Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3606483 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347079 Dagens prestation blev dels att taxera en tallmosse, för att avgöra om den fortfarande ska räknas som ett impediment eller ej. Jag fann att boniteten ligger runt T11-T12, varför det inte längre borde vara impediment. Sålunda 4 ha gratis NO :grin:

Sedan blev det också att lassa bilen full med gammal ihoprullad taggtråd och lämna denna på närmsta återvinningsstation. Gillar inte att ha sådant liggandes ute i markerna.
/Niklas

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vardon  
#347089
JensSkoog skrev:Vilken fynd :grin: Vad ska du använda den i?


Jadu vad ska man inte använda den till. Ragga tjejer, byta i skogsboxern eller behålla den som elverk. Nu har vi redan ettelverk men kanske ett stationärt med inkoppling till huvudsäkning....

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Peteflamingstar  
#347093
Hema skrev:
Peteflamingstar skrev:Riktigt trist Slurfi, men bra att du klarade dig!

Jag sågade ned lite diverse på en sommarstugetomt idag, bl.a denna gran som var ca 30 meter hög och 1 meter på stubben. Tur att den lutade lite i fällriktningen, annars hade det blivit svettigt med släggan...

Ser ut att ha blivit ett gedigert kvistjobb efterråt.


Ja det lockade fram svetten i alla fall!

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#347099 @Hema
Kan bara hålla med.
Men bränslefiltret är lättåtkomligt iallafall. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

ananders  
#347147 [quote="Niking"]Dagens prestation blev dels att taxera en tallmosse, för att avgöra om den fortfarande ska räknas som ett impediment eller ej. Jag fann att boniteten ligger runt T11-T12, varför det inte längre borde vara impediment. Sålunda 4 ha gratis NO :grin:

Grattis!

Var det på din egna fastighet du gjorde den taxeringen? När jag gjorde min skogsbruksplan så ville jag också ha en tallmosse som NO eller NS men planläggaren godkände inte det på grund av att det inte fanns något naturvärden att tala om där :sad: .

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347152 Tackar! Jo, det var på den egna fastigheten. Och jag uppdaterar planen själv, så kan jag lättare styra var jag vill ha min naturvård...;-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

ananders  
#347158
Niking skrev:Tackar! Jo, det var på den egna fastigheten. Och jag uppdaterar planen själv, så kan jag lättare styra var jag vill ha min naturvård...;-)
/Niklas


Ibland är man själv bäste dräng.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347159
ananders skrev:
Niking skrev:Tackar! Jo, det var på den egna fastigheten. Och jag uppdaterar planen själv, så kan jag lättare styra var jag vill ha min naturvård...;-)
/Niklas


Ibland är man själv bäste dräng.


Kunde inte sagt det bättre själv.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#347170
ananders skrev:
Niking skrev:Dagens prestation blev dels att taxera en tallmosse, för att avgöra om den fortfarande ska räknas som ett impediment eller ej. Jag fann att boniteten ligger runt T11-T12, varför det inte längre borde vara impediment. Sålunda 4 ha gratis NO :grin:

Grattis!

Var det på din egna fastighet du gjorde den taxeringen? När jag gjorde min skogsbruksplan så ville jag också ha en tallmosse som NO eller NS men planläggaren godkände inte det på grund av att det inte fanns något naturvärden att tala om där :sad: .


Den argumentationen hade jag inte nöjt mig med. Avsättning till naturvård kan likaväl syfta till att på sikt skapa naturvärden som att det måste finnas i dagsläget. En fastighet som skötts exemplariskt kan det t.ex. vara svårt att hitta lämpliga områden med höga naturvärden på.

Planläggarens uppgift är att göra en plan som markägaren vill ha den. Man bör ju dock inte föreslå något olagligt eller något som bryter mot certifieringsreglerna om markägaren är certifierad.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347179
Niking skrev:Slutmålat mina gränser för i år.


Du har inga bilder på hur det blev, @Niking? Vore fint att se.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347204
alias skrev:
ananders skrev:
Niking skrev:Dagens prestation blev dels att taxera en tallmosse, för att avgöra om den fortfarande ska räknas som ett impediment eller ej. Jag fann att boniteten ligger runt T11-T12, varför det inte längre borde vara impediment. Sålunda 4 ha gratis NO :grin:

Grattis!

Var det på din egna fastighet du gjorde den taxeringen? När jag gjorde min skogsbruksplan så ville jag också ha en tallmosse som NO eller NS men planläggaren godkände inte det på grund av att det inte fanns något naturvärden att tala om där :sad: .


Den argumentationen hade jag inte nöjt mig med. Avsättning till naturvård kan likaväl syfta till att på sikt skapa naturvärden som att det måste finnas i dagsläget. En fastighet som skötts exemplariskt kan det t.ex. vara svårt att hitta lämpliga områden med höga naturvärden på.

Planläggarens uppgift är att göra en plan som markägaren vill ha den. Man bör ju dock inte föreslå något olagligt eller något som bryter mot certifieringsreglerna om markägaren är certifierad.

MVH
Alias


Helt rätt! Markägaren ska bestämma hur planen ska se ut. Det är ju trots allt markägaren som beställer och betalar planen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sv: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347205
Mangan skrev:
Niking skrev:Slutmålat mina gränser för i år.


Du har inga bilder på hur det blev, Niking? Vore fint att se.


Ska försöka fixa det vid tillfälle.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sv: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347254 Här kommer lite gränsvårdsbilder, som jag tog med mobilen idag.

I övrigt blev dagens prestation att testa noggrannheten i min Garmin Oregons arealmätningsfunktioner. 6 käppar sattes ut på en slåttetvall och mättes först in med min Proffs-GPS. Arean var ca 3000 m2. Sedan gick jag banan 3 gånger med min Garmin Oregon 550t med ca 1,5-2 timmars mellanrum. Då blev arealen ca 1-5% större.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347278 Det är ju så den blinde ser var gränsen går. :wink:

Snyggt jobbat Niking. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347284 Tackar! Den senaste stora gränsröjningen på fastigheten skedde för ca 30 år sedan. Dessutom visade det sig att nästan alla skiften som står på tur att röjas, gallras eller slutavverkas, ligger mot en gräns.
/Niklas

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).