Socialt (mer om oss)

Aktivitetsparadoxen

35 inlägg 3177 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsparadoxen

anersimyra  
#792976
isteskog skrev:
tallen100 skrev:Skillnaden är väl att när det var huggning på ackord i skogen så fick huggarna ligga i.

De som hugger I dag ska ju mest stå å fundera och dra i och ur kastskyddet hela tiden, dessutom ska sågen vara så lätt som möjligt.
Det borde knappast vara några problem att få upp pulsen för de som hugger/arbetar manuellt I skogen, om de vill. 😉

Här funderas det inte i onödan, full fart i två tankar sen får det vara bra! Hur hugger man utan att bli andfådd och svettig? 😉

Jo, om man som 65 åring arbetar som underentreprenör åt en firma där kravet är 8 timmar vid ”stubben” så är den saken lätt fixad..😛

Elmia
Avatar Fallback

Re: Aktivitetsparadoxen

alias  
#792978
anersimyra skrev:
isteskog skrev:
tallen100 skrev:Skillnaden är väl att när det var huggning på ackord i skogen så fick huggarna ligga i.

De som hugger I dag ska ju mest stå å fundera och dra i och ur kastskyddet hela tiden, dessutom ska sågen vara så lätt som möjligt.
Det borde knappast vara några problem att få upp pulsen för de som hugger/arbetar manuellt I skogen, om de vill. 😉

Här funderas det inte i onödan, full fart i två tankar sen får det vara bra! Hur hugger man utan att bli andfådd och svettig? 😉

Jo, om man som 65 åring arbetar som underentreprenör åt en firma där kravet är 8 timmar vid ”stubben” så är den saken lätt fixad..😛


Jag tror att du har missuppfattat något här Anders - det är inte 8 timmar vid SAMMA stubbe! 😉

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsparadoxen

anersimyra  
#792980 Det var i stort sett vad jag gjorde i dag då jag var utsedd att vid en olycka klättra upp och rädda den här ”göken”..🐥😛 jag satt alltså på en pall med klätterutrustningen påtagen och njöt av blåst och regn som ven genom märg och ben..💦💨🌧️😬🥶.

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsparadoxen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793067 Ja, det blev ett lättsamt pass idag. Väldigt lite brossling, inga träd som trilskades när man fällde dom och mycket kvistning. Blev 3 träd på drygt 6 tankar, stora och kvistiga jäklar.

Kan inte säga att jag blev andfådd någon gång. Blir nog ett intervallpass ikväll.


Avatar Fallback

Re: Aktivitetsparadoxen

enbhen  
#793089
Mangan skrev:Ja, det blev ett lättsamt pass idag. Väldigt lite brossling, inga träd som trilskades när man fällde dom och mycket kvistning. Blev 3 träd på drygt 6 tankar, stora och kvistiga jäklar.

Kan inte säga att jag blev andfådd någon gång. Blir nog ett intervallpass ikväll.

1676736927_screenshot_20230218-171359.png


Ja, ser ut som ett lågintensivt pass Mangan med relativt låg puls. Antalet brända kalorier är dock relativt högt så tror hur som helst att det är ok träning! Du har väl rätt många dagar i skogen?
Anledningen till min intensitet är inte enbart träning; med två småbarn, sambo, två hus och heltidsjobb räcker tiden inte riktigt till… Hade gärna tagit det lite lugnare och kanske satt mig på en nyhuggen stubbe och avnjutit en kopp rivigt☺️

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).