Socialt (mer om oss)

Vad hade du på tallriken idag?

2822 inlägg 510377 visningar 95 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

totte  
#782357
johan eriksson skrev:Högrev är ju fantastiskt gott att göra dillkött och pepparrotskött.
Kalops är gott med…


Pepparrotskött, jaaa! Koka högreven riktigt mör i vatten med en lök och ett par morötter i bitar och ett par teskedar salt och några pepparkorn. Spara buljong att göra såsen av.

Sås: sådär 25 g smör i en kastrull, smält och så på med en och en halv matsked vetemjöl. Låt det sjuda utan att brynas i ett par tre minuter. Späd med en och en halv dl buljong och sedan mjölk till önskad konsistens. Smaksätt med peppar och salt om det behövs och sen riven pepparrot efter smak. En smörklick som får smälta ner rundar av smaken fint. Servera med kokt potatis och mer pepparrot. Kokta grönsaker passar bra, t ex morötter.

Det kokta köttet kan med fördel frysas och då fryser man också en slurk buljong till sås till varje omgång.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

Erre  
#783105 Lite smalmat

Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

johan eriksson  
#783155 Den såg inte dum ut. Paprika och lök på pizza gillar jag.

Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

Erre  
#783156 I orginal utförande ska den ha svamp. Men jag byter alltid bort svamp mot paprika.

Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

Stampep  
#783159
Erre skrev:I orginal utförande ska den ha svamp. Men jag byter alltid bort svamp mot paprika.


Bra ide där paprika på pizza är underskattat👍

Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

totte  
#783160
johan eriksson skrev:Den såg inte dum ut. Paprika och lök på pizza gillar jag.


Instämmer å det livligaste!

Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

Erre  
#783168
Stampep skrev:
Erre skrev:I orginal utförande ska den ha svamp. Men jag byter alltid bort svamp mot paprika.


Bra ide där paprika på pizza är underskattat👍

Frasigt är gott. 👍

Avatar Fallback

Re: Vad hade du på tallriken idag?

hfab  
#783175 Kom å tänka på @Stampep
Efter att ha kokt 2 älgtungor till jul kom jag på att jag kanske skulle äta något.

Hittade en högrev av älg i frysen.

Dra i en klick smör i botten på stekgryta.
Sätt ugnen på ca 170 grader.
Lägg i den djupfrysta köttbiten, salta,peppra och lägg i valfri buljongtärning.
Skjuts in i ugnen.
Då grytan står på plats i ung letar du reda på några pären en lök och en morot.
Skala pären borsta morot och skala löken. Öppna en öl!
Skär rotsakerna i ca 4cm stora bitar, dela löken i klyftor.
Duka bordet och diska bort det du använt hittills.
Nu har det gått nog lång tid för att ta ut grytan, lägga i grönsakerna runt köttet. Häll i det som är kvar av ölen och öppna en ny. (har du redan druckit upp ölen, går det lika bra med en halv kopp vatten)
In med allt i ugnen igen och hitta något annat att göra i ca 1,5 timme. Skjuta en räv i månsken tex. 😉

Då räven är skjuten och upphängd tar du ut grytan, lyfter upp köttet och lägger på skärbrädan.
Fiska upp grönsakerna med en hålslev.
Sila skyn i en gryta på varm spis.
Vispa ner en skvätt grädde och ca 1msk idealmjöl.

Klart!
Smaklig måltid

"Pären är detsamma som kartoffel, potatis och potäter" 🥔

Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

Stampep  
#783190 @hfab lär nog bli nåt gjort imorgon förmiddag så nå rävjakt lär det inte bli😂 får montera motorvärmare på traktorn istället kanske..
Min bit är dock inte fryst, kanske funkar lika bra ändå🤔

Nu har jag ju en del inspiration iaf, inhandlade pärer och en ugnstermometer idag den jag hade har nog dottern lekt kök med för den är booorta😂

Avatar Fallback

Re: Vad hade du på tallriken idag?

hfab  
#783193
Stampep skrev:Min bit är dock inte fryst, kanske funkar lika bra ändå🤔

Då kan du bryna den runt om på hög värme för att behålla köttsaft. Sen in i stekgryta.

Avatar Fallback

Re: Vad hade du på tallriken idag?

jannee  
#783203 Med allt kött bör man ALLTID göra som hfab förordnar.
I.o.m. att köttsaften blir kvar i steken spränger den sönder köttet.
Man ska ej heller ha köttet inne för länge, blir då endast segt och torrt.
Du kan med en köttermometer avgöra när köttet är färdigt, oftast betydligt tidigare än vad du själv tror.
Entrecôte 150˚ cirka 1½–2 timme
Nötstek 125˚ cirka 2–2¼ timme
Rostbiff, engelsk 175˚ cirka 1 timme
Rostbiff, fransk 125˚ cirka 1½ timme
Högrev 150 grader - innetemp 60 grader = färdig, innetemp 55 grader = blodig.
Oftast blir köttet mörare om man steker på en låg temperatur, ex 125 grader.
Men bäst är att låta köttet ligga riktigt svalt tills det är på väg att härskna, då blir det som bäst (mörast).
Från en som är "utbildad" kock via radion bakom ratten på en lastbil :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

Stampep  
#783244 Resultatet blev väl sådär, inte det bästa jag ätit men nog det bästa jag gjort själv 🤣
Tror jag är lite snål med kryddorna

Brynte biten ordentligt, på med lite salt och peppar, drog på lite paprika pulver med och ner i grytan, löste upp lite köttbuljong och lite grönsaksbuljong i smör i stekpannan, i med det i grytan med lite vatten och en halv öl. Den andra halvan i mig. In i ugnen.

Blev nog lite för varmt eller för länge, var uppe i 90 när jag kollade.. så fick bli pommes till som blev klara medans jag gjorde en sås på skyn, lite grädde, mjöl och en skvätt soya.





Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783249
Stampep skrev:Resultatet blev väl sådär, inte det bästa jag ätit men nog det bästa jag gjort själv 🤣
Tror jag är lite snål med kryddorna

Brynte biten ordentligt, på med lite salt och peppar, drog på lite paprika pulver med och ner i grytan, löste upp lite köttbuljong och lite grönsaksbuljong i smör i stekpannan, i med det i grytan med lite vatten och en halv öl. Den andra halvan i mig. In i ugnen.

Blev nog lite för varmt eller för länge, var uppe i 90 när jag kollade.. så fick bli pommes till som blev klara medans jag gjorde en sås på skyn, lite grädde, mjöl och en skvätt soya.

1670670701_img_20221210_114600_901.jpg

1670670716_img_20221210_115512_159.jpg


1670670737_img_20221210_115805_867.jpg


Träning ger färdighet. 👍

Jo det är lätt hänt att det blir lite snålt med kryddningen vid hel bit. Då kan lägga lite mer tryck i såsen. Nu är det o prova sig fram. 😀

Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783251 Pojken o jag höll det enkelt till lunch. 😀

Hade köpe potatisgratäng och snitzel samt haricots verts.

När jag tog fram lingonburken. Så undrade han.
-Hur tänker du nu? Jag tänker så här och tog fram bean.🙄

Så fick det bli.

Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

Erre  
#783257 Smart grabb. 💪😁

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).