Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3605889 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

zeetorg  
#796745
JensSkoog skrev:bästa sjömaten man kan bjuda mig är en simmande gris. :wink:


🤣 🤣 🤣 Den var bra, den tar jag med mig!

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#796758 Ojdå, vi ströp visst den friska tallen där blocket var anbringat..🤣.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#796978
anersimyra skrev:Ojdå, vi ströp visst den friska tallen där blocket var anbringat..🤣.

Fick titta genom några gånger innan jag upptäckte hur det gick med tallen.
Använde ni kätting för att fästa blocket eller wire, @anersimyra?
Jag använder laststroppar som är sex-sju cm breda i det
syfte, och då blir det sellan barkskav.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#796980 Ny läropojk i skogen idag! :grin:

Har inte användt såg mycket tidigare, men det skulle man
inte ana när man såg honom jobba. :-bd

Gav han lite instruktiom om sågning och säkerhet, och senn jobbade
han på med den lilla MS170 med 1,3mm, 3/8 helmejselkedja och
kvistader och kapade aspar.
Nästa gång blir det fällning.
Grabben är från Skåne (du kan vara stolt av honom, @hlb) och går i skola
här för att bli anläggsarbetare-trädgårdsarbetare.
Blev ju lite extra mycket svenskt idag eftersom jag kallar MS170 för
"Smålänningen", då den är den bränslsnålaste sågen jag har :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#797052
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:Ojdå, vi ströp visst den friska tallen där blocket var anbringat..🤣.

Fick titta genom några gånger innan jag upptäckte hur det gick med tallen.
Använde ni kätting för att fästa blocket eller wire, @anersimyra?
Jag använder laststroppar som är sex-sju cm breda i det
syfte, och då blir det sellan barkskav.

Jag använder en lång 6 mm kätting som förstås blir lite elak mot träden vid stora belastningar..👹

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#797154
anersimyra skrev:Jag använder en lång 6 mm kätting som förstås blir lite elak mot träden vid stora belastningar..👹

De här är mycket snällare emot stugägarens favoritträd

Båda är certifierade för ett ton, och väger inte mycket om man får bära de med sig.
Gillar inte kätting annat än när jag ska wincha in saker och använder lunnedragskätting.
Har haft ett par otäcka upplevelsar med kätting som har gått sönder i fällning.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#797194
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:Jag använder en lång 6 mm kätting som förstås blir lite elak mot träden vid stora belastningar..👹

De här är mycket snällare emot stugägarens favoritträd
1679687732_2023.0,.24_hjaelpemidler.jpg

Båda är certifierade för ett ton, och väger inte mycket om man får bära de med sig.
Gillar inte kätting annat än när jag ska wincha in saker och använder lunnedragskätting.
Har haft ett par otäcka upplevelsar med kätting som har gått sönder i fällning.

Jo, finns behov av att vara ”snäll” mot träden så är det förstås bäst med breda stroppar vilket jag minsann fick höra när jag började på min nuvarande arbetsplats..☝️🤭 men numera har klagokören tystnat då en kätting med avkortningslänk passar på allt från jätteträd till storslyor..😛. Men måste man förankra i värdefulla eller ”favoritträd” så tar man förstås till en lämplig stropp.
Vad använde du i övrigt för typ av kätting som gick av vid fällning? Själv drog jag av den gröna som är klassad till ett ton och det var en stor överraskning. Stroppen var visserligen några år gammal men synbart felfri, jag använde den dubbelt förankrad i porta 5000 vinschen och stroppen brast turligt nog långt innan vinschen byggt upp full dragkraft. Jag använder samma typ av stropp i filmen och kom just på att det nog är dags att byta ut den..😳

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#797248



Med förhoppning om en bättre fotbollsplan för ungdomarna nu med lagat staket å strömmen på igen.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#797271
anersimyra skrev:Jo, finns behov av att vara ”snäll” mot träden så är det förstås bäst med breda stroppar vilket jag minsann fick höra när jag började på min nuvarande arbetsplats..☝️🤭 men numera har klagokören tystnat då en kätting med avkortningslänk passar på allt från jätteträd till storslyor..😛. Men måste man förankra i värdefulla eller ”favoritträd” så tar man förstås till en lämplig stropp.
Vad använde du i övrigt för typ av kätting som gick av vid fällning? Själv drog jag av den gröna som är klassad till ett ton och det var en stor överraskning. Stroppen var visserligen några år gammal men synbart felfri, jag använde den dubbelt förankrad i porta 5000 vinschen och stroppen brast turligt nog långt innan vinschen byggt upp full dragkraft. Jag använder samma typ av stropp i filmen och kom just på att det nog är dags att byta ut den..😳

Tänkte ju inte ett ögonblick att ett proffs som du, "anersimyra" slarvade
med fäste i sårbara träd, så om jag uppfattades så, så ber jag om ursäkt :ymhug:
Kätting har gått av vid ryck när träd föll. Ena gången hade jag säkrat sistabiten av en ek på 40 cm i dia med en grov kätting, 8 mm om jag kommer i håg rätt, så den inte skulle rulla ner i huset till kunden, och när eken föll och halkade nedöver slanten exploderade kättingen i bitar. Det var inte kul. Andra gången använde jag en 5 mm lunnedragskätting som skulle säkra att en björk inte tog fel väg under fällning. Den var inte stramat upp, och när björken på väg neråt drog sig hårdt dit den inte skulle, ryckades kättingen tvärt av.
Stroppar bytar jag strax de ser lite slitna ut. Min son som har jobbat mycket med lastsäkring, är sträng domare på det.
Men, ett ton, två ton eller många, duger inte om man får ett ryck som snabbt övergår allt av det rustningen är
certifierad för, så jag har lärt lite av mina fel på det.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#797287 Vet inte om det är någon form av branschstandard, men jag har hört ifrån folk på Skanska/Schakt&Transport att lyftstroppar skulle kasseras efter ett lyft, av säkerhetsskäl.

Vi har väl folk från anläggningsbranschen här på forumet med bättre insyn kring vad som gäller.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#797291
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:Jo, finns behov av att vara ”snäll” mot träden så är det förstås bäst med breda stroppar vilket jag minsann fick höra när jag började på min nuvarande arbetsplats..☝️🤭 men numera har klagokören tystnat då en kätting med avkortningslänk passar på allt från jätteträd till storslyor..😛. Men måste man förankra i värdefulla eller ”favoritträd” så tar man förstås till en lämplig stropp.
Vad använde du i övrigt för typ av kätting som gick av vid fällning? Själv drog jag av den gröna som är klassad till ett ton och det var en stor överraskning. Stroppen var visserligen några år gammal men synbart felfri, jag använde den dubbelt förankrad i porta 5000 vinschen och stroppen brast turligt nog långt innan vinschen byggt upp full dragkraft. Jag använder samma typ av stropp i filmen och kom just på att det nog är dags att byta ut den..😳

Tänkte ju inte ett ögonblick att ett proffs som du, "anersimyra" slarvade
med fäste i sårbara träd, så om jag uppfattades så, så ber jag om ursäkt :ymhug:
Kätting har gått av vid ryck när träd föll. Ena gången hade jag säkrat sistabiten av en ek på 40 cm i dia med en grov kätting, 8 mm om jag kommer i håg rätt, så den inte skulle rulla ner i huset till kunden, och när eken föll och halkade nedöver slanten exploderade kättingen i bitar. Det var inte kul. Andra gången använde jag en 5 mm lunnedragskätting som skulle säkra att en björk inte tog fel väg under fällning. Den var inte stramat upp, och när björken på väg neråt drog sig hårdt dit den inte skulle, ryckades kättingen tvärt av.
Stroppar bytar jag strax de ser lite slitna ut. Min son som har jobbat mycket med lastsäkring, är sträng domare på det.
Men, ett ton, två ton eller många, duger inte om man får ett ryck som snabbt övergår allt av det rustningen är
certifierad för, så jag har lärt lite av mina fel på det.

Huga..😮 då kanske du använde kätting av mindre bra kvalitet? Den kätting jag använder är klassad för lyft av last och har riktigt korta länkar. En fundering jag har kring stroppar med tyghölje och skotlinor är om man kanske borde tvätta dem i maskin då och då för att få bort grus som letat sig in till kärnan, jag tänker att grus och smuts nöter på fibrerna, men där vet kanske ”domaren” besked..😃👍

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#797292
alias skrev:Vet inte om det är någon form av branschstandard, men jag har hört ifrån folk på Skanska/Schakt&Transport att lyftstroppar skulle kasseras efter ett lyft, av säkerhetsskäl.

Vi har väl folk från anläggningsbranschen här på forumet med bättre insyn kring vad som gäller.

MVH
Alias

Beror kanske på vad man lyfter.
På mitt jobb byts de efter ett år eller när man ser slitage.
Anledning, är att säkerhetskontrollen kostar mer än att beställa nya.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#797293
anersimyra skrev:
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:Jo, finns behov av att vara ”snäll” mot träden så är det förstås bäst med breda stroppar vilket jag minsann fick höra när jag började på min nuvarande arbetsplats..☝️🤭 men numera har klagokören tystnat då en kätting med avkortningslänk passar på allt från jätteträd till storslyor..😛. Men måste man förankra i värdefulla eller ”favoritträd” så tar man förstås till en lämplig stropp.
Vad använde du i övrigt för typ av kätting som gick av vid fällning? Själv drog jag av den gröna som är klassad till ett ton och det var en stor överraskning. Stroppen var visserligen några år gammal men synbart felfri, jag använde den dubbelt förankrad i porta 5000 vinschen och stroppen brast turligt nog långt innan vinschen byggt upp full dragkraft. Jag använder samma typ av stropp i filmen och kom just på att det nog är dags att byta ut den..😳

Tänkte ju inte ett ögonblick att ett proffs som du, "anersimyra" slarvade
med fäste i sårbara träd, så om jag uppfattades så, så ber jag om ursäkt :ymhug:
Kätting har gått av vid ryck när träd föll. Ena gången hade jag säkrat sistabiten av en ek på 40 cm i dia med en grov kätting, 8 mm om jag kommer i håg rätt, så den inte skulle rulla ner i huset till kunden, och när eken föll och halkade nedöver slanten exploderade kättingen i bitar. Det var inte kul. Andra gången använde jag en 5 mm lunnedragskätting som skulle säkra att en björk inte tog fel väg under fällning. Den var inte stramat upp, och när björken på väg neråt drog sig hårdt dit den inte skulle, ryckades kättingen tvärt av.
Stroppar bytar jag strax de ser lite slitna ut. Min son som har jobbat mycket med lastsäkring, är sträng domare på det.
Men, ett ton, två ton eller många, duger inte om man får ett ryck som snabbt övergår allt av det rustningen är
certifierad för, så jag har lärt lite av mina fel på det.

Huga..😮 då kanske du använde kätting av mindre bra kvalitet? Den kätting jag använder är klassad för lyft av last och har riktigt korta länkar. En fundering jag har kring stroppar med tyghölje och skotlinor är om man kanske borde tvätta dem i maskin då och då för att få bort grus som letat sig in till kärnan, jag tänker att grus och smuts nöter på fibrerna, men där vet kanske ”domaren” besked..😃👍

Skölja i jummet vatten på sin höjd. Gissar att temp och kemikalier kan vara dumt mot stroppen

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#797295 Det finns en film någonstans på youtube där en yngre kille köpt sig en ny vinsch med 1200 kilos dragkraft vilken han fäst med en för klen förankring. Han har framför sig i vinschriktningen ett gärde vilket gör att man tydligt ser vinschen fara iväg som kulan ur en mörsare när förankringen brister..😮

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#797300
anersimyra skrev:Huga..😮 då kanske du använde kätting av mindre bra kvalitet? Den kätting jag använder är klassad för lyft av last och har riktigt korta länkar. En fundering jag har kring stroppar med tyghölje och skotlinor är om man kanske borde tvätta dem i maskin då och då för att få bort grus som letat sig in till kärnan, jag tänker att grus och smuts nöter på fibrerna, men där vet kanske ”domaren” besked..😃👍

Nej, den grova var ett kättingskräv bereknat på mycket tung last, certifierad, som jag fick av en kompis som levererar sådana till transport och kranbranchen. Men, jag tänkte inte på vilka krafter det är i sju-åtta meter grov ek. Den andra var köpt på Felleskjøpet och var bereknat på winchning. Men, i båda fall är det ingen tvekan om att det skulle klassas som användarfel, och användaren var jag och ingen anna - men jag är ju norsk måvite :wink:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).