Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3596519 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#524739
Rensning av forsån på nya jobbet.. :-bd

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#524740 Men först så blev det till att stappla omkring med storsågen bland stock och sten.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Samlarn  
#524748 Har gått kurs onsdag och torsdag så nu ikväll gjorde jag teoriprovet. Full pott \:d/ , imorgon måste jag ut och testa kunskaperna :d

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#524750 Vad kostar den kursen i dag? Min ” behörighet ” går nämligen ut nu vid månadsslutet, såg jag.. 😢

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Samlarn  
#524752
anersimyra skrev:Vad kostar den kursen i dag? Min ” behörighet ” går nämligen ut nu vid månadsslutet, såg jag.. 😢


5600 + moms😱
Och jag jobbar inte i skogen annat än på mitt eget som är på tok för litet egentligen, men jag gillar skogen och ville veta mera och det är ju skäl nog :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#524759
Samlarn skrev:Har gått kurs onsdag och torsdag så nu ikväll gjorde jag teoriprovet. Full pott \:d/ , imorgon måste jag ut och testa kunskaperna :d

Grattis :-bd :-bd

Tog likande kurs när jag var i lumpen - fyra år för du blev född, @Samlarn :lol: :lol:
Det var gratis, eftersom "kungen och nationen" bjöd på det.
Fick ochså med mig kurs i vattning och odling av ny mark.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#524761 Jag vill minnas att jag betalade runt 10.000 till skogsstyrelsen för fem år sedan.. :shock: :-o

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Samlarn  
#524762 Å fy f-n 😱

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Kallkällene  
#524861

Efter Årjängs marknad med maskin utställning, tog jag med mig sambon på en tur i eftermiddags solen och sladdade vägarna på en herrgård i närheten, dom norska ägarna blev nöjda med resultatet efter Drammenslodden, det var helt grönt i gruset innan vi började.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Kallkällene  
#524862

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#524870 Snyggt!

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#524882 :-b Själv blev det att fylla vedboden/förrådet (och fyllt mina vedkorgar inomhus, så nu ska vinterns behov täckas),



återmonterat elmotorn på hydraulpaket till tippvagnen (det va bara att rengöra och byta tryckfjädrarna som tryckte kolen mot rotorn och det verkar funka finfint. Kostnad 20:-) :-bd , rensat hängrännorna, ställt in lite prylar för vinterförvaring och påbörjat gräsklippningen med den nya för mig, klippon. Intek-motorn på den gamla klippon, upplever jag gick tystare, än denna Handamotor och mer svårstartad, men det kan vara tändstiftet. Men annars funkar den fint.

Hann inte med allt jag hade tänkt, men det finns ju fler dagar. :smile:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

husqvarna_med_sthil  
#524940 Gett mig på området bak skiftet för att få till en körväg, länge sedan det brukades och det är "vildväxt", gamla vindfällen, död skog och blandskog med mycket vuxen björk och gran på samma ställe. Började med att hugga ur björk och det måste nog ha blivit över lasset på första timmarna på morgonen, tar bra när det är grovt. Sedan blev det värre med gamla vindfällen av grov tall och gran i en enda röra. Blev påmind om hur viktigt det är att tänka först innan man sätter an sågen i dylikt, tur man är snabb som en sork.

Roligt är det iaf att hugga upp en körväg för det var så omöjligt att tänka sig en väg igenom men nu börjar jag så smått tro på det själv :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#524942 Bra jobbat, @husqvarna_med_sthil :-bd :-bd - men du kan inte
berätta det där utan att du har med en bild eller två :grin:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

husqvarna_med_sthil  
#524946
JensSkoog skrev:Bra jobbat, @husqvarna_med_sthil :-bd :-bd - men du kan inte
berätta det där utan att du har med en bild eller två :grin:


Det har du helt rätt i. Jag måste ta och visa lite bilder. Det är helt underligt på den här platsen... min morfar var aldrig där och högg under sin livstid och jag fick aldrig något bra svar av honom men jag antar att han som gjorde allt själv hade fullt upp ändå på mera lätttillgängliga ställen. Jag och rågrannarna har byggt en mindre bilväg in på området så nu kan jag ta mig an körväg därifrån med traktorn och då går det ju också att hugga där :smile:

Finns inga gamla körvägar, ingenting som tyder på att någon varit där alls faktiskt. Inga gamla stubbar osv, men nu ändras det långsamt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).