Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3606106 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#517949
. Avbröt semestern för att söka ” ett vasst föremål ” på en badplats. Vid ankomsten kom där en kärring och förklarade att det var hon som utan att lämna en fullständig redogörelse eller andra uppgifter ringt kommunens felanmälan. Det var tydligen ett barnbarn som skulle testa djupet när han simmade och sträckte ner foten i bottnen. Oj..mormor..det är vassa saker på bottnen. Och det är klart som fan att avbrutna vasstrån känns vassa mot en barnafot.. :grin: 35 mil t.o.r för inget mer än en rundlig faktura till kommunen blev resultatet.. :ymparty:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#517955
ananders skrev:
molnia skrev:Vi har en sidräffsa också men den stod allra längst in bakom jättemkt saker på höskullen så den kom inte fram. Men blir det fler ggr med eget hö så ska den fram.


Varför sluta med något som kan bli en trevlig tradition. :wink:

Saknar hökörningen dels från när jag var barn och pappa levde och dels under tonårstiden när jag hjälpte en bekant som hade mjölkkor. Visst det var ett hårt jobb men av någon anledning älskade jag det.

Är det lite som hålla på med ved? Man gör något som direkt spelar roll och att man får en sådan skön belöningskänsla efteråt när man är klar?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

molnia  
#517962
totte skrev:Härligt Molnia, toppen att ni fått ihop så det räcker. Bra jobbat!

Synd att ni inte drog fram sidräfsan, till sånt här är den riktigt bra.


Ja jag var medveten om att den var bättre redan innan men eftersom jag jobbade så fick jag förlita mig på min fars hjälp med att hinna med o han började stränglägga o sa att nu gör vi såhär...
Tror att jag hade tjänat tid på att ta fram den för kombin funkade mkt dåligt tyckte jag. Men nu är det klart.

Om vi tar eget hö så lär vi inte få den största biten vi nu tog på för den biten lr bonden plöja upp o så in egen gröda på.
Så då får vi leta efter fler småplättar som bonden ratar... o för att få annat än sjögräs o ogräs skulle vi behöva så in det med någon hästgröda.... blir mkt jobb. O blir det en blöt sommar så behöver vi nog leja någon att både pressa o plasta för att ta det som höensilage. ..

Avatar Fallback

Dagens prestation

Blondin 750  
#517966 Jag är ju också nybörjare på det här med hö men jäklar vilken tur med skördevädret det har varit i år. Sen känns det inte sämre ett att ha drygt 8 ton superfint hö på logen ett år som detta. Jag upplät mycket, och fin,vall till mina grannar och fick själv skörda även lite gamla ängar/trädor för att säkerställa volymen. Inte ett strå till finns att ta reda på inom mina råstenar. Många undrade om jag blivit tokig (även jag själv) som ägnade stor del av försommaren till att skaffa/ bygga lämplig utrustning men nu känns det som en rätt satsning. [emoji846]

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#517983 När motorsåg och röjsåg får vila, så kan man ju serva sina kängor.

Mina huggar kängor och röjkängor samt reservkängorna blev smord med Mink-oil :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517986
JensSkoog skrev:När motorsåg och röjsåg får vila, så kan man ju serva sina kängor.
1531657912_p7140824.jpg

Mina huggar kängor och röjkängor samt reservkängorna blev smord med Mink-oil :-bd
Vackert! För mig att minnas militärtjänstgöringen och "putstävlingarna"[emoji2]

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

mullhytting  
#517988 Örnnästet

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518272 Nu när vädret inte inbjuder till skogsarbete. Får man passa på o köra motorsåg på jobbet. :wink:

Smällspirean har tagit sig bra. Men det kan man inte beskylla gräsmattan vi sådde ovanför muren.
Förbereder inför hösten med att såga ner buskaget. Sedan ska gräsmattan fyllas upp för att det ska gå å klippa ända in.
Ett riktigt hie.
Men det gick fint att köra undan på gafflarna.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#518291 Gårdagens prestation var att hugga upp 26 barkborreträd i drygt 30 graders värme tillsammans med farsgubben.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#518315 Ja, det är varmt, och extra varmt var det att jobba med mur och betong idag.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#518323
Vedmaskin skrev:Nu när vädret inte inbjuder till skogsarbete. Får man passa på o köra motorsåg på jobbet. :wink:

Smällspirean har tagit sig bra. Men det kan man inte beskylla gräsmattan vi sådde ovanför muren.
1531929614_20180718_094548.jpg
Förbereder inför hösten med att såga ner buskaget. Sedan ska gräsmattan fyllas upp för att det ska gå å klippa ända in.
1531929614_20180718_101719.jpg
Ett riktigt hie.
1531929609_20180718_103035.jpg
Men det gick fint att köra undan på gafflarna.
1531929614_20180718_145036.jpg

Passade det inte bra o ta med röjsågen?

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#518327 Va o provkörde nya modellen av Nissan Leaf (elbil) med en vän. Körde för lite för att kunna uttala mig om just allt om eldrift. Men den kändes bra, dock förstår jag inte att det är mode att ha så stora/breda C-stolpar (bakersta stolparna på en bil, mellan karossen och taket, på en kombi blir det D-stolparna), att man inte kan backa utan att ha en backkamera... Men det är ju inte denna bil unik med.

Sedan så blev det att försöka fila upp några stenkörda röjklingor. En Strandklingan och en Strand Total (har Strand-filen) Har mestadels endast kört med husqvarnas treuddiga sly kniv och den är ju superenkel att fila/slipa upp, tämligen stryktålig. Så det blev en helt annan upplevelse och kommer nog börja fila direkt efter stenträff i fortsättningen. Filningen av kapklingan kändes hyfsad även om det tog lite tid, hade ju instruktionen som följde med filen och den tyckte jag kändes väldigt vass o bra.

För filmningen av Totalklingan var det lite svårare att veta hur o med vad man skulle fila, fann ingen info. Vinkelslip känns fel. Hade ingen tjockare rundfil än 5,5mm så det fick bli samma fil. Klingan är klart effektivare än slykniven men känsligare. Tips mottages.

Under tiden tittade/lyssnade jag på en ny för mig Youtubekanal: afleetcommand
Här diskuterar de om Jonsered:

Tycker de har en skön avslappnad stil och mycket verkar sunt. De verkar finns mycket att gå igenom. Bob verkar va som vår Mange, samlare, driver verkstad och verkar kunnig. Hoppas det kan ge någon annan samma glädje som jag fick. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518338
Hema skrev:
Vedmaskin skrev:Nu när vädret inte inbjuder till skogsarbete. Får man passa på o köra motorsåg på jobbet. :wink:

Smällspirean har tagit sig bra. Men det kan man inte beskylla gräsmattan vi sådde ovanför muren.
1531929614_20180718_094548.jpg
Förbereder inför hösten med att såga ner buskaget. Sedan ska gräsmattan fyllas upp för att det ska gå å klippa ända in.
1531929614_20180718_101719.jpg
Ett riktigt hie.
1531929609_20180718_103035.jpg
Men det gick fint att köra undan på gafflarna.
1531929614_20180718_145036.jpg

Passade det inte bra o ta med röjsågen?


Tänkte tanken. Men det satt ihop i kronorna. Så man fick dra loss stammarna. Klämde lite. Men inte värre att man kom loss utan hjälpmedel.

Sedan funderade jag på om jag skulle behöva kapa dom på mitten. Men dom gick o köra undan hela. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Nor-forest  
#518376 Sol og fint vær fortsetter, mens regnet uteblir. Det er svært tørt! Måtte kjører igang vanningsanlegget i går. 10 år siden forrige gang.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vardon  
#518405 Blir inte mycket gjort i denna värme men eftersom det sågas mindre och mindre ved blev jag äntligen av med transportören. Maken till pjäs att stor och vrång att flytta Har jag inte, än

Ett par handwinschar och några blick och ytterligare en pryl åkt upp i taket

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).