Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3606192 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#659183

Sommarklipp på en sjuttiosju meter lång
lindehäck, på två sidor och på toppen.
Ner från tre och en halv meter till lite över två.

Tog tyvärr bara en timma och tio minuter :mrgreen:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#659188 Bara en timme och tio minuter...

Din jäkla dundergubbe till tomte!

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Avslutat-02  
#659190 Nog har man hört talas om trädgårdstomtar...
Men denna gör ju fina jobb 🤣 👍

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

tallen100  
#659198
machonisti skrev:Bara en timme och tio minuter...

Din jäkla dundergubbe till tomte!

Klart tomten är snabb, hur skulle han annars hinna att dela ut julklappar till flera miljoner ungar på bara några få timmar varje julafton😉

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

isteskog  
#659200 Han har ju nissarna till hjälp!! 😉

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#659201
machonisti skrev:Bara en timme och tio minuter...

Din jäkla dundergubbe till tomte!

Dundergubbe vet jag nu inte :wink: , men det går undan när jag använder min KM130R med häcksax och bärselan RTS. Senn har jag tagit den häcken två-tre gånger varje år genom femton år så jag får inga överraskningar i jobbet med den eftersom jag formar den varje höst så den ska hålla sig smal och lättklipt.
Bästa är att dottern till ägaren drar samman och kastar på slepvagnen så får jag köra på sopen. Jag och mina axlar ogillar att räfsa. :mrgreen:

isteskog skrev:Han har ju nissarna till hjälp!! 😉

Nej, det är bara i julen, men ofta hjälps jag av
trevliga fruntimmer och deras döttrar :D

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

isteskog  
#659203 Trevliga jobb med kvinnlig fägring ....... 😉

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Bosse1  
#659204
th skrev:Jag tänkte testa en annan variant för att slippa lyfta ventilpaketet. Fäster ventilpaketet i toppen av en balk som monteras på vagnen och kan vikas mot hytten när det är dags att köra kranen. Blev just färdig med en första prototyp, delvis i trä.

Det vikbara fästet:
1595978502_faeste_-_kopia.jpg

Ett första torrsim visar att en M10-stång är nog lite för klen, ventilpaketet kommer nog att svaja lite för mycket i sidled vid körning. Bara att borra upp hålen och svetsa på två nya bleck på en M12-stång 😀

Ventilpaketet skruvas på en plåt som i sin tur är skruvad på stången. Just nu två spännband för att fixera positionen men något stabilare behövs nog för att fixera paketet bättre.
1595978522_ventilpaket_-_kopia.jpg

Blir det här bra är det bara att koppla loss tryck och retur samt kroka av vagnen när man vill byta till något annat.

Kör med samma men "efter väg kärra" går säkert att få följsamhet i skogen efter lite funderande :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659206
JohannesG skrev:Vill inte låta som någon pessimist, men var mycket försiktig med det där. Den konstruktionen gör att paketet kommer göra samma och i vissa fall större rörelser än vad vagnen gör. Jag hade inte kört med något sådant annat än på helt plan mark och mycket sakta.

Du skulle däremot kunna utnyttja mekanismen du har där för att smidigt flytta paketet mellan vagn och traktor vid på/av ställning. Lycka till!

Tanken var att när man kör är ventilpaketet fällt bakåt och i ett sådant läge att det ligger spänt mot vridhuset och inte kan gunga i sidled. Sedan tänkte jag testa att bara göra någon kort förflyttning mellan närliggande två stockhögar för att slippa fälla fram och tillbaka, men som du skriver så kan det bli stora utslag i sidled om man är oförsiktig.
Backupen jag tänkt är samma som du också skriver, att slippa lyft vid på- och avställning. Det borde enkelt kunna testas på min prototyp genom att göra träregeln enkelt delbar och fixa ett nytt fäste på traktorn. Verkar lättare än att använda en köpt ventillyft och framförallt är det ju en egen idé 😀

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659216 Att de vrider är klart med de kommer Även lyfta endel med om du tex kör ner bakhjulen i en grop/dike eller vilja neråt om bakhjulen ska över en rygg

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Kippen  
#660014
Kullagren i framhjulen på automowern gav upp så den haltade fram på tre hjul.
Men med en bit ek, morakniv, borrmaskin och en fil så blev det nya lager. Smorde dem med olja och fett. Såg sen en skogssnigel på gårdsplanen och tänkte att sådana användes ju förr till smörja med, men det fick bli modernare smörj.
Får se hur länge detta håller.
Mvh Kippen

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#660022 Bra jobbat! Trä som lager är rätt underskattat.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Kippen  
#660025 Det satt väl eklager i vissa tröskor ända in på 90talet. Men det kräver ju lite mer underhåll än nyare kapslade lager.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#660054 En kompis till mig köpte en bobcat relativt förmånligt.
Efter en tid började motorn gå lite knackigt.
Stor förvåning då montören hittade snidad björk istället för vanliga vevstakslager

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#660246
totte skrev:Bra jobbat! Trä som lager är rätt underskattat.


machonisti skrev:Stor förvåning då montören hittade snidad björk istället för vanliga vevstakslager


Modifierar mitt uttalande med att just som vevstakslager är trä möjligen en smula överskattat.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).