Socialt (mer om oss)

Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

146 inlägg 20870 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Hema  
#797057
Robur Clivus skrev:
Fredrik Reuter skrev:Nu på måndag börjar Lidl införa pristak och även sänka priser på delar av sitt utbud. Ska bli spännande att se hur detta faller ut, enligt ICA mfl så är det ju inte möjligt för dem att sänka priserna...

https://via.tt.se/pressmeddelande/lidl- ... Id=3343136


Jag tror vi har en given vinnare av årets "Stora PR-priset" https://svenskpr.se/stora-pr-priset/

Inte första gången Lidl gjort ett liknande drag iår va?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Fredrik Reuter  
#797107 Jag vet inte riktigt vart ni vill komma med de senaste kommentarerna men om Lidl skulle få pris för bäst PR så må det väl vara hänt. Om de nu bryter oligopolet och får till en bred sänkning på livsmedel så är de väl nästan värda det?

Något är galet i dagligvaruhandeln i Sverige. Gränshandeln har bytt håll och nu åker svenskar till Norge och handlar istället för tvärtom. Låginkomsttagare har svårt att sätta mat på bordet hela månaden och ICA-chefen säger att det är konsumenten som sätter priset.

Det finns något som luktar unket i detta och idag kom också nyheten om att Preem hade sitt bästa år hittills under 2022 med en vinst på närmare 12 miljarder kronor. Girigheten når nya höjder och vi dödliga får hoppas på karma.

https://www.di.se/nyheter/efter-bransle ... for-preem/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

DennisCA  
#797108 Och oligpolet i Finland är ju värre än i Sverige.

Jag var till Umeå i början av mars (första gången på 10 år) och tyckte maten i Sverige var i överlag billigare än i Finland. Och utbudet, speciellt på kött, så var större. Köttutbudet i Finland suger vakuum. Smöret verkade dock billigare i Finland.

Glad blev jag å se folkölen i Sverige och tog mig med hem en massa olika folköl i bagaget, ölutbudet i Finland gick åt helvete när starkölen tilläts. Nu får du välja mellan färre sorter då butiken itne har mera utrymme att förvara ölen på. Allt svagare än 4.5% skars bort ur sortimentet, bara alkoholfritt kvar som smakar fel. Jag är inte stor på alkohol utan gillar en öl som har bara lite procent i sig. Jag vet inte vem den lagändringen skulle göra glad egentligen, alkisarna?

P.S. MAX var inte mycket att hänga i granen tyvärr. Jag ville egentligen gå till Frasses som jag har 90 tals minnen av men blev nedröstad.

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

jannee  
#797109 Även om någon affär/varukedja inför ett pristak på en BEGRÄNSAD del av sitt sortiment är det inget annat än en piss i havet.
Kedjan har redan tidigare rejält höjt priset på varorna, nått smärtgränsen för kunderna, so what?
Man ska i stället se för vad det är - ett sätt att få fram en säljande reklam.
Kedjorna har sina reklamblad där ett YTTERST fåtal produkter då sälj till s.k. kampanjpris vilket egentligen endast är ett s.k. lockpris.
Betänk hur många olika produkter din butik saluför, vid dessa s.k. lockpriser är det MINDRE än en promille som det är kampanj på, betyder m.a.o. inget för butiken - reklamvärdet är i stället högre = mer betydelsefullt.
Lockpris/kampanjpris är endast varor som sälj med ett mindre påslag = endast bara mindre vinst.
Varje butik har minst ett 25 % påslag på sina varor vilket egentligen innebär att desto dyrare varorna har blivit = dessutom mer tjänar butiken, trots att butiken självfallet även också fått ett högre kostnadsläge.
Om tillverkaren höjt sitt pris med 25 % eller 1 kr innebär det att kunden i slutänden får betala runt 3 kr mer.
Det är just så marknadsekonomin fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Sjögården  
#797111 Mjölkpriset har sista månaderna sjunkit ungefär en krona till bonden och är med fart ner på världsmarknaden.
Torde inte vara något stort offer att lova frysta priser på mejeriprodukter några månader framåt.
Inflationen är nog inbromsad till årsskiftet men förmodligen kommer räntenivån ligga högt länge än. 😥

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

gurka  
#797119
Fredrik Reuter skrev:Girigheten når nya höjder och vi dödliga får hoppas på karma.


Girigast och den som skapat problemet är väl elmarknaden.
Att fossilt bränsle ökat i pris och att det var tid för högre räntor har varit förutsägbart för de flesta.

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Robur Clivus  
#797120 Girigast är väl ändå skogsägarna, de har dubblat sitt försäljningspris på massaved, inte konstigt toa papper och blöjor sticker i pris, vi har inflation på 10-15% och de passar på att höja med 100 % när låginkomsttagare har det så kärvt!

Hela denna diskussionen är ju bara "Bröd och skådespel" och försök att flytta fokus från de underliggande orsakerna och vilka som är ansvariga: Centralbanker och politiker!!!!!!!

Låga räntor när tillgångsinflationen skenar, nerlagda kärnkraftverk, stimulanser högt och lågt. Vill man komma åt det är det ju bara att höja räntan mer och sänka skatterna!

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

JörgenO  
#797121 Jag grävde lite i Bloomberg
Bilden nedan ger inte hela sanningen och det är säkert några äpplen i päronjämförelsen också.
Men... manar till lite eftertanke. Globalt toppade matpriser redan i mars-maj förra året. I Sverige... not so much.
Bilden antyder möjligen att konkurrensen nog kan vara bättre i Sverige. Men istället tillåter myndigheter Axfood att köpa Bergendahls t.ex... vad tänker de på?
Lidl har säkert inga altruistiska avsikter med sitt prisstopp men de kanske skapar lite oro bland de övriga tre 😀

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Alvarsson  
#797122 Helt klart är att konkurrensen är undermålig inom denna sektor. Behövs nog inga större utredningar för att konstatera detta.

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

JörgenO  
#797124 Här är en artikel om situationen i Finland som verkar vara lik den i Sverige (stigande priser i handeln trots fallande matpriser globalt som de skriver i slutet av artikeln).
Intressant här är att Lidl i Finland sätter etiketten marknadsföringsknep på konkurrentens prissänkningar. Precis som någon i denna tråd skrev om Lidls prisstopp här i Sverige.

https://www.hbl.fi/artikel/f3338261-8d6 ... c5d0a84cde

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

DennisCA  
#797128
JörgenO skrev:Jag grävde lite i Bloomberg
Bilden nedan ger inte hela sanningen och det är säkert några äpplen i päronjämförelsen också.
Men... manar till lite eftertanke. Globalt toppade matpriser redan i mars-maj förra året. I Sverige... not so much.
Bilden antyder möjligen att konkurrensen nog kan vara bättre i Sverige. Men istället tillåter myndigheter Axfood att köpa Bergendahls t.ex... vad tänker de på?
Lidl har säkert inga altruistiska avsikter med sitt prisstopp men de kanske skapar lite oro bland de övriga tre 😀


Det är nog inte bara i Sverige som priserna förblir höga. Fick höra en familj i portugal betalar samma för maten som familjer i Seattle och det är rejäl skillnad i köpkraft mellan de två grupperna.

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Fredrik Reuter  
#797464 ICA ger nu vika och sänker priserna.
Det gick tydligen...

https://www.icagruppen.se/arkiv/pressme ... 300-varor/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Fredrik Reuter  
#797470 Coop hakar på --> https://pressrum.coop.se/coop-sanker-pr ... och-frukt/

Frågan är om det blivit någon sänkning ö.h.t om Lidl inte startat detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Hema  
#797475 Det som retade mest, var väl att toppcheferna skulle få maxbonus. Men gott att det verkar finnas lite konkurrens.

Edit: stavfel
Senast redigerad av Hema mån 27 mar 2023, 14:57, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

jannee  
#797477 Är något fundersam över prisbilden på varor.
Exakt samma produkt, samma storlek, samma tillverkare har väldigt olika pris beroende på i vilken affär man handlar.
Finns tydligen väldigt stora marginaler för handlarna/affärskedjorna.
Folkets matvarukedja - COOP ligger outstanding högst (på det sortiment dagligvaror vi handlar) man kan undra lite varför?
Frugan går/åker runt bland 3 eller 4 kedjor för att just handla lockprisvaror, ytterst sällan Coop är bland dessa.
Tidigare hade vi Netto som höll justa priser, man kan diskutera sortimentet men nog var det allt en ordentlig lågpriskedja.
För något år sedan, 10 kr/liter för rapsolja, bara som exempel men även ost, kaviar, frukt, grönsaker var mer prisvänligt.
Dessutom var mer eller mindre alltid deras lockpriser lägre än konkurrenternas.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).