Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3606824 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690728 Verkar som du behöver ett stabilare takräcke på bilen om du ska köra träden så 😉

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

halvproffs  
#690733
gnisten83 skrev:Verkar som du behöver ett stabilare takräcke på bilen om du ska köra träden så 😉


Haha🤣🤣 veckans bästa!

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

tallen100  
#690734 Bilen ser lite risig ut.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

isteskog  
#690748 Det kanske är ett vrak ..... Ser några krökar som inte duger .... 😉

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

plax  
#690752 Det var väl den bilen han körde sakta ned i diket med för nån dag sen 🤣 😉

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Josephine  
#690759 Two-in-one - det ena blir till smältverket och det andra för att elda med!

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

molnia  
#691142
Blir imponerad av vår dotters styrka. 15 mån 10,7 kg i egenvikt och finner nöje i att bära o lyfta saker. Här "marklyft" med 6,6 kg! 😀
Och vi föräldrar är inte några som lyfter vikter som skulle inspirera till detta beteende..

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691148 Verkar ju bra för framtiden, om några år brosslar hon när du hugger 😉

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#691904 På förmiddagen färdade jag av viltskyddsbehandlingen av farsans tallplanteringar (bilder nedan).

På eftermiddagen fortsatte jag med en röjningsgallring i egen skog där jag försöker gynna självföryngrad tall på granens och björkens bekostnad. Blev inga bilder på detta då tiden blev lite knapp efter att ett avslitet startsnöre krävde en reparation i fält för att utnyttja kvarvarande dagsljus.

Dags att pensionera handskarna då de börjat läcka igenom (satan vad HaTe2 är kletigt):


Östra delen:


Västra delen:


Södra delen:


MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#691919 Har dom varit behandlat tidigare, @alias?

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#691925
JensSkoog skrev:Har dom varit behandlat tidigare, @alias?


Ja, de har behandlats tidigare.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#691936 Såg ju så snygga ut, att jag tänkte inga hungriga hade varit där :-)

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#691958
JensSkoog skrev:Såg ju så snygga ut, att jag tänkte inga hungriga hade varit där :-)


Tack för det omdömet. Sanningen att säga så är det inte mer än någon enstaka planta som betats rätt tidigt förra sommaren (misstänker hare snarare än rådjur). Har sommarbehandlat med Trico sommaren 2019 & 2020 och vinterbehandlat med HaTe2 2019 & 2020.

Finns en del plantor som vuxit lite konstigt. Tror att både vegetationskonkurrens, snytbaggeangrepp, viltbehandlingspreparaten och plantmaterialet kan ha bidragit till en del udda toppskott. Prioriterar att bibehålla barrbiomassan på plantorna för att de ska ha en bra "motor" så att de kan växa ifrån har- & rådjursbetet (ev. dubbeltoppar el. spröt får jag justera senare med sekatör eller röjsåg).

Har även hittat några plantor som lutar kraftigt eller har lagt sig. Blir inte helt klok på markförhållandena här då jag hittat veketåg i markberedningen på höjdpunkter, men misstänker att här finns körtlar med siltaktigt material i moränen som kan vara för tätt och kallt och samtidigt vattenhållande och näringsrikt så att plantans rottillväxt varit minimal samtidigt som höjdtillväxten blivit för stor så att den blivit instabil. Det bör i alla fall ha mer med växtplatsen att göra än med plantorna, då fenomenet verkar uppstå fläckvis snarare än slumpartat.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#691964 Tack Alias. Mycket intressant. Du får dela med dig
om hur det utvecklar sig i åren som kommer. :grin:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#692068
JensSkoog skrev:Tack Alias. Mycket intressant. Du får dela med dig
om hur det utvecklar sig i åren som kommer. :grin:


Ska försöka komma ihåg att göra det.

MVH
Alias

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).