Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3603336 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Torbjörn Johnsen  
#512191 Snyggt! Ser att du strölagt planken på högkant. Blir nyfiken på varför :ugeek:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512201 Är också nyfiken.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#512203 Vad är det för vagn du kör med?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#512210
Torbjörn Johnsen skrev:Snyggt! Ser att du strölagt planken på högkant. Blir nyfiken på varför :ugeek:

Har sett det hos en del gubbar och testade själv. Har rum mycket virke per varv, sen är det väl meningen att virket inte drar sig i 5 tumsriktningen. Lättare att korrigera 2 tumsriktningen under byggprocessen. Vissa varv är liggande beroende på mängd och dimension.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512212
Hema skrev:
Mangan skrev:De fick inte kontakt med bilens elektroniska styrenhet för att kontrollera avgasreningen, så då blir det underkänt! 👍

Älska stelbent byrokrati, men hoppas det löser sig enkelt.


Haha, jagringde idag och de hade reddan ändrat i protokollet. Detta var den första rena elbilen för den nyanställde, de trodde det var en hybrid (som även har en förbränningsmotor). :-bd

På elbilar skall de inte ens koppla in OBD.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#512213
Hema skrev:Vad är det för vagn du kör med?

Den flyttar jag skotaren med normalt. Svetsade dit ringar av ämnesrör för att enkelt kunna lägga i och ta bort stakar.
Ryms väldigt mycket på detta vagn. På bilden rör sig om 60 stock men rekordet är runt 100. Men den gången upplevde jag transporten som väldigt riskabel.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#512218
Mangan skrev:
Hema skrev:
Mangan skrev:De fick inte kontakt med bilens elektroniska styrenhet för att kontrollera avgasreningen, så då blir det underkänt! 👍

Älska stelbent byrokrati, men hoppas det löser sig enkelt.


Haha, jagringde idag och de hade reddan ändrat i protokollet. Detta var den första rena elbilen för den nyanställde, de trodde det var en hybrid (som även har en förbränningsmotor). :-bd

På elbilar skall de inte ens koppla in OBD.

Gott!

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#512223 Strålande sommardag med 43 ungar i skogen idag.
Dom fick göra de vanliga sakerna, som vedkapning och
klyvning och trädfälling, men idag gjorde vi ochså fågelholkar.



Mycket populär uppgåve, det där.



Ska många händer till i jobbet, men ingen skruvade eller sågade i handen,

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Torbjörn Johnsen  
#512226
machonisti skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Snyggt! Ser att du strölagt planken på högkant. Blir nyfiken på varför :ugeek:

Har sett det hos en del gubbar och testade själv. Har rum mycket virke per varv, sen är det väl meningen att virket inte drar sig i 5 tumsriktningen. Lättare att korrigera 2 tumsriktningen under byggprocessen. Vissa varv är liggande beroende på mängd och dimension.


Smart!

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

ananders  
#512583 Idag fick jag äntligen ihop hydraulsystemet på skogsvagnen och vilken skillnad det blev. Nu behöver jag inte varva upp motorn till mer än 1000 - 1100 varv.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#512634
ananders skrev:Idag fick jag äntligen ihop hydraulsystemet på skogsvagnen och vilken skillnad det blev. Nu behöver jag inte varva upp motorn till mer än 1000 - 1100 varv.

Måste missat dina inlägg i frågan, men lite kortfattat, vad var knas?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#512639 Det är ju redan morrondagen, och jag har jobbat hela dan och till
nu, men just nu gick skiten avgårde till skatteverket, så får jag hoppas
att det jag har knotat i hop blir godkänd :-ss :-ss 🙏

Jag inser att jag nog skulle ha skaffat mig en rekenskapsförare, men
dom kostar lite mera än en glad amatörsjälvverksammare
har pengar till. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

ananders  
#512642
Hema skrev:
ananders skrev:Idag fick jag äntligen ihop hydraulsystemet på skogsvagnen och vilken skillnad det blev. Nu behöver jag inte varva upp motorn till mer än 1000 - 1100 varv.

Måste missat dina inlägg i frågan, men lite kortfattat, vad var knas?


Det har inte varit något knas mer än att tiden har varit en bristfaktor. Köpte en hydraultank och pump i vintras.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#512652
ananders skrev:
Hema skrev:
ananders skrev:Idag fick jag äntligen ihop hydraulsystemet på skogsvagnen och vilken skillnad det blev. Nu behöver jag inte varva upp motorn till mer än 1000 - 1100 varv.

Måste missat dina inlägg i frågan, men lite kortfattat, vad var knas?


Det har inte varit något knas mer än att tiden har varit en bristfaktor. Köpte en hydraultank och pump i vintras.

Ahh, måste kännas gott nu. :-bd

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

husqvarna_med_sthil  
#512667 Sent omsider kunde man så till slut ta sig till skogs med traktor och vagn att hämta hem veden. Vintern och våren har varit minst sagt speciell. Med nymodighetens behag lyckades jag så hugga mig en vagn samt köra hem den samt ytterligare ett vedlass som legat under snön. På söndagen fick jag ihop ett björklass och nu ligger det alltsammans uppkapat på vedbacken och jag har träningsvärk ända in i själen. :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).