Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14502 inlägg 3586335 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

MilanJo  
#658367
Jim_the_one skrev:
MilanJo skrev:
Jim_the_one skrev:Har du fler bilder på hur din panel ser ut?

Hon som bestämmer här hemma har lite förkärlek för äldre panel och den där ser onekligen intressant ut.


Vassego.Senast jag visade panelen här fick jag veta att den kallas herrgårdspanel.


Jag kallar det där pärlspont. Men det kan nog kallas herrgårdspanel då det är 2 "pärlor" på den där.

Fast jag skulle varit tydlig. Det är ytterpanelen jag tänkte på.

Insidan kan nog bli vitmålad råspont eller hyvlad. Får se vad som finns och kan bli över.


Jag har den enkla pärlsponten på annat ställe och råspont i hallen. Blir säkert bra!
Här kommer bild på när jag tagit bort brädan som böjt sig, när jag kapade den såg jag att den var frisk och fin i kärnan så den hade ju gått att kanske hyvla ner litet bara och sätta tillbaks men då hade jag ju redan kapat den så det fick bli nytt istället. Jag har dessa liggande och så är det stående, smalare överst på gavlarna.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Blivande snickare  
#658385 Inget tjärpapp mellan panelen å stocken?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

MilanJo  
#658386
Blivande snickare skrev:Inget tjärpapp mellan panelen å stocken?

Var det ens uppfunnet för 100 år sedan, det var då panelen slogs på nämligen.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

svampbob  
#658392 Jag måste ha legat i i veckan som var. Min Garmin klocka har som mål att jag ska göra 150 intensiva minuter under en vecka.
Det finns veckor då jag inte kommer upp i det t.ex då jag sitter mycket i skogsmaskinerna. Förra veckan kom jag upp i över 2600 minuter vilket är en tredjedel av årets rekommendation.
Nej jag har inte varit ute och motionerat utan bara jobbat mycket och intensivt.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

halvproffs  
#658395
MilanJo skrev:
Blivande snickare skrev:Inget tjärpapp mellan panelen å stocken?


Var det ens uppfunnet för 100 år sedan, det var då panelen slogs på nämligen.


Tjärpapp även kallad takpapp fanns för 100 år sedan. Tror det var Mataki som började tillverkningen.
Förhydringspappen som en tunnare tjärpapp vilken brukade användas som vindskydd på väggar vet jag inte när den kom.
Som tur är finns det mycket bättre vindskydd nuförtiden.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

MilanJo  
#658396
halvproffs skrev:
MilanJo skrev:
Blivande snickare skrev:Inget tjärpapp mellan panelen å stocken?


Var det ens uppfunnet för 100 år sedan, det var då panelen slogs på nämligen.


Tjärpapp även kallad takpapp fanns för 100 år sedan. Tror det var Mataki som började tillverkningen.
Förhydringspappen som en tunnare tjärpapp vilken brukade användas som vindskydd på väggar vet jag inte när den kom.
Som tur är finns det mycket bättre vindskydd nuförtiden.


Ja, vindpappen hamnar på insidan här nu när jag renoverar, dagens material är verkligen bra!!!

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Blivande snickare  
#658404
MilanJo skrev:
Blivande snickare skrev:Inget tjärpapp mellan panelen å stocken?

Var det ens uppfunnet för 100 år sedan, det var då panelen slogs på nämligen.

Jo det fanns nog då redan :)

Håller på byter brädfodring här hemma och den är slagen nångång på -30 talet. Rutten å illa medfaren nu men tjärpappen rakt bakom är felfri. Ganska coolt.
Luktar fan dock, nästan som kreosot.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Avslutat-02  
#658405 "I mitten på 1800-talet började bland andra Munksjö pappersbruk tillverka förhydningspapp i rullar, vilket genast väckte stor uppmärksamhet. Den nya tekniken att framställa papp i rullar medförde en för sin tid avancerad marknadsföring, där slagordet "Papp i långa banor" stod i centrum."

Googling, info från Wikipedia.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

halvproffs  
#658423
Blivande snickare skrev:
MilanJo skrev:
Blivande snickare skrev:Inget tjärpapp mellan panelen å stocken?

Var det ens uppfunnet för 100 år sedan, det var då panelen slogs på nämligen.

Jo det fanns nog då redan :)

Håller på byter brädfodring här hemma och den är slagen nångång på -30 talet. Rutten å illa medfaren nu men tjärpappen rakt bakom är felfri. Ganska coolt.
Luktar fan dock, nästan som kreosot.


Ja, inte luktar det gott inte av gammal papp. Tror att det var nånting som kallades stenkolstjära som det är impregnerat med.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

hlb  
#658631 Svetsat till en ny hållare för spakstället till griplastarvagnen av galvat skrot från gamla radiomaster. Hela paketet vilar på lyftarmarna till hitchen och kan lätt lyftas av. Sänker man lyften, kommer paketet ner, men också ut, så att det blir mycket lättare att lyfta på och av för en klen pensionär. Man kan göra sidokilar till rutan av lexan så att man kan köra utan vantar till vintern. Tvätta ruta och traktor kan man också. 😀 😀 Hoppas att jag slipper galvfrossan i natt, men var noggrann med slipning innan svetsning. Man får visst ligga ner, när man skall studera samtliga bilder. 😀 😀
Efter svets men före montering.
Från insidan.
Kontakten med traktorn. Två bitar U-järn 40x 65 tror jag.
Bakifrån om man lägger sig ner.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658685 Jag tänkte testa en annan variant för att slippa lyfta ventilpaketet. Fäster ventilpaketet i toppen av en balk som monteras på vagnen och kan vikas mot hytten när det är dags att köra kranen. Blev just färdig med en första prototyp, delvis i trä.

Det vikbara fästet:

Ett första torrsim visar att en M10-stång är nog lite för klen, ventilpaketet kommer nog att svaja lite för mycket i sidled vid körning. Bara att borra upp hålen och svetsa på två nya bleck på en M12-stång 😀

Ventilpaketet skruvas på en plåt som i sin tur är skruvad på stången. Just nu två spännband för att fixera positionen men något stabilare behövs nog för att fixera paketet bättre.

Blir det här bra är det bara att koppla loss tryck och retur samt kroka av vagnen när man vill byta till något annat.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

hlb  
#658747 Får väl skicka en bild med "lyfta på/av- läget " också.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

källefall8  
#658760
th skrev:Jag tänkte testa en annan variant för att slippa lyfta ventilpaketet. Fäster ventilpaketet i toppen av en balk som monteras på vagnen och kan vikas mot hytten när det är dags att köra kranen. Blev just färdig med en första prototyp, delvis i trä.

Det vikbara fästet:
1595978502_faeste_-_kopia.jpg

Ett första torrsim visar att en M10-stång är nog lite för klen, ventilpaketet kommer nog att svaja lite för mycket i sidled vid körning. Bara att borra upp hålen och svetsa på två nya bleck på en M12-stång 😀

Ventilpaketet skruvas på en plåt som i sin tur är skruvad på stången. Just nu två spännband för att fixera positionen men något stabilare behövs nog för att fixera paketet bättre.
1595978522_ventilpaket_-_kopia.jpg

Blir det här bra är det bara att koppla loss tryck och retur samt kroka av vagnen när man vill byta till något annat.


Ska du fälla fram paketet varje gång du ska köra kranen? Blir inte det väldigt mycket fällande, för i fram-läget får det väl inte svänga med vagnen eller?
Det är inte så märkvärdigt att tillverka en ventillyft om man inte vill köpa en. Likn denna från Weimer:
https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... r/25791471

Finns vinsch på biltema eller jula. Jag gjorde mitt första fäste i toppstångsfästet fällbart, fällde det inte en enda gång.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658809
källefall8 skrev:
th skrev:Jag tänkte testa en annan variant för att slippa lyfta ventilpaketet. Fäster ventilpaketet i toppen av en balk som monteras på vagnen och kan vikas mot hytten när det är dags att köra kranen. Blev just färdig med en första prototyp, delvis i trä.

Det vikbara fästet:
1595978502_faeste_-_kopia.jpg

Ett första torrsim visar att en M10-stång är nog lite för klen, ventilpaketet kommer nog att svaja lite för mycket i sidled vid körning. Bara att borra upp hålen och svetsa på två nya bleck på en M12-stång 😀

Ventilpaketet skruvas på en plåt som i sin tur är skruvad på stången. Just nu två spännband för att fixera positionen men något stabilare behövs nog för att fixera paketet bättre.
1595978522_ventilpaket_-_kopia.jpg

Blir det här bra är det bara att koppla loss tryck och retur samt kroka av vagnen när man vill byta till något annat.


Ska du fälla fram paketet varje gång du ska köra kranen? Blir inte det väldigt mycket fällande, för i fram-läget får det väl inte svänga med vagnen eller?

Jag tänkte testa hur det går att svänga med paketet ganska nära hytten. Paketet är då nästan rakt över hitch-kroken och borde inte riskera att slå i traktorn vid en sväng. Jag är nog mer orolig för att vridningar mellan vagn och traktor kan bli för stora även i inte alltför svår terräng, det blir ju en del utväxling med den relativt långa stången.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JohannesG  
#658837
th skrev:Jag tänkte testa en annan variant för att slippa lyfta ventilpaketet. Fäster ventilpaketet i toppen av en balk som monteras på vagnen och kan vikas mot hytten när det är dags att köra kranen. Blev just färdig med en första prototyp, delvis i trä.

Det vikbara fästet:
1595978502_faeste_-_kopia.jpg

Ett första torrsim visar att en M10-stång är nog lite för klen, ventilpaketet kommer nog att svaja lite för mycket i sidled vid körning. Bara att borra upp hålen och svetsa på två nya bleck på en M12-stång 😀

Ventilpaketet skruvas på en plåt som i sin tur är skruvad på stången. Just nu två spännband för att fixera positionen men något stabilare behövs nog för att fixera paketet bättre.
1595978522_ventilpaket_-_kopia.jpg

Blir det här bra är det bara att koppla loss tryck och retur samt kroka av vagnen när man vill byta till något annat.

Vill inte låta som någon pessimist, men var mycket försiktig med det där. Den konstruktionen gör att paketet kommer göra samma och i vissa fall större rörelser än vad vagnen gör. Jag hade inte kört med något sådant annat än på helt plan mark och mycket sakta.

Du skulle däremot kunna utnyttja mekanismen du har där för att smidigt flytta paketet mellan vagn och traktor vid på/av ställning. Lycka till!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).