Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3606391 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

svampbob  
#602770 Jag började med vedkapningen idag. Jag brukar börja först i mars men kände att jag höll på att drunkna i långved här hemma på gården.
Jag lastade på uppläggningsbordet igår kväll och det hade kommit ett par cm snö under natten. Det gick hyfsat idag att köra vedmaskinen trots all snö som följde med stockarna.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Avslutat-02  
#602772 Satte in nya kaminen i kojan idag... :-bd
-4 grader inne och efter ca 30 minuters eldning så var det +10 grader inne... :-bd

Blir kanon att ha i kojan...
Lite svetsning och lite plåtslageri sedan var saken klar...

Laddat med kokkaffe och en vatten dunk.
2 st 40 L säckar med ved.
1 huggkubb.
1 yxa...
Lite näver...
Imorgon så bär det av till skogen.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vardon  
#603186 Blev en liten tur till tippen

Även ha med sig farligt avfall med Sig lika bra att ge det till personalen så de vet.

En glasbehållare med koncentrerad svavelsyra till brandsläckare de är utbytta mot pulver.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603187 Svavelsyra i brandsläckare??

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Göt  
#603188 fast det är nog 50 -60 år sedan dom tillverkades kan jag tänka mig

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vardon  
#603189
Mangan skrev:Svavelsyra i brandsläckare??


Ja man krossade glasampullen som blandas med vatten och bikarbonat i släckarennoch bygger upp kolsyra som trycker ut vattnet. Om inte kranen är fastärgad då har man ökande tryck i en sluten behållare ofta kallad bomb :-)

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Kallkällene  
#603260 Invigde huggarkojan idag med sonen, efter några timmar kom min gamle far med kaffetermos å julmust samt nybakade bullar från mor. Tre generationer satt en stund i värmen å pratade om min farfar som högg mycket åt bolagen å körde med hästar, känns bra att fjärde generationen hjälper mig att förvalta skogen på egendomen nu.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

stone66  
#603291
vinterrojarn skrev:Satte in nya kaminen i kojan idag... :-bd
-4 grader inne och efter ca 30 minuters eldning så var det +10 grader inne... :-bd

Blir kanon att ha i kojan...
Lite svetsning och lite plåtslageri sedan var saken klar...

Laddat med kokkaffe och en vatten dunk.
2 st 40 L säckar med ved.
1 huggkubb.
1 yxa...
Lite näver...
Imorgon så bär det av till skogen.. :-bd

Har en Husqvarna vedkamin i en gammal husvagn som huggarkurru o från -10- +20 tar det ungefär 1 timme😀👍

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

stone66  
#603296
Kallkällene skrev:Invigde huggarkojan idag med sonen, efter några timmar kom min gamle far med kaffetermos å julmust samt nybakade bullar från mor. Tre generationer satt en stund i värmen å pratade om min farfar som högg mycket åt bolagen å körde med hästar, känns bra att fjärde generationen hjälper mig att förvalta skogen på egendomen nu.

Det är ju så skönt o ha nån stans o sitta o värma sig. Vet inte om det blir så med åldern men man fryser ju mycket lättare nu😒

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Avslutat-02  
#603439 Efter att ha lite för många projekt på gång samtidigt så gjorde jag iordning en motorsåg som skickades till mig...på renovering.....

Lagerbyte,kolv,packningar,tankavluftning, dekompventil, lite mera saker...
Den är väldigt fin för att vara en äldre såg...

Ska nog hinna med någon till ikväll...


Har nu hunnit med att provstarta sågen, och jag förstår varför ägaren ville behålla sågen.
Den går kanon och är väldigt tajt, känns nästan som den vore ny ur förpackning.....
Den kommer att hålla i många år framöver. :-bd
Ska bara spänna efter startsnöret innan provstart...
Kört sågen i diskmaskin......
Senast redigerad av Avslutat-02 sön 29 dec 2019, 20:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

svampbob  
#603441 Det tog inte mer än 30 minuter från att sambon ringde och efterlyste mig tills jag var hemma från skogen. Oftast brukar det ta två timmar från att jag strax är hemma tills jag verkligen är hemma.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#604395 Sista gripen till flishögen.

Klippt lågt elände.

Sista gripen till rundvirkes högen som oxå blir flis.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vardon  
#604528 Pysslade om svarven lite igen. Jag gillar block och taljor och nu är det inte så tungt att få dit 4 backsskivan

Extra ljus är aldrig fel eller

Jag får snart bygga ett altare framför...

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Kallkällene  
#604953 Inte så stor prestation av mig men idag kom huggen å matade igenom lite, dom passade på när det var lite kallt så vägen höll. Ny hugg på flisaren för säsongen.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

LDG  
#619652
Två 25 m granar i hällande regn :sad: Borde vara snö :surp:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).