Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlĂ€gg 3596567 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

HannuRöj  
#730904 👍 Presis rĂ€tt stĂ€lle för en högstubbe.
Jag röjde i gÄr vid en skogsbilvÀg och kapade en rÄd högstubbar av slyn för underlÀtta snöröjning.

Elmia
AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Loffe84  
#730915
Amatörhuggare 62 skrev:Ja.
Gammal kÀrntallplank 100 mm.
Tog livet av hÄlsÄgen.
Var nog inte rÀtt modell.
700 kr kosta hÄlet.
Men en hĂ„lfirma, skulle ha 2000 . SĂ„ jag ligger pĂ„ plus iallefall 😀 👍



En sÄdan skulle du haft istÀllet.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#731043

Idag skulle du varit med, @halvproffs :wink:

Kunden har bestÀlld neragning av nÄgra bra klibbalar, men jag fÄr
vÀnta ett par veckor mellan varje, eftersom han vill ha tid till
att göra ved av varje trÀd innan jag tar nÀsta.

AnvÀnde MS361 med 16 tums light svÀrd med 3/8, 1,3 mm kedja.
Var som att skÀra i smör :lol:
Gjorde tjockare brytmÄn pÄ ena sidan eftersom trÀdet lutade lite 90 grader
pÄ fÀllriktningen och det hade Àven lite baklut. Funkade hyfsad

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

paavo25  
#731052


Nu varit tort och varmt för Ärstiden, sÄ sprungit genom hallon och grÀs flÀckarna. Ser ni va dÀr Àr?



Inte stort arbete men ack sÄ viktigt, nu syns dom bra och kanske varit till fördel dom varit rejÀlt skuggade nu denna ytterst heta sommar. En del av fjolÄrets plantering hade dött, men dÀr var skogstraktor och lunnling försegÄtt var naturliga planttor, allt bra.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

can  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#731058 @JensSkog saga i bilde det er vel ikkje ei 361 vel? Eg greier ikkje heilt og sjÄ det. Grunnen til at eg spÞr er at eg har bestilt same kombinasjon sjÞlv 16 toms picco «lettvektsverd» 1,3 sporbredda 3/8 lavprofil 3003 innfesting med 60 dl picco super kjede. Eg vil ha det sÄ lett sÄ mulig men einaste sverdet eg fann var dette her: https://www.stihl.no/STIHL-produkter/Motorsag/SkjÊreutstyr-tilbehÞr/Sverd/214933-32424/Rollomatic-E-3-8-P-1-3-mm.aspx Det er eigentlig ikkje sÄ veldig lett dÄ 665 gram skal det vist vege. Eg blei litt innteresert nÄr du hadde same kombinasjon.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

can  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#731059 Den linken min virka ikkje sÄ veldig bra ser eg men nr pÄ sverdet er 3003 000 6313 skal pÄ ei stihl 261 desverre den gamle typen. Ho er tung som ein klamp men lettstarta og sterk, hÄpar eg kan fÄ ei ny 261. Stihl 400 kan og vera eit allternativ men er dette med tyngda. 261 fÞlar eg er meir allsidig.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#731061 Du Àr skarpögd, @can. 261 blev till 361 :wink:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

can  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#731062 SkjÞnnar, du kjÞrar den nya .325 full chisel kjeda pÄ 261 og 3/8 picco super pÄ 361 eller? Stemmer dette, og kven av kjedene syns du er best. Eller er eg heilt pÄ viddene i mine antagelser.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#731088
can skrev:SkjÞnnar, du kjÞrar den nya .325 full chisel kjeda pÄ 261 og 3/8 picco super pÄ 361 eller? Stemmer dette, og kven av kjedene syns du er best. Eller er eg heilt pÄ viddene i mine antagelser.

StÀmmer med 261'an, men pÄ 361 som jag anvÀnder till
grovt, körer jag med squareground filat kedja, 3/8", 1,6mm, 18".
JÀttebra i fÀllning och kapning, men inget att dragsa pÄ i
kvistning. DĂ„ kommer oftast MS200 eller MS241 med.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Williamm  
#731090
JensSkoog skrev:
can skrev:SkjÞnnar, du kjÞrar den nya .325 full chisel kjeda pÄ 261 og 3/8 picco super pÄ 361 eller? Stemmer dette, og kven av kjedene syns du er best. Eller er eg heilt pÄ viddene i mine antagelser.

StÀmmer med 261'an, men pÄ 361 som jag anvÀnder till
grovt, körer jag med squareground filat kedja, 3/8", 1,6mm, 18".
JÀttebra i fÀllning och kapning, men inget att dragsa pÄ i
kvistning. DĂ„ kommer oftast MS200 eller MS241 med.

Men dÄ stod det mer fel i i ditt inlÀgg, du skrev 16" 3/8p 1,3. Men nu Àr det plötsligt 16" 325 1,3.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

can  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#731092 Ja var det eg og "reagerte" pÄ ellers er eg heilt enig bruka sÄ lita sag som det gÄr. Eg hadde ein gong ei 361 men var sÄ kÞrka at eg selde ho. Er jo mykje krefter i 261 og men kan ikkje mÄla seg med 361. Einaste bakdelen med eldre sager som eg ser det er at ein mÄ iverfall avogtil stilla pÄ dei. Eg likar faktisk betre dei nye med datastyrt forgasser. Har ikkje hatt problem enda iverfall.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#731106
Williamm skrev:
JensSkoog skrev:
can skrev:SkjÞnnar, du kjÞrar den nya .325 full chisel kjeda pÄ 261 og 3/8 picco super pÄ 361 eller? Stemmer dette, og kven av kjedene syns du er best. Eller er eg heilt pÄ viddene i mine antagelser.

StÀmmer med 261'an, men pÄ 361 som jag anvÀnder till
grovt, körer jag med squareground filat kedja, 3/8", 1,6mm, 18".
JÀttebra i fÀllning och kapning, men inget att dragsa pÄ i
kvistning. DĂ„ kommer oftast MS200 eller MS241 med.

Men dÄ stod det mer fel i i ditt inlÀgg, du skrev 16" 3/8p 1,3. Men nu Àr det plötsligt 16" 325 1,3.

Ja, sÄ blir det nÀr man Àr gammal och trött :((
Är faktisk inte sĂ„ ofta jag anvĂ€nder 261'an.
AnvĂ€nder den mestadels med barkfrĂ€sen monterad nĂ€r jag hugger i vedskogen, men jag köpte light-svĂ€rdet och kedjan till det för att testa hur det skulle funka. Är mycket nöjd med det.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Stampep  
#731140 En "liten tillfĂ€llig" carport till husvagnen har pĂ„börjats. Absolut inte tilltaget i höjd sĂ„ traktorn med kran kommer gĂ„ in sen nĂ€r husvagnen fĂ„r en seriösare 😎

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#731376 Sista fĂ€llningen med 394:an innan den fĂ„r ett nytt hem..😰.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

hlb  
#731377 Har Du danskar bland Dina förfĂ€der, med tanke pĂ„ stubbhöjden? 😀 😀

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).