Socialt (mer om oss)

Vad var det senaste ni köpte??

11266 inlägg 2297689 visningar 390 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Hema  
#508986 Bara logga in o se vad du köpt eller var det en "hemlig låda"?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Palakangas  
#508987
tallen100 skrev:
Palakangas skrev:
tallen100 skrev:Det minns han inte, var ju ölad :wink:

Blir en överraskning när jag öppnar paketet 🙏 :-ss =))

Attans.. det är en vedklyv....! :d

Klart jag vet vad jag "råkade" köpa. En Jonsered 510 SP. Gav i dag bort en motorsåg till grabben så det blev plats för den.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Skogshuggarn  
#508989 En ny generator till BM 650'n. Inget fel på den gamla, men den har levererat för lite ström när man kört alla "förbrukare'.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Jole  
#508995 Vad är det för ras? Lite svårt att se på den bilden.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

totte  
#509004
TimmberJack skrev:
1524220587_20180418_082242.jpg

Hoppas att denna lilla pälsboll som idag är 9.5 veckor så småningom kan vakta gården. Just nu är det en riktig rebell. Är på o sliter o tuggar på precis allt. ....


Såna är dom! Härlig liten krabat, vad är det för ras?

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

TimmberJack  
#509024 Ja bilden är tyvärr inte den bästa. Kamera tål inte att vara bland skiten på jobbet. Rasen är Pyeneer. Full vuxen blir den ungefär lika stor som en nyfödd kalv.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Stampep  
#509053
ett stycke bättre begagnad moraklyv, något bättre än yxan och tändvedsklyven från jula[emoji12]

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

machonisti  
#509065

Putsade av denna tingest, fixade kedjespännaren (felmonterat) bytte bensin och drog kanske 10 gånger innan den gav svar. Nu går den hyggligt med tanke på att det nog var åtskilliga år sedan sist.

Vad kan man förvänta sig av dessa tro???

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Jole  
#509073
TimmberJack skrev:Ja bilden är tyvärr inte den bästa. Kamera tål inte att vara bland skiten på jobbet. Rasen är Pyeneer. Full vuxen blir den ungefär lika stor som en nyfödd kalv.

Ah, en riktig vallhund alltså! Kul!

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

totte  
#509123
machonisti skrev:Vad kan man förvänta sig av dessa tro???


Om dom inte är skurna eller så så kan man förvänta sig att dom kan fås att gå riktigt bra. Tillverkade på den tiden sågar gjordes för att hålla. Kan kräva byte av i stort sett allt som är av gummi, det vill gärna torka med åren.

Annars: 040 är väl ett gammalt fossil, gör sig bra hos en sågsamlare. Saknar alla moderna bekvämligheter och kan på sin höjd användas för att kapa några få stockar under mycket kontrollerade förhållanden på vedbacken.

Jonseredarn ser ut att vara en 50, en riktigt bra såg för sin tid, men kedjebromsen har jag för mig är den med bara en bromskloss. Lever inte upp till vettiga krav. Avvibrering som är hygglig, men annars tyvärr samma dom som Stihlen, främst ett samlarobjekt, eller något att plocka fram på vedbacken för att ha lite skoj en stund.

Åsikter förstås, gällande Jonseredarn dock grundade i erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

plax  
#509482 Haix Fire Eagle! Känns otroligt sköna och lätta på foten. Ska bli kul att komma ut i röjskogen och testa. \:d/

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Hema  
#509508 Hoppas att du blir nöjd och det blir så, så återkom gärna med omdöme.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

svampbob  
#509613
Torbjörn Johnsen skrev:
svampbob skrev:
IMG_0513.JPG


Så äntligen är 404an hemma på gården och håller 610an sällskap.


Ta med dig maskinerna till Vindeln när vi har vår SFO-träff där 7-8 juni vetja! Jag såg att det fanns några träd kvar runt Vimekfabriken :ymparty:


Jag har nu väntat i ett par veckor på att Vimek ska komma och ha en utbildning på skördaren men dom har sånt väldigt högtryck där så det har inte hunnits med än. Igår kunde jag inte hålla mig längre utan började på egen hand att gallra.
Det gick rätt bra tycker jag men i natt har jag bara drömt om träd, knappar och spakar.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

svampbob  
#509619 En bild från första försöket med maskinell gallring

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

JohannesG  
#509640
svampbob skrev:Det gick rätt bra tycker jag men i natt har jag bara drömt om träd, knappar och spakar.

Känner igen det där. Listan kan göras lång med allt man haft sönder eller trasslat till i drömmen, för att inte tala om alla panikbromsningar, man når ju aldrig ner till pedalerna... :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).