Socialt (mer om oss)

Vad brukar ni slänga med er i väskan ut "på stubben"?

21 inlägg 2248 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad brukar ni slänga med er i väskan ut "på stubben"?

anersimyra  
#781859 Bananer, snus och minst 4-5 liter vatten vid varmt väder sommartid..🤤 vintertid blir det förutom bananer och snus en matlåda med rester från föregående dags middag som slinker ner kall. Vatten slarvar jag med under vintern och dricker oftast enbart en halv liter kaffe på morgonen, det straffar sig med huvudvärk så fort man kommer inomhus så framgent tänker jag ta med mig en liter varmt vatten.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad brukar ni slänga med er i väskan ut "på stubben"?

r93  
#781861 Jo, när man låg i det militära så serverades det alltid varm saft och varmt vatten, vidrigt var det, men svaret var att man får i sig mer av varm/ljummen dryck än kall.

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar ni slänga med er i väskan ut "på stubben"?

Jumper809  
#781863 En smörgås med kaffe samt vatten och grov snus så klarar jag 4-6 tankar.

Avatar Fallback

Re: Vad brukar ni slänga med er i väskan ut "på stubben"?

alias  
#781872 Då jag svettas som en gris bara någon nämner ordet arbete så är det alltid med en dunk med vatten. Behöver oftast tanka huggaren samtidigt som sågen tankas. Är det sommartid och varmt så är det bra att tillsätta Resorb för att undvika kramp.

Jobbar man så länge att man behöver fylla på med kalorier och koffein så blir det smörgåsar, en termos varmvatten och snabbkaffepulver.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar ni slänga med er i väskan ut "på stubben"?

JensSkoog  
#781894
r93 skrev:Snus är ju givetvis ett måste! Redit lössnus har ju blivit så dyrt att jag numera köper en ettan lös på fredagseftermiddagen efter jobbet, det kan nästan likställas med känslan av en finare whisky!

På tal om snus, denna kanske är postad sen tidigare men den måste höras igen!

https://sverigesradio.se/avsnitt/654803

Härligt där från 1948 :lol: :lol:
Mycket kan jag vara utan i skogen, men har jag glömd snus och vatten så tar jag en vända och hämtar.
Senn har jag alltid lite Wasa Husman med i lådan mellan filar och reservkedjor.

Avatar Fallback

Re: Vad brukar ni slänga med er i väskan ut "på stubben"?

jsn  
#781931 Fältflaskor med vatten samt vid bra väder en så kallad livförsäkring.. Vid tankningar av sågen tar man ett par klunkar ur vattenflaskan.

I traktorn/bilen behöver det finnas möjlighet till minst en större paus, den första bestående av kaffe, smörgåsar och någon chokladbit och den andra kortare pausen har jag lärt mig är livförsäkringen dvs kaffe och någon sötsak, vanligen en chokladbit det med..

En äldre man som jobbat en stor del av livet som manuellhuggare berättade att hans huggarlag ansåg den där sista sötsaken vara livsviktig för att inte hjärnan skulle tappa fokus på eftermiddagen så att man började slarva och orsaka olyckor.
Själv märker jag tydligt att lågt intag av både vatten och energi var för sig ökar mängden slarv, så pauser får det bli oavsett om man märker att man är hungrig eller inte, rent krasst är det genvägarna/slarvet som gör att jag märker att det är pausdags, hungern kommer när jag börjat gå mot fordonet. Jag svettas också ofantligt mycket så att ha paus vintertid utan tillgång till vindskydd och värme kyler av extremt och blir närapå farligt därav blir det paus i fordonet.

Btw, Japp hasselnöt var en favoritchoklad i skogen men nu har jag tyvärr inte sett den på länge..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).