Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14502 inlägg 3586035 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

mullhytting  
#415020 Första ansträngningen efter fyra dagar med feber.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

nattuggla86  
#415060 Planterat barrotsplantor av gran. Stenigt och jävligt, små fläckar här och där som varit tomma. Så min tredjedel av de 1050 plantorna räckte bra :-) Tur man inte ska försörja sig som plantör, då hade jag inte haft det fett [emoji3]

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

sundelius  
#415128 Innan jag drar igång vill jag börja med att be om ursäkt över min löjliga överreaktion :oops:

Satan i gatan, idag har jag äntligen gjort sista dagen som snickare för säsongen :!: :!: :!: :!:
Är så lycklig \:D/
Skogssäsongen som skulle börjat 1 Oktober blev ungefär en månad försenad (som vanligt) men på måndag drar jag igång med 12,5 hektar underväxtröjning. Bilder och mer barnsliga glada utrop kommer då :smile:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

mullhytting  
#415254 I dag blev det småvilt

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#415293 Fyra risiga tallar mellan hus och garagar, fälld, kvistat och kapat till ved.
Jobbade tilsamman med en kompis, som blev förtjust i lillStihlen i kronkvistningen.


Fällde och kapade det grövste med MS361 med 20" svärd, och resten med MS261.


Dagfinn, min kompis, gillade hemskt den lilla sågen. Jag provkörde hans MS260,
och den var inte dårlig, isär inte efter kedjebyte :lol:


Jag körde med blå hjälm, men vet fortfarande inte om det är bästa hjälmen för mig :???:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

gamla drängen1964  
#415304 Börjat köra ut virke i en gallring,samt en slutavverkning ytorna sitter ihop.Det är sankt mitt i kalytan ,rinner en liten bäck där.Hoppas jag får ut virket från det sanka innan det börjar regna.Gallrings ytan är inte så känslig för vatten.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

sundelius  
#415308 Jag körde med blå hjälm, men vet fortfarande inte om det är bästa hjälmen för mig :???:

Jag tycker du var mycket fin i blått :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#415312 Gårdagens regn förstörde arbetsfröjden för mig. Håller som sagt på att dränera ett hus och grusa plastbeklädda källarväggar. Idag var all jord smetig som bara den. Huggarstövlarna blev 3 gånger större och kändes tunga som smidesstäd.

Just nu är hushelvetet billigt, jag vill börja gallra!!

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#415477 Snitslat några potensiella julgraner. Behöver bara en, men fruntimmeret finner
alltid några som är bättre än den första vi såg oss ut :lol:



Och snitslebandet är gänkännbart för dom som var på gallringsdagerna :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Delsbo  
#415485 Dagens prestation har väl pågått ett par veckor nu !! Nu är odlingssäsongen över med allt skördat och under tak i källare osv... Maskiner uppsmörjda och rengjorda och kollade med avseende på funktion och svetsar och undanställda och allt under tak förutom en tallriksharv... Nu får vintern med byte till mer skoglig verksamhet komma (inte utan att man gått och längtas)...

Förra helgen kom expantionskärlen (2x150 liter) till svärmors nya värmesystem som vi gjorde ställningar till efter det vi städat ut "skrubben" på övervåningen.. Tänk hur mycket grejer som en svärmor lyckats samlat på sig under åren..
Nu i helgen rev vi ut bänkar och skåp ur kommande och nuvarande pannrum som är kombinerat grovkök, tvättstuga och just pannrum... rengjort väggar.... spacklat igen alla hål och målat om väggarna (2ggr) som kommer att gömmas bakom de två 1500 liter acctankar som vi hoppas kommer under nästa vecka om Borö håller vad de lovar... I torsdags hämtade jag isolering till tankarna som vi köpt oisolerade men med solslinga och rostfri 200 liter vv-beredare.. drygt hälften av isoleringen har vi i helgen limmat ihop i skivor om 1200x1800mm vilket underlättar monteringen runt tankarna när de kommer...
Vi byter ut den gamla vedpanna som haft pådockad spåneldning... och sätter in en 50kW vedpanna från Atmos (lika / samma storlek som den vi har i vårt hus sedan 2007), som vi beställer när acctankarna står på plats och isoleringen klätts med plåt...

Ja, utan göra/jobb behöver man inte vara... Det tror jag är något som vi skogs- och jordbrukare känner igen... Det kanske inte alltid ramlar in pengar i kassakistan med det är arbete som ger en tillfredsställelse och gör att man somnar rätt ovaggad när kvällen kommer..

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415487 Dagens prestation blev att trampa gräs. Har nog ca 2 timmar kvar innan jag trampat klart för säsongen. De får jag försöka ta i morgon om inget oförutsett inträffar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Umea  
#415570 Imponerande och fina prestationer ni alla gör.

Vill önska er alla på forumet en Fin och Trevlig höst.

Va rädd om hälsan den är viktig !

Bästa hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Plassarn  
#415591 Kört ut tre lass med massa och ett med timmer. Frun i huset var dagen till ära vajerpiga, och det kändes riktigt roligt att få basa över henne någon gång [emoji3] Fyra lass är full dag med vajerkranen, men nu är det tomt i skogen, sånär som på ett par vedlass men de kan få ligga till sig lite. Lasta på är ingen konst, men det är bökigt att få av, i alla fall om man vill ha snygga och jämna travar.

Till nästa år blir det en griplastarvagn.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#415628
Plassarn skrev:Kört ut tre lass med massa och ett med timmer. Frun i huset var dagen till ära vajerpiga, och det kändes riktigt roligt att få basa över henne någon gång [emoji3] Fyra lass är full dag med vajerkranen, men nu är det tomt i skogen, sånär som på ett par vedlass men de kan få ligga till sig lite. Lasta på är ingen konst, men det är bökigt att få av, i alla fall om man vill ha snygga och jämna travar.

Till nästa år blir det en griplastarvagn.

@mangan har rätt bra koll på att köra vajerkran och att lasta av.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#415629 Skrivit på nytt avtal för ny fiberförening som låg granne med den förra och som nu fått stöd. Så det beräknas bli fiber till nyår. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).