sön 27 aug 2023, 20:18#810149Ett litet tips på kantarellfyndplatser som jag vill dela med mig av. Min mamma sa alltid att tre saker måste finnas i svampskogen. Det första är en myrstack det andra är blåbär och det tredje är fingersvamp. Har inte slagit fel en enda gång. Skogen i sig är ju oftast likt en trollskog. Alltså mossa och granar. Men lika ofta hittar jag kantareller och Karl Johan svamp i gräsiga diken. När du hittat den första gula guldklimpen så riv i mossan eller gräset runt omkring. Det är därunder du hittar skattgömmorna. Lycka till alla svampälskare. 🌲 🌳
Socialt (mer om oss)
Svampplockning
TS
sön 27 aug 2023, 20:36#810154Varje svampplockare har sin speciella uppfattning om var man hittar svamp.
30 åriga granplanteringar kan vara en skattgömma.
30 årig björkskog kan gömma massor men även längsmed åkerrenar/gamla odlingar under gräset gärna också björkbevuxet.
Riktig gammalskog - där kan du finna hobbar som lätt fyller en Icakasse.
Ändå är nog det viktigaste att det varit en gynnsam väderlek, då med mycket regn varvat med riktig värme.
Men hittar du en svamp, brukar det oftast gå att finna fler i dess närhet
30 åriga granplanteringar kan vara en skattgömma.
30 årig björkskog kan gömma massor men även längsmed åkerrenar/gamla odlingar under gräset gärna också björkbevuxet.
Riktig gammalskog - där kan du finna hobbar som lätt fyller en Icakasse.
Ändå är nog det viktigaste att det varit en gynnsam väderlek, då med mycket regn varvat med riktig värme.
Men hittar du en svamp, brukar det oftast gå att finna fler i dess närhet
mån 28 aug 2023, 09:24#810180Sedan är frågan vad man gör med all svamp. Jag har kvar förvällda kantareller sedan förra året och några burkar picklade sedan året innan. Nu lyser skogen gul igen och jag försöker besinna mig.
För ett par år sedan tog jag med en hel kartong och ställde i fikarummet på jobbet och sa självplock till de som satt där. Så länge som jag satt där vågade ingen plocka men när jag gick försvann allt på nolltid.
För ett par år sedan tog jag med en hel kartong och ställde i fikarummet på jobbet och sa självplock till de som satt där. Så länge som jag satt där vågade ingen plocka men när jag gick försvann allt på nolltid.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).