Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14502 inlägg 3585969 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#516790 Var nog bra den kom ner, verkar ha varit rent farlig nu.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

ananders  
#516827 Traskar runt på en marknad i Sölvesborg med sambon och hennes vän. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Granstorp  
#517197



Transport och sjösättning av ännu en flotte!

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

MDin  
#517417 När granen växer upp mellan telefonledningarna måste den ned. För att den inte ska dra med sig en av kablarna så fick jag fuska som arborist. Fast med lång stege. Satte fast mig med fångrem runt granen och handjagade med kvistssågen. Funka rätt bra men lite vingligt.


Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Jotto  
#517814

Senior og juniors verktøy [emoji846]

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

molnia  
#517823 Vi har fått ta eget hö på gamla bitar som har varit i träda. Vildsvinsböt o grenar o dålig gröda, tistel o ogräs. I morgon förmiddag ska det pressas av en lejd herre.
Slitit att använda gamla maskiner som inte använts på minst 25 år och dåliga marker. Förhoppningsvis får vi mängden vi behöver men jag är mycket skeptisk.
Måtte det regna snart....

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#517825 Man får göra vad man kan.

Bra jobbat molnia

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#517836

Idag drog jag upp och bar på slepvagnen terrassedäcket
som jag la ovanpå betongen 22 år tillbaka.

Hade samlat sig lite skit under får man säga.
Nu blir det nån typ pensionärkuvös
där. Får se vad kommunen säger :roll:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#517849
molnia skrev:Vi har fått ta eget hö på gamla bitar som har varit i träda. Vildsvinsböt o grenar o dålig gröda, tistel o ogräs. I morgon förmiddag ska det pressas av en lejd herre.
Slitit att använda gamla maskiner som inte använts på minst 25 år och dåliga marker. Förhoppningsvis får vi mängden vi behöver men jag är mycket skeptisk.
Måtte det regna snart....


Mycket sånt som slås nu. Problemet för många ar ju att de inte ens har maskiner som går att använda eller ens komma in med på småtegar.

Före detta fårhagen bakom vårat slås här med en gammal Ford 3000. Tistlar, ogräs och torrgräs.


Balades ett par dagar efteråt. Hämtades igår.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

molnia  
#517928 Ja jag har inte jobbat med hö själv tidigare så lite nybörjarmisstag gjordes. Tänkte vara ambitiös och stränga ihop till få strängar men kombi spridre/ strängläggaren var obarmhärtig mot de torra stråna och slog sönder det så jag märkte att strängarna blev inte större. I desperation och oro över brist på foder tog vi o krattade mellan strängarna och i ytterkanter. Höll på in i de sista innan pressaren kom men vi hann klart.
Och det gjorde nog nytta för vi fick ihop 15 balar och en liten slutbal. Bedömmer att vi behöver färre än det men vi vet heller inte hur mkt som hästarna ratar när det är sjögräs o tistel o dåligt.
Vilken lättnad när vi insåg hur bra det ändå gick med mängden. :-bd
Stor eloge till min fru som krattade ihop ihärdigt trotts att händerna var helt fulla av blåsor. :cry:
Och min far har varit oerhört hjälpsam, först i fredags gick jag på semester o han har har kört mkt om dagarna när jag inte kunnat. 🤗 :-bd
Fick nöjet o köra lite traktor ...
Ihärdigt krattat av min fru
Efter jag krattat samman strängarna
Före jag hade krattat, börjat till höger i bild.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

ananders  
#517931
molnia skrev:Ja jag har inte jobbat med hö själv tidigare så lite nybörjarmisstag gjordes. Tänkte vara ambitiös och stränga ihop till få strängar men kombi spridre/ strängläggaren var obarmhärtig mot de torra stråna och slog sönder det så jag märkte att strängarna blev inte större. I desperation och oro över brist på foder tog vi o krattade mellan strängarna och i ytterkanter. Höll på in i de sista innan pressaren kom men vi hann klart.
Och det gjorde nog nytta för vi fick ihop 15 balar och en liten slutbal. Bedömmer att vi behöver färre än det men vi vet heller inte hur mkt som hästarna ratar när det är sjögräs o tistel o dåligt.
Vilken lättnad när vi insåg hur bra det ändå gick med mängden. :-bd
Stor eloge till min fru som krattade ihop ihärdigt trotts att händerna var helt fulla av blåsor. :cry:
Och min far har varit oerhört hjälpsam, först i fredags gick jag på semester o han har har kört mkt om dagarna när jag inte kunnat. 🤗 :-bd


Gott jobbat av er båda. :-bd
Helt rätt tänkt med strängarna men det är inte lätt att lägga ihop med en sådan kombimaskin hade varit en helt annan sak med en rotorsträngläggare.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

molnia  
#517934 Vi har en sidräffsa också men den stod allra längst in bakom jättemkt saker på höskullen så den kom inte fram. Men blir det fler ggr med eget hö så ska den fram.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#517940
molnia skrev:......Bedömmer att vi behöver färre än det men vi vet heller inte hur mkt som hästarna ratar när det är sjögräs o tistel o dåligt.
🤗 :-bd

Bra att ni fick in så mycket :-bd

Tror inte du ska oroa dig om hästarna tar sjögräs och tistel. Om dom inte är altför fisfina blivna, så äter hästar det dom får. När jag var pojk och gick i benen på min bästefar och hans häst, fick jag lära att grovhö, tistlar och annat sådant hamnade i en hörn av höladan som "hästhö". Kvalitetshöet skulle vara för mjölkkorna. Senn fick ju ochså hästen beta där det fanns mycket höstljung, Calluna Vulgaris. På norska kallas den "Rösslyng" som inte betyder röd lyng som många tror, men det kommer från gammalnorsk, "hross" som är häst.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#517943 Härligt Molnia, toppen att ni fått ihop så det räcker. Bra jobbat!

Synd att ni inte drog fram sidräfsan, till sånt här är den riktigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

ananders  
#517945
molnia skrev:Vi har en sidräffsa också men den stod allra längst in bakom jättemkt saker på höskullen så den kom inte fram. Men blir det fler ggr med eget hö så ska den fram.


Varför sluta med något som kan bli en trevlig tradition. :wink:

Saknar hökörningen dels från när jag var barn och pappa levde och dels under tonårstiden när jag hjälpte en bekant som hade mjölkkor. Visst det var ett hårt jobb men av någon anledning älskade jag det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).