Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3605744 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Peteflamingstar  
#469791
Slurfi skrev:Ja det såg nästan lite spännande ut. Fint att det gick bra.


Ja skönt att det är gjort, sovit lite halvdant inatt... :-ss

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#469808
Peteflamingstar skrev:
Slurfi skrev:Ja det såg nästan lite spännande ut. Fint att det gick bra.


Ja skönt att det är gjort, sovit lite halvdant inatt... :-ss

Det gick ju finfint. I värsta fall hade du väl bara fått dra den lite mer till höger för stt skydda huset. Lite staket är inte så mycket att ojja sig för. Förutsatt att man snackat med grannen före.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#469833 Inte direkt en prestation för dagen. Men efter semestern den 1/8 visade vågen 101,5 kilo. I morse visade den däremot 96 kilo prick.. :ymparty: :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Peteflamingstar  
#469840
Hema skrev:
Peteflamingstar skrev:
Slurfi skrev:Ja det såg nästan lite spännande ut. Fint att det gick bra.


Ja skönt att det är gjort, sovit lite halvdant inatt... :-ss

Det gick ju finfint. I värsta fall hade du väl bara fått dra den lite mer till höger för stt skydda huset. Lite staket är inte så mycket att ojja sig för. Förutsatt att man snackat med grannen före.


Jodå, jag hade fått lagt den mer mot staketet om jag hade velat, men bättre att slippa förstöra nåt! Även om man "vet" att det brukar gå bra och att en rak o fin gran bör vara lätt att placera så är det alltid lite smånervigt!

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469845 spikka til ett øksaskaft

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Kallkällene  
#469852

Har varit ute och tittat till plantorna som sattes i vår, ser ut som dom klarat sig bra trots lite nederbörd i sommar.
Samt en liten "pelarsal" om den räknas till det ?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#469877
can skrev:spikka til ett øksaskaft

Det måste vi ha en bild på, @Can :wink:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Blivande snickare  
#469888
JensSkoog skrev:
can skrev:spikka til ett øksaskaft

Det måste vi ha en bild på, @Can :wink:

+1 :-b

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469896 Kjekt at du vise innteresse men eg er og blir ein grovsmed. Er og da fyrsta skaftet eg har laga på år og dag, men eg gjorde meg noken erfaringa. Dersom da skal vera bøy på skaftet så må ein etter å ha sagd ut bøyen på ei bandsag eller øksa forma fram ikkje bruka kniv. Grunnen er at med kniv så er da alt for lett at ein kjøre kniven inn i høgare område på skaftet. Litt dårlig forklart men veit ikkje heilt korleis eg skal sei da. Da eg ville ha gjort på ett eventuelt neste skaft var å tatt ein rund stokk. Øksa til to plane flater der eg tegna inn forma på skaftet på den eine sida. Deretter ville eg ha øksa fram forma, for så å brukt ei rasp og til slutt pussa med papir. Da eg lagde no blei beint med ei lita vorta i enden
Men skal sjå når eg har lakka da eller satt da inn med linolja samt skjefta da og slipt opp øksa om eg iķkje kan posta ett bilde, sjølv om da ligne på ei steinalderklubba.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#470680 Tog ner några träd för en stugägare idag, två tallar, ett par granar och några mindre aspar.
Granarna och asparna var inga problem, men kusttallar har kronor med kvist som vil haka sig i all!



Fick lägga den ena mellan stughörnan och en annan tall. Bakom fanns
el och en brant och grannens nya tak :mrgreen:



Den andra fick läggas mellan två tallar, jobbigt #:-s



Är ju nästan bara blanka berget, så det är inte märkligt att dom är
senvuxna och att hästmyran har haft kalas. :mrgreen:


Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#470770 Bra jobbat, verkar som om du löser det mesta. Gissar att du aldrig behöver vänta på nya jobb. :)

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

värmSkog  
#471375 Gjort färdigt en tomthuggning. behöver jag ens säga att det är roligt att köra ut stock och ris nu? :grin:



Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

halvproffs  
#471377 I förrgår gjorde jag min prestation. Tog motorsågskort! Utbildare var Lasse Strandell och Ann Elisabeth Jacobsen. Olater som man lagt till sig under många år ska man försöka undvika under uppkörningen vilket inte är lätt. Fick verkligen skärpa mig rejält och jag kände mig inte helt kurant heller. En lärorik tid var det speciellt med säkerhetstänket och filningen/sträckningen av kedjan som jag inte visste om.
Stort tack till alla inblandade!

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471378 Grattis halvproffs! Är du ett helproffs nu? :-)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Tosca  
#471381 Det är först när man tror sig kunna allt som det börjar bli farligt.
Jag tror att halvproffs alltid kommer att vilja lära sig nya saker.
Grattis till kortet!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).