Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3606095 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

hlb  
#620204 Hon kanske gjort sig förtjänt av en P1800 i fint skick. 😀

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

tallen100  
#620206 Och den är väl skattebefridad :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

hlb  
#620208 Jo, men de sörplade i sig bortåt en liter premiumbensin per mil, om man lät SU-förgasarna ryta lite. Körde 20 000 mil med min -64 års modell. Dumt nog sålde jag sedan.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620244 Som bruksbil blev väl rosten lite elak har jag förstått.
Men i fint skick nu är värda en kvarts mille

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

MilanJo  
#620331 För närvarande är Skogen två saker för mig:
1.Där jag vistas ett par gånger om dagen när hunden ska ut och rastas, det är ett bra tvång även om det under dessa mörka månader är mindre roligt klockan 05.30.
2.En slutprodukt i form av hyvlat virke av olika modegengrer. Å ena sidan är det köket som pysslas med, å andra sidan det här lilla utrymmet som blir ett litet kapprum till hälften och till hälften köksskåp.
Ha en fin kväll!
Det första nya virket som kom in var golvet, furuplank som blivit över från köksgolvsläggningen. Vad jag minns hämtades dessa sista brädor från skogarna som tidigare tillhört just min fastighet, så det är rena cirkulärekonomin.
Jag har delat av det här lilla rummet, på andra sidan väggen är det numer två skåpsöppningar, jag ville ha ett mindre skafferi och ett städskåp.
Här är efter grundfärgandet i helgen. Spacklade lite efter det då brädorna här är råspont. Ruffigheten i detta utrymme, extraplats jämte en väldigt liten hall blir precis lagom, men det ska ju inte vara jättehål såklart, så lite fick jag jobba med spateln.
Här pysslade jag med salning och foder. Är lika rädd var gång jag ska pyssla med detta, men lika förtjust blir jag när jag får hålla på med det, det liksom triggar igång ens hjärna att få det fint.
Här är tidigt i höstas, när jag(och assistenten här) började med att rensa hela utrymmet från gammal papp och pappspik....

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620343 Laga och fixa ett gammalt trähus med nytt trä. Kan det bli bättre?

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Jim_the_one  
#620364 Håller på å städar upp i skogen, egentligen ska man väl spara en del batkborreträd men på denna fastighet finns det gott om död ved, just här på mossen var hjulingen med kärran perfekt. Förutom att jag inte fick med riktigt allt på ett lass, vågade inte lasta på sista rotstocken. Provade på det där med att kröka stödben. :-o




Får nog bli en annan sorts stödben till vinchen då dessa sticker ut lite från vagnen å därmed blir bredare än hjulingen. Lite svåra/krångliga att låsa också.

På vägen hem tog jag den här bilden.




Sen slet jag en stund med att lasta av, helt klart står en hydraulkran på önskelistan.

Får se hur mycket jobb man får.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#620375 Vilken härlig dag med fällning hos en stugägare.
En gran, några medels alar och två tallar, en medels och en bra stor.
Självklart stod allt lite klurigt till.
Först en gran som gömde sig bakom en björk.


Trippeltopp och mycket barr i toppen som liknade
ett skatbo - typisk "tyskergran" från sextiotalet :x

Senn några alar och en medels tall, men den här bjöd på största utfordingen.

Övst på en brant, och bara en väg den kunde gå, men två blå kilar gjorde jobbet.

Senn var det bara att kapa, och vilken fröjd det är när man har kedja från
@Björn T på MS361'an när man ska kapa grovt :-bd
Stugan och elen var ju det viktigaste, men frun där ville så gärna
behålla sin rhododendron.

Gick bra :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620412 Trevligt jobb och, förstås, väl utfört. Rejäl fällkam, precis så gillar jag det med. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

MilanJo  
#620413
Mangan skrev:Laga och fixa ett gammalt trähus med nytt trä. Kan det bli bättre?


Hade jag "fått leva om" mitt liv, hade jag gärna haft detta som syssla hela dagarna istället för som nu, på lediga stunder.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620415
Mangan skrev:Laga och fixa ett gammalt trähus med nytt trä. Kan det bli bättre?

Bilder?
Har ett sånt projekt framför mig.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#620422
Uvskogen skrev:Trevligt jobb och, förstås, väl utfört. Rejäl fällkam, precis så gillar jag det med. :-bd

Tack "Uvskogen" 🤗
Med en så passelig grov tall med lite baklut och sidolut på toppen av en brant och med hus, altan och el några få meter undan, chansar jag inte. Bättre att jobba lite extra med bankningen av kilar och lita på att fällkammen höll :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#620913

När man ingen traktor har, och när "Felleskjøpet" behöver en rotstock
på 1,7 meter och minimum 50 cm i dia inför sin vedhuggardag eftersom
det kommer en sågkonstnär och skall göra något grymt, så får man
använda spakblock och vara lite uppfinnsam för att få med sig aspbiten #:-s

Får medge att hon som är chef där är en riktigt trevlig gumma, så
när hon ringer är det svårt att säga nej :lol:

Tog tio minuter och tre kilar för att få ner trädet, och två och
en halv timma för att backa slepet dit och dra upp ämnet :wink:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620920 Ett bra knep om man har vajer 🙂 är att dra vajern från vinsch spakblock överstammen, och sen under och tillbaka. Då rullas stocken upp på vagnen. Har fått göra det några gånger på de riktigt grova bitarna.

Lite svårt att se, du kanske gör något liknande här?

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Norrtälje  
#620923 Du har sett hur hobbysågare hämtar sågstammar med släp i USA? En sån borde du ha 😉

Bild


Berätta om alla Norska trixen du använde för att ta rätt på de träden i branten, här i skärgården är det kuperat så jag vet hur både jobbigt men också riskabelt det blir att hantera med bara motorsåg och muskler, stod du i branten och kvistade och kubbade för att bära upp eller vad har du för vinschar och maskiner?

Rhodon har man ju sett finare..tanten har inte beskurit i tid men jag vet vad du menar, glädjande att kunden blir nöjd!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).