Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3605565 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#507946
Robertberg skrev:Ikväll har jag fällt ett femtontal björkar och arbetat upp hälften av dem med niaben, med hjälmen på!


Bra det, det är ju det där med hackspettsfaran också :d

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#508883 Gjorde visit i en trädgård i dag och "civilicerade" några thujor.

Blev lite på slepvagnen bara av det.

Senn glesade jag ut lite i en trädgårdshassel hos samma
kund, och friserade lite på ett fruktträd. Det behövdes :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

molnia  
#508896 Slitit med trumbromsar för första gången. Fick ihop båda bak så jag känner mig nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#508915 Trumbromsar är kul, särskilt de där sprintarna med brickor som skall vridas på plats :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

halvproffs  
#508922 Blev du också lite nostalgisk?@totte. Kommer ihåg att på min jänkare var dom även självjusterande.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

molnia  
#508938
totte skrev:Trumbromsar är kul, särskilt de där sprintarna med brickor som skall vridas på plats :wink:

Den detaljen var lätt, ett bromsrörs nippel bråkade och så kilen som ger den självjusterande funktionen hade hamnat lite fel så bromsen låg på även att det var nytt. Fick knacka upp den kilen så gick det fritt. Men innan jag förstod att det var felet. :-ss

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#508959 Väl jobbat Molnia, kan vara lite luriga att få ihop.

halvproffs skrev:Blev du också lite nostalgisk? totte. Kommer ihåg att på min jänkare var dom även självjusterande.


Men visst, min första bil var en SAAB 1963, trummor runt om. Inte självjusterande. Man stack in en mejsel i ett hål och därinne satt som ett kugghjul som man lirkade fram steg för steg med mejseln.

Trummor bak har jag haft rätt många sen dess, senast på Opelskruttet vi hade som andrabil däruppe. Dom var nog självjusterande, rörde dom aldrig.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#508985 Egentligen är trummor bak rätt trevligt och sitter handbromsen på dem, får man en handbroms man kan tvärnita med. Relativt lite underhåll.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#509003 Instämmer med det Hema, lite bökiga när det väl blir underhåll, men ofta håller de länge utan.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#509011
totte skrev:Instämmer med det Hema, lite bökiga när det väl blir underhåll, men ofta håller de länge utan.

Trummor bak är på väg tillbaka.
Iallafall på vissa märken.
Den enormt reducerade bromseffekten bak gör att skivbromsar inte blir så bra. Beläggen kärvar och bromskraften blir ännu sämre. Plus rostande skivor.
Bromsbackar bak håller i regel iallafall 14-16 000 mil.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#509023 Samt med eko-körning blir bakbromsarna knappt varma. På bana är det dock helt klart bättre.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

tallen100  
#509025 Eko-körningen är det absolut bästa sättet för att få krångel med bromsarna, någon kraftig inbromsning med jämna mellan rum ska det vara, så det får röra lite på sej.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

jannee  
#509068 Bytt skivor bak på min BMW en gång på 47 000 mil, å andra sidan tar jag loss beläggen varje sommar och smörjer + skrapar bort all beläggning.
Frugan min däremot kör som en biltjuv, belägg fram varar 5 till 6 000 mil och bak kanske 10 000 = skivorna är alltid blanka (på båda sidorna) :grin:
På den nya bilen har hon launch control och redan använt den flera gånger :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Dennis1982  
#509080 Fortsätter att jaga toppbrott. Tråkigt när tallskogen ser ut så här.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Bax  
#509081 Jösses! 😱

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).