Socialt (mer om oss)

Grannar

8 inlägg 2352 visningar 6 följer Svara, dela mm...   

Grannar

vagnmakargården  
#797317 Hej skogsbruks intresserade runt om I Sverige!
Jag tänkte starta en tråd om vad vi skogsägare märker för problem med grannar när utför skogsbruksårgärder.

När jag för några år sedan fick en ny granne till ett av mina skogsskiften fick jag ett sms om vad jag hade för planer för skogen bakom hennes hus.
Jag svarade artit att skogen är planterad på fd åkermark och är nu 60+ och börjar att bli rötskadad och att sommartorkan 2018 stressat granarna och att jag kommer att avverka skogen sedan markbereda och plantera.
Hon svarade inget speciellt men jag har hört från andra som har koll på Skydda skogen facebook sida att hon lägger ut inlägg där om att hon låtit invetera min mark.
Ett år senare har jag byggt en ny väg in I skiftet och en lördags morgon när jag är där och hugger upp några nedblåsta granarna kommer en man springandes över granngården åker och frågar ÄR du skogsägarn.
Mannen har köpt ett hus bredvid den andra kvinnan.
Ja svarar jag och han berättar att han ligger sömnlös om nätterna för och lyssna om kommer skogsmaskiner som ska avverka denna fantastiska skog som han sett att det hänger mossa från kvistarna på.
Jag förklarar att min fastighet är certifierad och att jag har avsatt mark som inte kommer avverkas.
Dessutom är det flera år sedan jag avverkningsanmälde området så det borde ju framkommit om det fanns något hinder mot just avverkning.
Med det tror jag att har gått fram och allt är lung.
Så går det en dag så ringer mobilen ,jag svarar inte det är hemligt nummer, det går någon minut så får jag ett sms det är han och vill prata om min framtida avverkning.
Dum som jag va så ringer jag upp och han fortsätter tjata om allt möjligt som han har i mot att jag avverkar.
Nu börjar ja bli trött på karln och säger köp dig en egen skog så kan du göra vad du vill med den.

Jag anlitar ett stort sågverksbolag som betalade bäst att avverka området.
Virkesköpare ringer när dom börjat hugga och berätta att kvinnan I grannhuset har ringt och är sur och vill veta hur dom tänkt att skydda hennes djupborrade vattentäkt från att bli förgiftad.
Hon har hört att just markberedning kan förstöra hennes vatten.
Jag tolkar detta som en hämd från henne, borrhålet och hennes hus ligger utanför avverkningen och dessutom lutar hygget från hennes tomt och inga körskador blev det på hygget.
Mannen i det andra huset hörs inte av under avverkningen.
Det går några månader så kommer han springandes när jag står och skruvar på huggarvagen och skriker att han vill veta om jag tänkt hugga ned fler träd.
Kvinnan i huset bredvid avverkningen fortsätter att lägga ut på skydda skogens facebook sida om att ekorrarnas skog är borta och småfåglar bygger bo på hennes tak.

Ett halv år senare dyker mannen upp hos en skogsägare i grannbyn som avverkar och kastar kottar på skotaren och skriker ni dödar all skog för att sedan sätta sig på en stubbe och gråta.

Ingen av dessa personer här hamnat i min hem by av en slump.
Alla har hamnat här pga en viss kursgård som lyckades stänga gränsen mot Norge under pandemin med en tantrafestival.

TS
Elmia

Re: Grannar

80-90  
#797318 Fy f 😤 sånt är inte roligt

Användarvisningsbild

Sjögården  
#797330 Har de inte hittat något som skogsstyrelsen bedömt stoppar avverkningen är det bara att ha hörselskydden på till det är avverkat.
Är inte lönt att vara tillmötesgående det leder ingenstans.
Ibland blir man bara trött..😉

isteskog  
#797341 Du har gjort allt som krävs inför avverkningen, vagnmakargården!
Det finns tydligen folk till allt, jag har en granne som säger att det bara är hyggen överallt.....Han hatar jägare dessutom....
Tantrasexfestivaler verkar vara livsfarliga ..... 😉

Användarvisningsbild

Skogsvaktaren  
#797342 Jag har en granne som sågat ner fullväxta träd inne på vår tomt.
Bygger brygga och spång ner till stranden inne på min mark och sätter upp skyltar privat nerfart inne på min mark.
Gräver inne på min fastighet utanför tomten. försöker med fula knep utöka tomten.
Tidigare så hyrde han ut parkeringar inne på min fastighet också och påstod att det var jag som hyrde ut parkeringar.
Sliter upp gränsmarkeringar och slänger på sidan, sliter ner snitslar som sitter i min skog.
Bråkat med lantmäteriet och ansöker om rättigheter på min fastighet utan att fråga först.
Påstår att han fått rättigheter men vägrar att bevisa detta.
Uppträder allmänt illa.
Sprider rena falsarier och"hittepå " omkring sig...

isteskog  
Skogsvaktaren skrev:Jag har en granne som sågat ner fullväxta träd inne på vår tomt.
Bygger brygga och spång ner till stranden inne på min mark och sätter upp skyltar privat nerfart inne på min mark.
Gräver inne på min fastighet utanför tomten. försöker med fula knep utöka tomten.
Tidigare så hyrde han ut parkeringar inne på min fastighet också och påstod att det var jag som hyrde ut parkeringar.
Sliter upp gränsmarkeringar och slänger på sidan, sliter ner snitslar som sitter i min skog.
Bråkat med lantmäteriet och ansöker om rättigheter på min fastighet utan att fråga först.
Uppträder allmänt illa.

Har du polisanmält?

Användarvisningsbild

Skogsvaktaren  
isteskog skrev:
Skogsvaktaren skrev:Jag har en granne som sågat ner fullväxta träd inne på vår tomt.
Uppträder allmänt illa.

Har du polisanmält?

Jag tog ett samtal med hen och plockade ner skyltar han satt upp. Han bara gå därifrån så var han och satte upp skyltar igen, då blev jag riktigt förbannad. Efter det har han inte satt upp några skyltar
Träden som var på tomten vägrade han först att han hade sågat ner trots att han hade en stor hög med ved inne på sin egen tomt som var lätt att spåra med årsringar mm, krävde betalt vilket han först vägrade men till slut betalade han, så här i efterhand var jag för snäll tog för lite betalt ville ju inte bråka själv. Därefte har jag polisanmält andra saker men polisen la ner tyckte att det måste gå prata med folk eller ta traktorn och flytta på hans saker vilket jag gjorde utan traktor då blev det han som polisanmälde mig. Jag gjorde då motanmälan hos polisen som la ner allt. 😎

Hen har även sökt tillstånd att bygga på min fastighet, men hen måste ju ha markägarens tillstånd vilket hen inte har p g a sitt olämpliga uppträdande. Han anser fortfarande att jag inte har rätt att säga emot eftersom han fått kommunens tillstånd och han påstår att LM muntligt get hen tillstånd. Att jag därför ska vara tillmötesgående att ge honom en massa andra rättigheter, vilket hen kan bara drömma om...
Han hotar med att förtala mig och min familj om hen inte får som hen vill.
Hädanefter blir det Kronofogden😎

vagnmakargården  
isteskog skrev:Du har gjort allt som krävs inför avverkningen, vagnmakargården!
Det finns tydligen folk till allt, jag har en granne som säger att det bara är hyggen överallt.....Han hatar jägare dessutom....
Tantrasexfestivaler verkar vara livsfarliga ..... 😉

Tror inte festivalen isig är farlig men det är lite lustigt när dom ska bemöta kritik så säger dom att det beror på att ni är okunniga om vad vi håller på med här på kursgården.
Kanske ska köra med samma argument i skogen när jag hör kritisa röster mellan träden i mina granåkerplaneringa 🤣
Sen kan man undra om de förstår var björkveden som dom eldar kommer ifrån 🤔

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).