Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3602732 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#473912
Blivande snickare skrev:Länge sen jag skrivit i den här tråden. Men idag har jag plockat 20 liter svamp å det får man väl skryta lite med va? :grin:

Inte dåligt!
Svepte en garantibacke på väg hem från dagens röjning. Fick 3 l gul kantarell som snart skall avnjutas tillsammans med oxfile.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

tallen100  
#473916
Blivande snickare skrev:Länge sen jag skrivit i den här tråden. Men idag har jag plockat 20 liter svamp å det får man väl skryta lite med va? :grin:

Det beror ju helt på om det är ätliga svampar :mrgreen:
Men i så fall var det en bra prestation :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#473917
tallen100 skrev:
Blivande snickare skrev:Länge sen jag skrivit i den här tråden. Men idag har jag plockat 20 liter svamp å det får man väl skryta lite med va? :grin:

Det beror ju helt på om det är ätliga svampar :mrgreen:
Men i så fall var det en bra prestation :-bd

Alla svampar går att äta!
Åtminstone en gång...

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

tallen100  
#473918
machonisti skrev:
tallen100 skrev:
Blivande snickare skrev:Länge sen jag skrivit i den här tråden. Men idag har jag plockat 20 liter svamp å det får man väl skryta lite med va? :grin:

Det beror ju helt på om det är ätliga svampar :mrgreen:
Men i så fall var det en bra prestation :-bd

Alla svampar går att äta!
Åtminstone en gång...

Ja jävlar... det lärde mej ju anersimyra i en annan tråd när jag ställde en fråga (lite otydligt formulerad:d ) om det gick att äta svamparna han fotat :lol: :lol:
Dom gick att äta men om man överlever eller inte kunde han inte svara på =))

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Blivande snickare  
#473936 Jo dom var ätbara, samtliga fem sorter :-BD
Skulle jag ha plockat dom mindre hälsosamma också så skulle set nog ha varit en nolla till på litrarna :D
Eller en mycket kortare väg att gå.. hmm.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

TheJo  
#474043 Blev ytterligare några timmar med putsen under helgen. Så nu har de fint till älgjakten.
Nästa blir att hugga bort "busken" :roll: från dikena.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#474168 :d :d :d

Förd mina böcker och fått gjort undan räkenskap för moms för juni och augusti.
Skitjobb :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Delsbo  
#474610 Var ut under förmiddagen med sonen och frugan och plockade ca 10kg gulingar och 3kg trattisar.. Svärmor var ut med sin syster och hennes gubbe och plockade ca 7kg trattisar..
Allt skall säljas i helgen vid Mickelsmäss marknaden här i Delsbo..
Senaste 1½ veckorna har varit ett enda upptagande av grönsaker som vägst och påsats och som också ska försöka krängas på markanden..

Vi håller tummarna att det inte blir regn eftersom stordelen av markaden är utomhus.. Vi håller alla tummar vi har..

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474622
Delsbo skrev:Var ut under förmiddagen med sonen och frugan och plockade ca 10kg gulingar och 3kg trattisar.. Svärmor var ut med sin syster och hennes gubbe och plockade ca 7kg trattisar..
Allt skall säljas i helgen vid Mickelsmäss marknaden här i Delsbo..
Senaste 1½ veckorna har varit ett enda upptagande av grönsaker som vägst och påsats och som också ska försöka krängas på markanden..

Vi håller tummarna att det inte blir regn eftersom stordelen av markaden är utomhus.. Vi håller alla tummar vi har..

Hur mycket mark odlar ni grönsaker på och vilka sorter? Ekologiskt på något sätt?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Delsbo  
#474645 Vi är inte storskaliga.. Men vi odlar det mesta.. vi har 11,5ha åkermark där säd och hö tar ca 10 (50/50).. resten är diverse grönsaker/rotfrukter.. vi säljer inte till affärer utan till folk i omgivningen som vet vilka vi är, samt till en mindre skola i närheten.. KRAV anslutna (känns riktigt bra att ha jordbitar där det ALDRIG har sprutats eller konstgödslats)... Det tar sin tid att sköta 1-1,5ha helt manuellt.. sättning, rensning upptagning osv... Vi har potatis, morötter, röd- gul- vit- och polkabetor, rotselleri, palsternackor, gul- vit- röd- charlotten- och purjolök, vit- röd- grön- svartkål, broccoli, kålrötter.. ett par små växthus med tomater, gurka och paprika.. jorgubbsodling.. tror jag fick med det mesta... (Frugan och svärmor har dragit tyngsta lasset med ovanstående men jag har väl inte haft något problem att fylla "fritiden" jag heller.. )

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474656
Delsbo skrev:Vi är inte storskaliga.. Men vi odlar det mesta.. vi har 11,5ha åkermark där säd och hö tar ca 10 (50/50).. resten är diverse grönsaker/rotfrukter.. vi säljer inte till affärer utan till folk i omgivningen som vet vilka vi är, samt till en mindre skola i närheten.. KRAV anslutna (känns riktigt bra att ha jordbitar där det ALDRIG har sprutats eller konstgödslats)... Det tar sin tid att sköta 1-1,5ha helt manuellt.. sättning, rensning upptagning osv... Vi har potatis, morötter, röd- gul- vit- och polkabetor, rotselleri, palsternackor, gul- vit- röd- charlotten- och purjolök, vit- röd- grön- svartkål, broccoli, kålrötter.. ett par små växthus med tomater, gurka och paprika.. jorgubbsodling.. tror jag fick med det mesta... (Frugan och svärmor har dragit tyngsta lasset med ovanstående men jag har väl inte haft något problem att fylla "fritiden" jag heller.. )

Tack! Du/ni är härmed en inspirationskälla och målbild för mig och K ! [emoji3]

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

husqvarna_med_sthil  
#474853 Skulle ha tränat med hundarna och sedan hade jag tänkt hämta hem vedhuggningen men det fick helt sonika bli en ställdag när jag behövde fixa med pejl till vovven samt några smågrejer runt traktorn som nu också fick på sig vinterskrud med dobb.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vardon  
#475289 Ta rätt på vindfällen och torrträd. Skönt att komma till skogs lite.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

husqvarna_med_sthil  
#475333
Vardon skrev:Ta rätt på vindfällen och torrträd. Skönt att komma till skogs lite.


Perfekt göra på före senhöstens intåg tycker jag !

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

TheJo  
#475391 Klart jägarna och svampplockarna ska ha fina vägar när de ska upp på skogen. :roll:

Samt snyggade till vändplanen inför vinterns avverkning. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).