Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3606397 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#521240
sveakatten skrev:Nu när du kommit in i reklambranschen, :d
Har stil eget fäste på sitt svärd eller kan man ha ett till husqvarna? Hur är det med kedjor, är dom endast till stil?

Körer med Oregonsvärd och 1,3 mm Husqvarnakedja på min MS261 just
nu. Kedjor använder man om varandra, bara delning och tjocklek
är rätt, men svärdfästet är inte samma.
På bilden finns HVA fäste till vänster och senn Stihl stora och lilla fästet.


PS: Reklambranchen - nej absolut inte :mrgreen:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

sveakatten  
#521269 Tack för det Jens.
Tog ut 242an i stället för 254an och kom på att den passar nog mig bättre viktmässigt.
Kommer att hugga rätt mycket i höst och vinter (sagt upp mig från jobbet) och funderar på en ny såg om husqvarnan lägger av.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#521273
sveakatten skrev:Tack för det Jens.
Tog ut 242an i stället för 254an och kom på att den passar nog mig bättre viktmässigt.
Kommer att hugga rätt mycket i höst och vinter (sagt upp mig från jobbet) och funderar på en ny såg om husqvarnan lägger av.

Skiljer väl 0,7 kg på dom två, och det känns genom en dag.

Jag använder allt mera MS241 och MS192 när jag hugger, eftersom
dom är lättare än 261 och 200. Känner åldern, vet du :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

sveakatten  
#521275 Ja, jag håller med, synd bara att jag vant mig med 254an.
Det är ett väldigt klös i den, men vet inte om man hugger något mer för det.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#521282 Ja, när jag ska göra många kap och på vedbacken gillar jag MS 261 och
även 361 eftersom dom är så snabba och starka, men i ordinari hugging och
kvisting duger MS 241 bra och ofta ochså småsågarna(191/200). Då
spelar faktiskt fotarbetet mycket större roll än om kubiken på sågen är 42 eller 50 cc. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521305 Dagens prestation blev att dra igång den stora gräsklipparen för första gången sedan någon gång i juni. Skönt att köra igenom gräsmattan nu när det börjar bli fallfrukt...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

MDin  
#521316
Niking skrev:Dagens prestation blev att dra igång den stora gräsklipparen för första gången sedan någon gång i juni. Skönt att köra igenom gräsmattan nu när det börjar bli fallfrukt...
/Niklas
Stora? har du en Toro? Jag har en Hqv Rider som jag tycker är stor. Tar ungefär 120 cm och har 5000 kvadratmeter att klippa. Tar 2,5 tim. Klippt 2 ggr i år å nu är det dax igen då det har kommit en himla massa regn.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521318
JensSkoog skrev:
th skrev:Dagens prestation är inte min men nån har visst hoppat 605 cm i stavhopp och vunnit guldmedalj 😀 😀

Är du säker på att det inte var dig, th :d

Minns från min barndom att vi pojkarna testade ut det där, och vi
kom över ungefär två meter, men fy hur otäckt det var att landa
på den såkallad mjuka gräsmattan :lol:

Mitt pers med hembyggd ställning (grova björkkubbar med påspikad läkt och tvåtumsspik var 5:e cm samt granribba), björkstav och gräsmattelandning blev 210 cm, sedan började det göra för ont att landa.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

MilanJo  
#521319
Jag har tre "kattvindar", den fjärde gjordes om till badrum på 50-talet. Nu river jag ut rör och bryter upp golv. Väggarna behöver isoleras och fönster bytas. Timret som bryter fram talar om traktens skogliga historia, vackra smidda spikar och galet tjocka plankor om tidigare ägares rikedom.


...egentligen skulle jag börja isolera i matlagningsdelen av köket idag, men för att kunna göra rätt från börjas krävdes en dags jobb på ovanvåningen: Det gamla badrummets golv och väggar fick enklare justeringar så IMORGON hamnar jag förhoppningsvis i köket igen. :-bd

Jag har alldeles för länge använt mig av en liten batteridriven tigersåg, men häromveckan klickade jag hem denna....så mycket roligare det blev att bygga om!!


Kunde nu kika in bakom innerväggarna och det tar ett tag innan jag fått ihop två och två och anar hur de löst olika problem. Återstår hur jag ska förhålla mig till det då...

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521322
MDin skrev:
Niking skrev:Dagens prestation blev att dra igång den stora gräsklipparen för första gången sedan någon gång i juni. Skönt att köra igenom gräsmattan nu när det börjar bli fallfrukt...
/Niklas
Stora? har du en Toro? Jag har en Hqv Rider som jag tycker är stor. Tar ungefär 120 cm och har 5000 kvadratmeter att klippa. Tar 2,5 tim. Klippt 2 ggr i år å nu är det dax igen då det har kommit en himla massa regn.


Japp, en Toro Timemaster ca 76 cm klippbredd och självgående klippare. Klipper kanske 4000 m2 med den på kanske 3-4 timmar.

Den lilla klipparen är en Husqvarna LC 141 Li, en mycket lätt och smidig batteriklippare för små och trånga ytor, samt för alla branta områden. Klippbredd ca 39 cm.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 13 aug 2018, 22:21, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#521324 Vilket jobb du gör, @MilanJo :-bd

Bra blir det, men ta dig den tid det behöver, så du
inte går på väggen, som vi säger i Norge :wink:
Har lärd genom åren att sådana projekter aldrig löper från dig, men
nu och då får man själv löpa från det och ta en paus :d

Tigersågen är snickarens bästa vän, när man går på gammalt.
Kommer allt för väl i håg hur det var innan man fick den prylen i hus, och
om jag inte ser fel, så har du köpt dig riktig kvalite - det ångrar man inte :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

MilanJo  
#521329 Tack, tack, TACK @JensSkoog . Det går långsamt framåt och jag är försiktig till min natur, så man hinner tänka medans man jobbar. Och denna sommar kunde jag redan i maj måla allt på utsidan jag tänkt färdigt och sedan tog jag husledigt fram till för ett par veckor sedan. Jag ser med glädje på det svalare väder som nu inträtt, vilket tillsammans med mer personligt ökad energi gör att jag ser rätt optimistiskt på det närmsta året, även om jag då kommer vara där jag trodde jag skulle varit nu. Om inte om varit. Men så är det ju alltid.
Mina maskinval är nästan alltid uteslutande av kvalitet, det blir så dyrt annars.... 😀 😉
Såhär långt var jag kommen i juni och sedan dess har jag inte gjort så mycket mer, ett fönster till ska bytas och så är det några fönsterbleck som jag ska böja, klippa till och spika. Toppen får vänta till dess att jag har en skylift här när alla sidor är målade och det sista ska till att göras. Allt på en gång liksom.. Det är uppe till höger jag var idag, och köket är i hela nedre delen häråt. Pust.
Det var en underbar vår att tvätta och måla västergaveln i.

Avatar Fallback

Dagens prestation

MDin  
#521330
Niking skrev:
MDin skrev:
Niking skrev:Dagens prestation blev att dra igång den stora gräsklipparen för första gången sedan någon gång i juni. Skönt att köra igenom gräsmattan nu när det börjar bli fallfrukt...
/Niklas
Stora? har du en Toro? Jag har en Hqv Rider som jag tycker är stor. Tar ungefär 120 cm och har 5000 kvadratmeter att klippa. Tar 2,5 tim. Klippt 2 ggr i år å nu är det dax igen då det har kommit en himla massa regn.


Japp, en Toro Timemaster ca 76 cm klippbredd och självgående klippare. Klipper kanske 4000 m2 med den på kanske 3-4 timmar.

Den lilla klipparen är en Husqvarna LC 141 Li, en mycket lätt och smidig batteriklippare för små och trånga ytor, samt för alla branta områden. Klippbredd ca 39 cm.
/Niklas
Lite avis är jag på en Toro. Det är klipparnas Rolls. Måste erkänna att jag lägger ingen tid på att ”finklippa” under buskar.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

zeetorg  
#521340
MilanJo skrev:
1534189252_20180813_081232.jpg


...egentligen skulle jag börja isolera i matlagningsdelen av köket idag, men för att kunna göra rätt från börjas krävdes en dags jobb på ovanvåningen: Det gamla badrummets golv och väggar fick enklare justeringar så IMORGON hamnar jag förhoppningsvis i köket igen. :-bd

1534189163_20180813_080320.jpg


1534189241_20180813_172952.jpg
Du verkar ha fullt upp med renovering och hästar och allt. Härligt med en händig tjej som inte är rädd att skita ner sig lite grann. [emoji7]

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

halvproffs  
#521347 Är grymt imponerad av dig @MilanJo. Inte rädd att hugga i och jättefin gavel när den blev målad.
👍 👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).