Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3602883 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#653833 Lite långt uppehåll men jag har tillbringat tiden på sommarstugan, ingen egen datakoppling (annat med fru och barn) eller eluppkoppling. Ström har jag via solceller och 12 v plus konverter och vid krävande laster har jag en 2,5 kw generator.

Återkoppling till planteringen, det kom ett åskregn och räddade dem från torkan. Nu är det ingen fara längre så som det häller ner.
Det blev innerfile´ med tillbehör efter planteringen med en tydlig coronakänsla dagen efter.

På väg mot sommarstället ungefär där solen går ned. Bakom ön finns bara hav och sedan ett land som heter Sverige.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

halvproffs  
#653837
machonisti skrev:Lite långt uppehåll men jag har tillbringat tiden på sommarstugan, ingen egen datakoppling (annat med fru och barn) eller eluppkoppling. Ström har jag via solceller och 12 v plus konverter och vid krävande laster har jag en 2,5 kw generator.

Återkoppling till planteringen, det kom ett åskregn och räddade dem från torkan. Nu är det ingen fara längre så som det häller ner.
Det blev innerfile´ med tillbehör efter planteringen med en tydlig coronakänsla dagen efter.
1594005116_20200628_230231.jpg

På väg mot sommarstället ungefär där solen går ned. Bakom ön finns bara hav och sedan ett land som heter Sverige.


Det går ingen nöd på dig då macho efter planteringen och det är du väl värd! För mig är plantering tråkigt men skönt när det är avklarat.
Utan regn inget liv, inte ens för plantor även om dom är väldigt livskraftiga.
Coronakänsla? Ljus i rymden, ljus öl, fotogenvärmare som sprider ljus, rum med takljus som är populärt i gallerior, vad mer kan det betyda?
Märkligt att kalla en farlig virusstam för corona när det betyder ljus.
Ha de gott och njut av ledigheten!

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#653985 Tack för det halvproffs!
Denna regniga dag är perfekt för verkstadsarbeten.

Byte av koppling och lager i röret på FS 480. Kopplingen har varit lite märklig men nu förstår jag precis vad som hänt. Ena vikten har gått så trögt av rost och skit att fjädern inte orkat dra in den. Det blev ett hål i plånboken på 100 € för delarna.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#654028
machonisti skrev:Tack för det halvproffs!
Denna regniga dag är perfekt för verkstadsarbeten.
Byte av koppling och lager i röret på FS 480. Kopplingen har varit lite märklig men nu förstår jag precis vad som hänt. Ena vikten har gått så trögt av rost och skit att fjädern inte orkat dra in den. Det blev ett hål i plånboken på 100 € för delarna.

100 Euro är det absolut värd att kost på en FS 480 - min favoritröjsåg :-bd .
Inget ovanligt det med rost och skit i kopplingen dock. Man skulle
gärna skruva isär och göra rent och smörja lite en gång i året eller så. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#654071 Jag gillar FS 480 skarpt. Röjt åtskilliga hektar både ungskog och underröjning med den. Inte för att jag provat alla röjsågar som finns men den är bäst av de jag haft.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#654207 Har också kört igenom ett flak med tallröjning idag med min 480 fast jag har de nyare 460 och 490 också. En kilometer att gå till skiftet bara. Det är lite segt.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#654210 Gjorde en sån där kilometer röjning i våras jag också. Det är lite jobbigt men när det är gjort får man känna sig riktigt nöjd.
Vad tycker du om 460 och 490 jämfört med gamla 480?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#654798 Jag har båda 480 och 460.
Köpte 460 några år tillbaka eftersom jag ville ha en ekstra röjsåg om den gamla 480 skulle börja strula. Testade 490 ochså, men fastnade vid 460 och idag kan jag inte fatta att jag gjorde det, eftersom jag alltid tar 480 när jag ska köra med klinga. 460 får gå med treudden och Roach och när jag gör planteringspunkter. För mig är 480 bästa röjsågen Stihl har gjort. Effektiv, inte för tung och med Strandklinga på skulle den väl vara svårslagen, enligt mig :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#654801 OK! Har en 410 köpt åt mina hjälpredor men den når inte ens till tänkapå plats jämfört med 480.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Avslutat-02  
#654809 En 410-460-490 kan aldrig slå en 480 då den motorn inte är strypt..

Ska man försöka att åtgärda en 410-460-490 så börja med att fixa ljuddämparen.
Byt stift till ett lite hårdare.
In i förgasaren och höj hävarmen till nålen lite..
Då börjar du komma lite närmare en 450.. eller en trött 480...

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#654826 Sedan jag införskaffade min 490, så har min 480 inte gått alls i skogen och bara några få timmar med treudd i midjehögt gräs/nässlor.

Fast å andra sidan har jag inte använt min 490, sedan jag köpte min 535 iFR... 😎
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#654982 Du gillar således din hva.
Måste nog säga att jag drar mig för att köpa hva. Den där 543 xpg jag köpte i våras kan inte ännu kallas motorsåg.

Körde 480 idag på gräs och den gick som ny, dom märkliga vibrationerna är borta.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

ananders  
#655007 Bytte ett källarfönster på gården idag som förberedelse för att installera en luft/vatten värmepump.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655009 Slut med veden nu då?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

ananders  
#655010
gnisten83 skrev:Slut med veden nu då?


Nä, egentligen inte. Nu efter att mamma dog så måste vi ha ett ett system som kan hålla värme i huset utan att någon ska behöva att åka dit och elda varje dag tills vi beslutat vad vi ska göra med gården. Fram tills nu har en snäll morbror hållit värmen åt oss.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).