Socialt (mer om oss)

Vad var det senaste ni köpte??

11266 inlägg 2297697 visningar 390 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

JensSkoog  
#250460
Slurfi skrev:Jo den är som den ser ut, bensinen är inte dyrare än i Norge men skatten kanske är det, hurså?

I Norge är det en veteran, och det kostar inte mycke i skatt. Bensinpriset är ungefär 15 kr/litern just nu. Skulle gärna höra den Impalaen brumma i väg! :grin:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

totte  
#250467 Den är veteran även i Sverige och därmed helt skattebefriad. Har man den som enbart hobbyfordon och den är i någorlunda originalskick så går det att teckna mycket förmånlig helförsäkring också.

Vårt bensinpris har pendlat mellan 14 och 15 kr senaste tiden.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

JensSkoog  
#250477 Tror det kostar kr. 300 i året med en veteran i Norge. I dag var beinpriset 15,28 och diesel 14.32. Kommer i håg en gubbe i Trysil som suckade da priset steg till ung. 7.50: "Nä, nå kostar den snart halvtjugo kronor!" Vi skrattade åt honom!

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

laggar  
#250563 Som en parentes kan jag nämna att jag en gång i tiden tog en bilsemester i vår norra landsände och när jag befann mig i Kiruna kom på idén att göra ett besök i Narvik. Det var en fin väg och en bedårande utsikt och när jag kom till Narvik så var det dags att tanka. Men aj då, vad bensinen var dyr... Jag tror den kostade 4:70 eller möjligtvis 4:90, och det var betydligt mer än hemma i Sverige. Snål som man var så räknade jag ut att jag kunde spara några kronor om jag tog samma väg tillbaka till Kiruna och tanka där... Jag tror att den sista biten gick på ren vilja, de bensinångor som fanns kvar i tanken och möjligen för att det lutade något utför.

Även om man skulle kunna tro det så är det faktiskt inte så hemskt många år sedan den resan ägde rum.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250565 Jo nog är det en veteranbil, den är ju faktiskt 37 år gammal!
Jag har haft en 1971 Bel-Air tidigare, det är exakt samma som den här förutom
lite smågrejer som grill, bakruta mfl små detaljer.
Den körde jag med många tusen mil som familjebil och det är en fin pjäs på vägen
mjukt och skönt med gott om plats.
Få se när jag får tid med den, den vill ha lite handpåläggning innan besiktning.

Användarvisningsbild

Lyftsax, Fällkil & Brytjärn

traktorz  
#251534 Föranledd av stormen Svens framfart, så inhandlades nyligen den kraftigare modellen av lyftsax (vass när den är ny) samt ett vändkroksförsett brytjärn.

Till synes så lika, men ändå olika, var brytjärnen från Fiskars resp. Meec, dock var prisskillnaden hela 300 kr. Varför valde jag då det dyrare? Jo, eftersom det från Fiskars var betydligt smalare för att kunna göra instick med. Visst hade jag kunnat köpa varianten från Meec och smärjla brytjärnets spets tunnare, men misstänker även att järnkvaliteten inte är av samma hållfasthetsklass som den dyrare.

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

totte  
#251581 Tror det var välanvända 300 spänn. Att tumma på kvaliten på brytjärn skall man inte göra, det kan rentav bli farligt.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251598 Ett litet batteri som ska lödas fast i Dasan 100 sek , lmao ..

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

totte  
#251603 Nämen se på tusan, gamle vännen "spindeln" kikar in! Välkommen!

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Blivande snickare  
#251764 3 liter kedjeolja.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

anersimyra  
#251773
Det här... :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

axwell  
#251777
Blivande snickare skrev:Inlägg av Blivande snickare » 26 minuter sedan.
3 liter kedjeolja.


Men snickarn, du skulle ju testa rapsolja.
Blev det sånt där klet med inblandat lim?

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

axwell  
#251779 Nej det här köpte jag inte men fick fram infon.
Clas O 12 V elvinsch med 1361 kg dragkraft.
Slutsåld i "min" affär sen i somras, slut även i Insjön, fanns i Sundsvall tidigt i höstas.

Clas svarar inte på E-post då jag vill veta var problemet ligger, ny modell på gång, kvalitetsproblem?

Nu är den på gång, 400 st som ev kommer till Clas i maj 2014.

Chatten med Clas gav samma svar.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

JensSkoog  
#251783 Har du tänkt köpa den? Drar gott med el så det är bäst å köra den på el-aggregat. Tömer ett bilbatteri på noll tid, enligt min kompis som lånade med sig en.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

axwell  
#251797
JensSkoog skrev:ar du tänkt köpa den? Drar gott med el så det är bäst å köra den på el-aggregat. Tömer ett bilbatteri på noll tid, enligt min kompis som lånade med sig en.


Ingen fara, den drar, om jag minns rätt, mellan 8 A och 180 A beroende på last.

Jag har redan en likadan på traktorn, behöver en till för andra uppgifter på samma traktor.
Har aldrig varit "utan batteri" pga vinschning, även originalet med 43 Ah klarade sig, har sedan några år tillbaks 62 Ah och det laddas ju kontinuerligt.

Tack för omtanken, på en ATV med 12-14 Ah kan det bli problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).