Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3606212 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sv: Dagens prestation

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364116
Magnus M skrev:Passa på nu innan vi slår igen porten. Sen finns det bara ungerska skåp att köpa.

Jag passade på för några år sedan och skaffade två frysskåp och två kylskåp (tillverkade i Mariestad naturligtvis!). Tyvärr blev jag lite besviken, efter fyra år hade termostaten på en kyl gått sönder och fläkten på en frys (den senare på garantin). Sämre kvalité än det 25 år gamla kyl/frysskåpet de ersatte och betydligt sämre kvalité än frysen från 1963 som pensionerades 2001 utan att ha gått sönder en enda gång.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sv: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364129
th skrev:
Magnus M skrev:Passa på nu innan vi slår igen porten. Sen finns det bara ungerska skåp att köpa.

Jag passade på för några år sedan och skaffade två frysskåp och två kylskåp (tillverkade i Mariestad naturligtvis!). Tyvärr blev jag lite besviken, efter fyra år hade termostaten på en kyl gått sönder och fläkten på en frys (den senare på garantin). Sämre kvalité än det 25 år gamla kyl/frysskåpet de ersatte och betydligt sämre kvalité än frysen från 1963 som pensionerades 2001 utan att ha gått sönder en enda gång.


Hur länge hade de hållt om du istället köpt lågpris?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

isteskog  
#364132 Har en frysbox som är lika gammal som en själv ...... :surp:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Dagens prestation

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364134 Tråkigt th, var det en mekanisk termostat?
Fläktarna i dom självavfrostande frysarna och många andra komponenter kommer såklart från tillverkare i lcc länder. Vi försöker hålla en hög lägstanivå o ratar nog mer än våra systerfabriker o konkurrenter men det kostar o nu är ju sagan slut. Jag vet att service call rate är betydligt högre på elux grejer från Ungern än vad vi har.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

rikard_e  
#364138 Kört ut 4 lass kubb, barrmassa och lövmassa.

Känner en starkt behov av snökedjor på kärran också


Användarvisningsbild

Re: Sv: Dagens prestation

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364139 Ska säga att kompressorer från Kina har vi provat i lab men aldrig vågat köra in i produktion. Har inte koll på vilka fabriker som kör med dom.

Avatar Fallback

Re: Sv: Dagens prestation

Hema  
#364176
Magnus M skrev:Tråkigt th, var det en mekanisk termostat?
Fläktarna i dom självavfrostande frysarna och många andra komponenter kommer såklart från tillverkare i lcc länder. Vi försöker hålla en hög lägstanivå o ratar nog mer än våra systerfabriker o konkurrenter men det kostar o nu är ju sagan slut. Jag vet att service call rate är betydligt högre på elux grejer från Ungern än vad vi har.

Magnus M

Tre frågor:
1. Stämmer det att självavfrostade frysar ger kortare hållbarhet på maten?
2. Hur vet man om vitvarorna är tillverkade i Sverige, om man nu inte kan inspektera emballaget före betalning?
3. Har de båda märkena någon serie som håller erkännt högre kvalite?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Dagens prestation

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364187 Självavfrostande frysar torkar ut varorna så det är viktigt med bra påsar o gärna dubbla om det ska ligga i frysen lite längre.
Alla skåp från Mariestad har ett svetsat plåthölje, är det plåt i ryggen så är det ett MA-skåp. Dom har oxå "skuldror" på ryggen så om man skjuter skåpet mot väggen så blir det ingen glipa mellan skåp o vägg. Alla andra fabriker har plastskiva i ryggen samt att kondensorn sitter "utanpå" o så används distanser mot väggen.
Sista frågan förstod jag inte helt men i Mariestad tillverkas Electrolux, Huskvarna, AEG, ElektroHelios samt några andra märken som säljs bara på vissa marknader.
Stommen o dom flesta komponenter är samma i alla. Mest inredning o kanske nån extra finess som skiljer.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#364190 Lagen om jämvikt torde gälla. Dränera boxen från fukt dränerar fukten ur varorna.

Avatar Fallback

Re: Sv: Dagens prestation

Hema  
#364192
Magnus M skrev:Självavfrostande frysar torkar ut varorna så det är viktigt med bra påsar o gärna dubbla om det ska ligga i frysen lite längre.
Alla skåp från Mariestad har ett svetsat plåthölje, är det plåt i ryggen så är det ett MA-skåp. Dom har oxå "skuldror" på ryggen så om man skjuter skåpet mot väggen så blir det ingen glipa mellan skåp o vägg. Alla andra fabriker har plastskiva i ryggen samt att kondensorn sitter "utanpå" o så används distanser mot väggen.
Sista frågan förstod jag inte helt men i Mariestad tillverkas Electrolux, Huskvarna, AEG, ElektroHelios samt några andra märken som säljs bara på vissa marknader.
Stommen o dom flesta komponenter är samma i alla. Mest inredning o kanske nån extra finess som skiljer.

Magnus M


Tackar. Det jag menade med sista var om någon serie hade bättre komponenter. Vet att Miele har någon serie som de ger 10år på, därav min fråga.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#364193
machonisti skrev:Lagen om jämvikt torde gälla. Dränera boxen från fukt dränerar fukten ur varorna.

När du lägger upp det på så, så blir det ju självklart,m en jag hade väl mer eller mindre bara tänkt att man torkade luften, så att den högre luftfuktigheten skulle lägga sig som is i frysen vid stängning. Men det är klart att det borde drabba frysvarorna med.

Lite fortsättning på OT. Tillverkas det frysar idag som tål att stå i icke uppvärmda lokaler?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#364200 Fick en lång, härlig dag på vedbacken, stedade lite och klyvde två slepvagnslass med
ved, och gick en lång vandring med hunden och traff på två rådjur.

Senn blev det några timmar på kvällen eftersom jag körde min fru och en dotter på
skoshopping, det tar ju tid, så jag snek mig ut till lite klyvning med pannlampe! Det var
nytt för mig, men det var ju jättebra.

Sälg är ju ofta lite vresig av sig i klyvningen, men i 10 minus var det bara att hota
med Ingmarsklyven, så föll den i bitar
:lol:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#364203 Imponerande, kylan biter inte så farligt alltså?

Själv har man legat inne med magont, verkar som om det mer eller mindre gått över nu. Gott det. Imorgon ska jag se till att göra lite nytta skotta t.ex.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

axwell  
#364208
Hema skrev:Lite fortsättning på OT. Tillverkas det frysar idag som tål att stå i icke uppvärmda lokaler?


Ja det gör det, för den Cylinda frysbox som ja köpte i sept 2014 utlovas det ned till -15 graders omgivningstemperatur.

Den drar knappt hälften vid +7 mot vid +22 grader. 🧠

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#364219
Hema skrev:Imponerande, kylan biter inte så farligt alltså?

Själv har man legat inne med magont, verkar som om det mer eller mindre gått över nu. Gott det. Imorgon ska jag se till att göra lite nytta skotta t.ex.

Hörs tråkigt -finns inget värre än att vara tvungen att holla sig inomhus i skönt vinterarbetsväder :wink:

Reknar 10 minus som rena våren när det inte blåser. Enda problem jag kände i dag och i går var att jag ble kall på händerna när jag körde sågen. Skulle nog haft en med handtagsvarme, men jag får avvänta den stora vinsten på trisslotteriet :lol:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).