd :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

T Landström  
#488497
MilanJo skrev:
T Landström skrev:Torka isär kan det göra...men låt virket som skall användas till smygar ligga inne innan det klyvs och monteras.
Sedan kan lägga en sträng lim mellan smyg och fönster innan man sätter fast dom.

Åh, tack för tipset!!! :-bd :-bd :-bd


Varsågod :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Bax  
#488498 Jag kör med U-list och limfog till mina salningar.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Hema  
#488499
Uvskogen skrev:
Hema skrev:Vad har du inkopplat kyl/frys?

Från början allt som har med vedpanna och värmen att göra. Men med den här blir det också allt kring fibern och nätet hemma. Plus några Led lampor som nödlyse.
Har inte räknat på alla grejer än.

Borde nog göra någon liknande installation!

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488505
Uvskogen skrev:
Hema skrev:
Uvskogen skrev:Den gamla gav upp efter 10+ år. Fortfarande går strömmen ibland.

20171228_151639.jpg

Vad är det? En 12v/230v omvandlare?

Ja med en för mig massa nya smarta funktioner. Den ger hela 1000W ut, slår på/av helt automatiskt.! Har både uttag för kontakt men också för fast anslutning samtidigt. Sen finns det också en Usb port för laddning av typ mobiler.
På det så är även batteriladdare inbyggd!

Använder nåt liknande fast med bilbatterier för att driva cirkpumparna till pannan

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

MDin  
#488525
MilanJo skrev:
JohannesG skrev:En anledning till att många, oftast män hittar nya användningsområden för en sak är att vi inte läst bruksanvisningen. :wink:

:lol: :lol:
Lärde mig idag ett av svenskans nya ord: "killgissa", dvs att komma med ett påstående utan att ha grund för att påståendet verkligen är sant. :wink: Fördomsfullt javisst, men lite skoj kanske man kan tåla och jag tyckte att ditt inlägg om män och (avsaknad av) instruktionsboksläsande gränsar mot detta. Och till Mannens försvar: Enligt det populärvetenskapliga Fråga Lund rapporterade de vid ett tillfälle att det är ett faktum att män HAR lättare för att sätta ihop, typ en hylla( vi kan kalla den Billy)utan att titta i instruktionerna lättare än det motsatta könet. Om det är miljö eller arv kommer jag dock inte ihåg. :-bd

Gillar nog "alternativa Fakta"! Med andra ord kan man förvränga fakta utan ansvar[emoji16]

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488533
gnisten83 skrev:Använder nåt liknande fast med bilbatterier för att driva cirkpumparna till pannan


Det är bilbatterier som driver den här också. Så många man anser sig behöva för att få önska drifttid

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Dennis1982  
#488540
Uvskogen skrev:Den gamla gav upp efter 10+ år. Fortfarande går strömmen ibland.

20171228_151639.jpg

Var köpte du denna? Jag har sagt länge att jag ska fixa backup till cirkulationspumpen men nu är det nog dags. Sist det var ett längre avbrott så hade jag halva pannan med ved.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488544
Dennis1982 skrev:
Uvskogen skrev:Den gamla gav upp efter 10+ år. Fortfarande går strömmen ibland.

20171228_151639.jpg

Var köpte du denna? Jag har sagt länge att jag ska fixa backup till cirkulationspumpen men nu är det nog dags. Sist det var ett längre avbrott så hade jag halva pannan med ved.

Fixa så du får automatisk omkoppling till omformaren vid strömavbrott, väldigt bra vid avbrott med full fart i pannan.
Farsan köpte en -84 som ännu används här till cirkulationen in till huset.
Har en till för laddomaten till tankarna

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

haltegarden  
#488561 Motorsågsparken utökades idag med en ny andra såg, det blev en Echo CS-501sx.
Det innebär att Huskvarna 550 xpg och stihl 660 får lite nytt sällskap.
Den gamla reservsågen en Jonsered 535 är fortfarande en väl fungerande och bra såg, dock med ett fel.
Gasstången är för mjuk, klara inte mer än halvvägs.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).