Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3606429 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725985 Djädra vilken spjälkning 🤭
Föll den ner själv?
Tur ingen blev skadad

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#725996 Jo, nog föll den själv alltid..😧 vad som hände var att jag slarvat med att fila ner ryttarna så att instick och att såga från två håll gick riktigt trögt. Då det aktuella trädet var betydligt klenare och med ett knappt märkbart medlut jämfört med den ek som ligger fälld bredvid där jag gjorde instick och sågade bakåt så gjorde jag ett vanligt kap rakt bakifrån. Kapet gjorde jag dock stegvis från båda hållen. När jag har en brytmån på ca 20 cm kvar tvärsöver så flyttar jag över till höger sida för att såga till en brytmån på runt 3 cm. Men jag hinner inte såga mer än någon cm innan det knäpper till i stammen. Kamraten som stod bredvid flydde som blixten in mellan två ekar men blev ” jagad ” av stammen men kom undan med god marginal. Jag själv stack som ett skott rakt bakåt när jag hörde knäppet och var även jag väl undan när stammen landade. Nu gick både spjälkning och flykten såpass snabbt att jag inte riktigt vet om stammen hängde över mig när jag sprang undan. Faktum var dock att jag beredde mig på att stammen mycket väl kunde träffa mig då jag förstås inte vände mig om för att se vart den tog vägen. Hur som helst så reagerade vi bägge direkt vid första knäppet så det var egentligen aldrig riktigt nära att det gått riktigt illa. Framgent kommer jag dock vara extra noga med en riktigt lång och fri reträttväg vid fällning av riktigt stora ekar och andra spjälkbenägna trädslag..😮

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#725997
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:
1630678682_3638b39c-5a8f-456d-8357-6ca2055bf6a0.jpeg
I dag lyckades jag med att skapa min långa karriärs första ” megaspjälkning ”..😎

Otäckt :surp:
Bra du fortfarande finns här på Forum :ymhug: :ymhug:

Tack för det, Jens..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

johan eriksson  
#725999 Jäklar!
Det kunde gått riktigt illa, tur att ni båda var vaksamma och alerta som kom iväg vid första knäppet. 👍

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

skogsBG  
#726014 anersimyra
Sådan spjälkning är inte ovanlig på åkerkantsträd med lite lutning och grenar på ena sidan.
Kan vara säkrare att använda ¨Säkra hörnet¨ som vi brukar lära ut på motorsågskurserna. Börja med instick och göra brytmånen klar , sedan såga ut bakåt .

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#726020
skogsBG skrev:anersimyra
Sådan spjälkning är inte ovanlig på åkerkantsträd med lite lutning och grenar på ena sidan.
Kan vara säkrare att använda ¨Säkra hörnet¨ som vi brukar lära ut på motorsågskurserna. Börja med instick och göra brytmånen klar , sedan såga ut bakåt .

Det gjorde jag som sagt på den första eken som hade ett tydligt medlut. Eken som spjälkade var i stort sett rakvuxen men spjälkade allra troligast p.g.a den ojämna kronan som påverkade mer än vi räknat med..😬

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#726033 Dom som hängt här ett tag har koll på att anersimyra är ett proffs.
Men det är alltid en bra påminnelse om att det kan alltid gå fel för alla och att man ska det säkra före det osäkra hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#726043
Erre skrev:Dom som hängt här ett tag har koll på att anersimyra är ett proffs.
Men det är alltid en bra påminnelse om att det kan alltid gå fel för alla och att man ska det säkra före det osäkra hela tiden.

Så är det, ” Erre.” Jag ser alltför ofta med fasa på hur dåligt insatta arboristerna jag arbetar med är på markfällning!! Jag har vid flera tillfällen greppat tag i kragen på flera av dem och dragit dem bakåt bort från stubben då de har för vana att inte flytta sig ens ett steg bakåt, för att inte tala om de obefintliga reträttvägarna!! Gud ske lov att dagens huggarkamrat har lång erfarenhet och reagerade snabbt som blixten, han stod nämligen tämligen precis där stammen landade..🥶

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#726045 Jag klantade till det en gång i hård blåst. Slarvade troligen lite med fällskäret så det blev för grunt. Mäkta förvånad då björken på 45 bhd spjälkte.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

hfab  
#726051 Dagens/veckans prestation.
Avslutade en 45 timmars arbetsvecka plus fällde tre tallar hos en villa ägare, var färdig och på väg hem strax efter tio på förmiddagen idag.
Nu är jag så trött att jag inte orkar stänga ögonlocken

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#726056

Efter lite trädgårdsarbete för en kund drog jag i skogen
och röjde kursplatsen inför skolskogdag mandags.
Hade vuxit bra med gräs där genom sommaren, så om
någon behöver ett halvt års kofoder ligg det och väntar. :D

Stubbarna till stubblöp kom fram igen!
Så blev att röja en kilometer med stig för tipspromenad
där ormbunken hade tagit över.

Var glad för att jag tog ideen om att använda hockeyskydd på benen. Överallt
fanns det små och sora sten och träbitar gömd i gräset som small i läggarna
när treudden hittade dom. :-bd

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

tallen100  
#726058
anersimyra skrev:
1630678682_3638b39c-5a8f-456d-8357-6ca2055bf6a0.jpeg
I dag lyckades jag med att skapa min långa karriärs första ” megaspjälkning ”..😎

Det gjorde du rejält 😎 , tur det gick bra iaf 👍

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#726109



Efter fem års uppehåll var det riktigt kul att utföra ett ” abborrjobb ” i det fina lördagsvädret.. :-bd :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#726110
anersimyra skrev:Efter fem års uppehåll var det riktigt kul att utföra ett ” abborrjobb ” i det fina lördagsvädret.. :-bd :ymparty:

Bra jobbat, @anersimyra :-bd
Det där skulle min gamla, stela kropp inte mästra nu i
dag, och det är min fru glad för :D
Använder du bara enkel lina runt trädet, och
inte en extra som säkring?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#726113
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:Efter fem års uppehåll var det riktigt kul att utföra ett ” abborrjobb ” i det fina lördagsvädret.. :-bd :ymparty:

Bra jobbat, @anersimyra :-bd
Det där skulle min gamla, stela kropp inte mästra nu i
dag, och det är min fru glad för :D
Använder du bara enkel lina runt trädet, och
inte en extra som säkring?

När jag kommer upp till den klenare delen av toppen så lägger jag en till stropp slagen ett varv runt stammen som extra säkerhet..👍🙂

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).