Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3606799 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#683795 Gjorde visit på en skola där dom behövde lite hjälp med att göra turkoppar.
De är trogna gäster på skogdagar båda höst och vår, så då var
det trevlig att göra genvisit till dom.
Blev förvånad när jag upptäckte hur duktiga ungarna på 12-13 var i jobbet.

Hade först fixat björkämnen till dom, men det blev mycket sprickar när de tog ämnorna inomhus, så jag fick grava fram torra bitar av lind och klibbal från skrothögen på en gammal bonnsåg.

Dom hade köpt lite verktyg på Jula, men som tur
var fick jag låna några järn på min gamla arbetplats.
En trevlig halvdag blev det och jag ser fram emot nästa torsdag :-bd

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

fendt311  
#683857 Härligt att se barnen får göra något oförglömligt. Vet att barnen också längtar till nästa torsdag.😊

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#684080
fendt311 skrev:Härligt att se barnen får göra något oförglömligt. Vet att barnen också längtar till nästa torsdag.😊

Ja, det med träslöjd är ju borta från ungarnas liv nu, och om en skola har lite verktyg i en låda, så finns det näst till ingen som vet vad det ska användas till. På den här skolan fick de dra fram snickarbänkarna från en dammig bod, och allt (inte mycket) verktyg låg i en pappkassa i en hög. Senn skickade de vaktmästaren för att köpa några stämjärn, och han kom en låda med järn för svarvning och undrade om de inte skulle vara bra. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

MrOlsson  
#684396 2 vagnar gran och 1 blandat blev det idag.
Kasta grip och fiska virke. Kran alltid 10cm för kort för att nå sista biten.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JohannesG  
#684401
JensSkoog skrev:Ja, det med träslöjd är ju borta från ungarnas liv nu, och om en skola har lite verktyg i en låda, så finns det näst till ingen som vet vad det ska användas till. På den här skolan fick de dra fram snickarbänkarna från en dammig bod, och allt (inte mycket) verktyg låg i en pappkassa i en hög. Senn skickade de vaktmästaren för att köpa några stämjärn, och han kom en låda med järn för svarvning och undrade om de inte skulle vara bra. :oops:

När jag började högstadiet och då bytte till skola i stan gick träslöjdsläraren genom lite verktyg. Han höll upp ett och frågade nästan lite skrytsamt om någon visste vad det var. "Polygrip" ropar jag. Jag var tydligen den första eleven han haft som visste vad det var för något. Säger tyvärr en del om vilket håll det går åt. Det största vi fick bygga var en fågelholk. Och detta var ju ca 12 år sedan.
Jag var van vid att få bygga det mesta när jag gick på mellanstadiet. Och ha en lärare som förvisso saknade utbildning, men är enormt duktig. Både på att bygga och att undervisa. Det han inte kan är knappt värt att kunna när det kommer till snickeri, svets och maskiner.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Amatörhuggare 62  
#684607 Biometria är på G.
Ska kolla vägar.
Så jag har kört några mil.
Tjälen gått ur,å snön smält.
Så vad fint d redde sig idag.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#684622 Snyggt blir det, @Amatörhuggare 62 :-bd

Har inte den hyvelen varit på Forum tidigare, eller minns jag fel??

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Granstorp  
#684628



Bäst att få med lite skräpved i högen innan flishuggen kommer!

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Amatörhuggare 62  
#684639
JensSkoog skrev:Snyggt blir det, @Amatörhuggare 62 :-bd

Har inte den hyvelen varit på Forum tidigare, eller minns jag fel??


Jo den har varit med förut, den håller än 😀
Idag trodde jag att det var dags för Stena Metall.
Sladden hoppade jämnfota, en hel meter. 😮
Men det blev bara en mindre buckla, i tredjeskäret.
kaffekoppen däremot for all världens väg.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

phh  
#685004 Börjat städa en bortglömd hörna i skogen för att nyplantera lärk eller vårtbjörk. Jag vill inte ha gran längs åkerkanten. Detta är de första bilderna. Fler kommer när vi börjar på de större träden.Det rör sig om ca 0,5 ha.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

svampbob  
#685345 Är tvungen att jobba mestadels jobba hemifrån nu pga Coronan. Satt och retade upp mig över ett av projekten som jag är med i. Insåg att enda chansen framåt är att åka ut i skogen i blöt vädret och avreagera mig med röjsågen. Det gick rätt snabbt att bli kall, trött och genomsur men hjälpte gjorde det.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

fendt311  
#685478 Röjsågen får gå lite hårdare när man börjar. Men sedan är det härligt när man gjort ett pass. Frustrationen har släppt. Man känner sig nöjd med jobbet.👍

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#687357 Kung på kursen "fatta eld" 😜

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#687359
Erre skrev:Kung på kursen "fatta eld" 😜


Måste bero på ett brinnande intresse för ämnet ifråga! 😉

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#687374 Elden har lagt sig sen många år. Nu är det mest lite glöd för ämnet.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).