Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3598677 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655014 Aha de var inte ditt eget boende

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

ananders  
#655022
gnisten83 skrev:Aha de var inte ditt eget boende


Nä, här har jag redan övergivit veden till förmån för luft / vatten.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655050 Har äntligen kommit igång med tredje sidan av huset. Skrapa och måla. Detta orkade jag med i dag, men nu har jag börjat så det bara är resten kvar... 😥 En sida = ett år.


Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

ananders  
#655053
Mangan skrev:Har äntligen kommit igång med tredje sidan av huset. Skrapa och måla. Detta orkade jag med i dag, men nu har jag börjat så det bara är resten kvar... 😥 En sida = ett år.

1594237340_img_20200708_192947579.jpg


Förstår hur du känner, det där är ingen favorit sysselsättning hos mig heller. Bara att kämpa på.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#655059 Vilket skitjobb @Mangan, men du gör ju skickligt bra rent för gammal
målning med skrapan. Då går det några år innan du får börja om jobbet :wink:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655065
JensSkoog skrev:Vilket skitjobb @Mangan, men du gör ju skickligt bra rent för gammal
målning med skrapan. Då går det några år innan du får börja om jobbet :wink:


Tack, man hoppas ju. Håller det 20 år till så är jag 70 och då är det inte mitt problem längre! :)

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#655071 Ja fy för den lede för att måla. Det är bara trevligt när det är klart.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#655075
totte skrev:Ja fy för den lede för att måla. Det är bara trevligt när det är klart.

Ja, vilken tur jag har med en fru som gillar att måla 🤗

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655076 Måla tycker jag är rätt OK ändå. Skrapa däremot, tar 80% av tiden. Och rätt tungt, det är tjocka färglager jag har.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

tallen100  
#655079 Man blir fort lack på målning, men förarbetet är värst..
Så Falu rödfärg är inte så dum, några drag med piasavakvast och sen smeta på ny färg.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#655088 Skall förtydliga, jag avsåg hela sk-tjobbet med förarbete och påstrykning. Håller med om att förarbetet är värst. Och håller med Tallen om Falurött.

Jens, min fru målar inte alls :((

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#655098 Tillsammans med frun äger vi ett flertal hus så måla är ett återkommande "sommarnöje". Kör sen 20 år tillbaks av med trycktvätt tidigt på våren. Fasaden får sedan torka ordentligt innan målning. Favorit är en finsk variant till falurött som är en aning klarrödare i färgen.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Blivande snickare  
#655114 Hade samma uppdrag som Mangan framför mig men som större vän av kofot än skrapa så byter jag hela skitet :D
Borde gjorts tidigare egentligen.
Viss skillnad blir det ju..


Såklart ser man nu hur eländigt taket är så det måste tvättas. Lite dumt å inte göra det före brädfodringen men vad gör man..

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

svampbob  
#655115
Mangan skrev:Har äntligen kommit igång med tredje sidan av huset. Skrapa och måla. Detta orkade jag med i dag, men nu har jag börjat så det bara är resten kvar... 😥 En sida = ett år.

1594237340_img_20200708_192947579.jpg


Skulle inte en IR lampa vara ett bra hjälpmedel? Jag har en granne som målade om huset härom året och han köpte en IR lampa och då tog det inte många dagar för att skrapa och måla varje sida av huset. Visst han är bara hälften så gammal och dubbelt så arbetsam men jag ska helt klart prova den metoden nästa gång det blir målning.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

lundqvist.r  
#655117
tallen100 skrev:Man blir fort lack på målning, men förarbetet är värst..
Så Falu rödfärg är inte så dum, några drag med piasavakvast och sen smeta på ny färg.


Samma här, fast vi kör med finsk slamfärg: https://www.uula.fi/en/products/ulkomaalit/uula-nordic-paint/. De har nog några fler nyanser än flera svenska tillverkare. Jag vet inte om det går att få tag på söderut i Sverige, men här i Norrbottens kustland är det nära till färghandlare i Torneå.

Det blir ju tätare mellan varven med slamfärg, de mest utsatta sidorna får målas vart femte år, men det är rätt fort gjort ändå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).