Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14502 inlägg 3585616 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#514430 Hej @Jole .
Du är ju priviligerad som fick gå i en skola som prioriterade så. :-bd

Inte många som gör det nu. Allt ska vara tal och värderingar och rapportar och det som
inte är akademisk har visst inte någon värde.
Vi skickar ut erbjudande till alla barnskolar(ungefär 22) om praktisk skogdag för 4/5 klassingar
här i kommunen, men inte alla svarar.
Men någon är duktiga på det - en liten privatskola gör visit fem gånger i året eftersrom dom
anser det som viktigt att ungarna blir skogsvana och att dom lär sig mycket när dom är ute :grin:
De barnen är mycket duktiga på att vara ute och på att jobba med praktiska saker.

Våra dagar blir ju oftast en introduktion för barnen i skog och jobb med såg och yxa. Men de lär
sig oerhörd snabbt och många krävjer nog såg och yxa under granen när det blir jul :lol:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Jole  
#514468
JensSkoog skrev:Hej Jole .
Du är ju priviligerad som fick gå i en skola som prioriterade så. :-bd

Inte många som gör det nu. Allt ska vara tal och värderingar och rapportar och det som
inte är akademisk har visst inte någon värde.
Vi skickar ut erbjudande till alla barnskolar(ungefär 22) om praktisk skogdag för 4/5 klassingar
här i kommunen, men inte alla svarar.
Men någon är duktiga på det - en liten privatskola gör visit fem gånger i året eftersrom dom
anser det som viktigt att ungarna blir skogsvana och att dom lär sig mycket när dom är ute :grin:
De barnen är mycket duktiga på att vara ute och på att jobba med praktiska saker.

Våra dagar blir ju oftast en introduktion för barnen i skog och jobb med såg och yxa. Men de lär
sig oerhörd snabbt och många krävjer nog såg och yxa under granen när det blir jul :lol:

Ja nu nästan 20 år senare börjar jag begripa att det var en väldigt speciell skolgång. Det var en liten byskola dit byråkratin inte riktigt hade nått. Idag vill många skolor inte lägga ett öre på aktiviteter som inte ger något resultat som kan mätas och redovisas på papper. Det anses vara flummigt och ett oproduktivt slöseri med pengar. Därför blir jag alltid extra glad när jag ser bilder från era skogsdagar och ser att det finns skolor som faktiskt sätter värde på såna här "onödiga" aktiviteter! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#514591

Kommer nya ungar i veckan, och eftersom dom som var här sist, jamrade
att det var svårt att hitta vägen när dom gick uppgiftsstig, fick jag ta en sväng med röjsågen.

Gick med en och en halv tank på FS130'an med kratkniv. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#514594 Gillar dina snitselband. :wink: :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

molnia  
#514595 Svärfar hade problem med taket o jag frågade om han ville ha hjälp.
Så vi åkte dit i fredags o har plockat av teglet, rivit läkten o letat dålig svall. I morgon lägger vi papp. Härligt att jobba med byggsnickeri även om det var riktigt varmt. Var så man nästan brände sig på pannorna när jag plockade ner dem.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#514597
Erre skrev:Gillar dina snitselband. :wink: :-bd

Ja, de är snygga :grin:

Börjar ta slut i lådan nu, så jag får komma mig på
Gallringsdagar och hämta nya :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#514606
JensSkoog skrev:
Erre skrev:Gillar dina snitselband. :wink: :-bd

Ja, de är snygga :grin:

Börjar ta slut i lådan nu, så jag får komma mig på
Gallringsdagar och hämta nya :wink:

Helt rätt Jens! :-bd

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

åberg  
#514767
Amatörhuggare 62 skrev:
1528295121_20180606_124814.jpg
Slutat höet idag.
Fått slå det,för torkans skull.
Annars är det,ju midsommar.
Som man brukar köra.


Ser att du har en DBS till frontvikt. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#515185

Underröjning i besvärlig terräng



Orört sedan -71

Vedkapning... Depån är på traktortaket, rör inte marken då jag sätter igång.

Demonterad kolvstång kraftigt repad, tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Axl  
#515247 Staplat en hög. Fick lite hjälp av juniorerna, även det lite av en prestation. Det var kul att se hur virket blev, det var bara ”vrak” stockar.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

ananders  
#515252 Det blev nästan 5 timmar med grästrimmern idag.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#515715

Det här var en häck som inte gillade att bli
kapad ner från fem meter till två :lol:

Kvistade ner den och körde bort allt.

Idag var det dags att plantera nya.
Jobbigt, men kunden blev nöjd :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#515942 Den går till en 8 årig flickas mor.
Vi har varit på Kolmården nu i två dagar, denna gången följde våra kompisar med.
Dom har två barn också.
Deras flicka ville hemskt gärna åka Wild fire.
Men ingen var så sugen på att åka med henne. 😬😬
Så efter att hon tjatat ett tag så gick hennes mor med på att åka. Mest eftersom att ingen annan ville åka. Och hon gillar inte höjder å fart.


4 åk blev det innan flickan var nöjd. :d
Stark morsa!!

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

ananders  
#515943 Stackare där. Utsatte min sambo för något liknande när vi och mina syskon med familjer var på tivoli i Köpenhamn första sommaren vi var tillsammans. Jag ville åka fritt fall och i min familjs närvaro hade hon inte mod att säga.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#515945
ananders skrev:Stackare där. Utsatte min sambo för något liknande när vi och mina syskon med familjer var på tivoli i Köpenhamn första sommaren vi var tillsammans. Jag ville åka fritt fall och i min familjs närvaro hade hon inte mod att säga.

😬😬😬.
Skönt att ni är tillsammans fortfarande. :d

Jag har totalt växt ifrån sånt här.
Men mina luar börjar få längd nog för att snart åka sånt här. :((
Så jag får väl snart göra samma resa som hon.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).