Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14502 inlägg 3586330 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#736526 Vältorna är inga problem fram till att första bilen åker in i dom. 😉

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

svampbob  
#736537
Erre skrev:Vältorna är inga problem fram till att första bilen åker in i dom. 😉


Det var uppe ett gäng med bred Värmländska för ett par veckor sedan och åkte vägen för att göra en säkerhets genomgång eller vad dom nu kallade det. Dom var från Rally Sweden och jag fick intrycket att dialekten var ett krav för att få vara med 😀

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

HannuRöj  
#738315 😀 Hela hösten var så blåsigt och blöt att jag kunde och orkade inte färdigtställa trädgårdet för vintern.
Men i förrmiddagen klippte jag grässet och musade lövet framförallt. Arbetet gick utmärkt med en gräsklippare med sidoutblås för att vi har ingen snö. Även hög gräs bakom våran gamla ladogård, min verkstad alltså, var genom frysit och gick väldigt bra.
Hälften av eklöv var frysit fast på marken, men det har ju ingen större betydelse där i stranden.
Två och halv timme tåg det, hade tagit dubbelt det om jag hade gjort det i hösten. Hade det blivit på någon sätt snyggare är jag lite tveksam.
Mindre är mer med grässet - annars får man klippa grässet två gånger i veckan, och är aldrig nöjd med resultatet.
Iset är fin, tjejerna har åkit med skridsko varje dag efter skolan.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#738475 I går fick jag åter köra min 7910 då jag köpte tillbaka sågen.. :ymparty: :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

johan eriksson  
#738479 En vis man sa en gång: Svarv och fruntimmer, har du väl nyttjat något av det kan du aldrig vara utan. Jag skulle kunna tänka mig att lägga till Dolmar 7900/7910 till den listan 👍
Senast redigerad av johan eriksson fre 10 dec 2021, 19:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#738482
johan eriksson skrev:En vis man sa en gång: Svarv och fruntimmer, har du väl nyttjat något av det du aldrig vara utan. Jag skulle kunna tänka mig att lägga till Dolmar 7900/7910 till den listan 👍

Japp, det har du rätt i..🙂👍 dessvärre behöver den en översyn då den ibland inte tänder till i chokeläget utan surar igen..🤔 dessutom är halvgasläget i praktiken full gas vilket är mindre kul när kastskyddet inte är tillslaget. Jag funderar på att byta ut förgasaren men jag ser att det finns en rätt billig Zama men att det även finns en dyrare som passar 7900 men jag är osäker på om den passar 7910..🤔

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#738485 Det finns två olika Zama, den billigare är en c3m DM 11 och den dyrare är en c3m DM12B..🤔

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

johan eriksson  
#738491 Enda som jag vet skiljer 7900 och 7910 är ljuddämparen. Allt är så vitt jag vet fullt utbytbart mellan sågarna.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#738497
johan eriksson skrev:Enda som jag vet skiljer 7900 och 7910 är ljuddämparen. Allt är så vitt jag vet fullt utbytbart mellan sågarna.

Är då cylindrarna lika i ljuddämparens infästning? Jag blev lite sugen på Big bore kitet och den dyraste zama förgasaren som ju borde vara ett bättre alternativ än den billigare varianten.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

johan eriksson  
#738499 Ja det ska passa.
@mange har bättre koll på dessa än jag, jag har kört mer än jag skruvat med den.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738511 7900 o 7910 är samma. Tror Solo cylindern (BBkit) är samma men har inte monterat mitt än.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#738517
Mange skrev:7900 o 7910 är samma. Tror Solo cylindern (BBkit) är samma men har inte monterat mitt än.

Vad mer än priset kan skilja mellan en Zama DM 11 och en DM12B som båda passar 7900/7910? DM 11 kostar 499 och DM 12B 699.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Kallkällene  
#739383 Har just kommit hem från banken, tagit över föräldragården med skog och maskiner, min bror tog sommarstugan vid sjön å lite skog samt en slant, å ja resten, gården traktorer redskap och övriga maskiner 👍

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#739386 Grattis @Kallkällene :-bd :-bd
Jag misstänker att du inte kommer att slita
sönder sofflocket i åren som kommer :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Heavy_D  
#739388 Grattis @Kallkällene! Och god lycka med köpet!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).