Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3603155 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

T Landström  
#384006 Va ute en sväng på morgon och tog ner 2 granar... Ena granen va drygt 60 år (om jag räknade rätt) och 27 meter från fällsnittet till toppen...Stod mitt i mellan 2 andra granar som höll samma mått... Antar att det är rätt bördigt där... ;)

Har kommit på mig själv att jag är slarvig när jag gör riktskäret och har lagt ner mig ordentligt i vinter när jag fällt och nu går träden dit jag vill...inte fällt fast någon gång i vinter...

Hade med mig kameran så jag filmade den första granen...får se om jag kan få upp klippet...

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

husqvarna_med_sthil  
#384016 Tog med sambons pojke på lite exkursion längs ån för att titta om bävern har varit uppe. Vi hittade inget färskt gnagt så vi gick och tittade lite på kommande huggning till hösten och jag har gått där förut men missat den gamla körvägen i berget. Hittar körvägar överallt när jag går och tittar, gamla som gatan men användbara för min lilla traktor. Inser att man har det man gör på skogen när man går och tittar, roligt. Inser också att denne grabbens föräldrar aldrig varit intresserad i skog men jag körde stenhårt på att lära sig de trädslag vi stöter på, idag blev det al, gran, tall och björk. Jag tycker det är allmänbildning men det är jag det. Hur som är han som intresserad i träden och skogen så hoppet är på inget sätt ute även om dataspelsvärlden verkar vara något alldeles speciellt. Efter lunch ska vi ta och bygga en skjutbana för pilbågen jag köpte åt honom, pojken ska ut :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

molnia  
#384047 Far o jag najade ihop ca45m armering till kantbalkar. Min syster och svåger bygger nytt.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384057 Hela familjen på bio i eftermiddag. :grin:

Vi tittade på Zootropolis. Väldigt bra och rolig film.
Barnen sa att dom tyckte den var bra. Den tilltalade nog mer vuxna. Det var mycket över barnens huvud. Med reklamen så var det ca 2 timmar utan knyst. Och det är ju ett gott betyg.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#384092
molnia skrev:Far o jag najade ihop ca45m armering till kantbalkar. Min syster och svåger bygger nytt.
1459179499_20160328_151053.jpg
1459179531_20160328_151122.jpg

Om det blir mer najning framöver och ni inte har någon bra najmaskin så funkar det bra med buntband också. Såg bra ut, som vanligt när du varit i farten. :)

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Sunilorblede  
#384097 Blir väl mer påskhelgens prestation men fick och avhjälpte haveri på stornallen. Satt och lastade virke i idylliskt vårvinterväder i lördags då det small och huven hoppade till. En knut i drivaxeln till hydraulpumpen for och slog sönder kylaren på kuppen. Fick turligt nog, hos grannen, tag i ny platta och knut mot pumpen så jag snidade en egen axel och lödde ihop kylaren så ståtiden blev ganska kort och nu har jag fått maskinen ur skogen och lasset till avlägg.




Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384098 Ägnat mig åt lite "träskavverkning" i helgen. En gammal äng som samtidigt är utlopp från en mosse. Ängen var öppen fram till 50-talet men numera har den en del stora granar. Nu har det blivit stopp i täckdikningen efter att elbolaget var här och bytte trådar och jag har ännu inte lyckats lokalisera stoppet. Jag har hittat ett av troligen två diken men mer arkeologi återstår. De granar som börjat drunkna var det nu läge att ta ner.

Här gick det utmärkt att köra traktor för två år sedan:


En något påverkad gran som dessutom hade dubbeltopp sex meter upp. Vad säger ni "stubbfetischister" om höjden, är den godkänd?


Enda sättet att få ut något från den här våtmarken ! T.o.m. Grållen sjunker ner här.


Samt en hyggligt grov gran alldeles vid kanten.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

jannee  
#384099 TH = norr om Malmö, kan t.o.m. vara en Smålänning, i alla fall efter stubbhöjden :grin:
Så ska det se ut :!:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#384100 Stubbhöjden är fin, men jag utmanar dig att fixa en lika fin stubbe på trädet från sista bilden. :)

Även om du finner alla diken och ev. täckdikesrör, så är det väl ihoppressat/förstört? Men börjar det sätta igen kan det gå snabbt. Så bra att du är vaksam för träden i riskzonen.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384203
Hema skrev:Stubbhöjden är fin, men jag utmanar dig att fixa en lika fin stubbe på trädet från sista bilden. :)

Även om du finner alla diken och ev. täckdikesrör, så är det väl ihoppressat/förstört? Men börjar det sätta igen kan det gå snabbt. Så bra att du är vaksam för träden i riskzonen.


Det skall nog gå bra att fixa en lika fin stubbe där någon gång. Jag har både större såg och längre svärd på lager :grin:

Täckdikesrör, vad är det för moderniteter? De här täckdikena är från 1800-talet och är byggda med riktiga stenar :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Göt  
#384213 Då borde ju täckdiket gå ut i ett öppet dike kanske det som ska rensas. brukar kunna rinna som sjutton när man fått upp ett täckdike :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384235 Det är ju bra med stendiken, då de inte riskerar att ruttna upp med tiden så som trädiken... ;-)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

husqvarna_med_sthil  
#384330 Började med en sista omgång ved vid vedmaskinen hos kompisen. Sedan fick jag för mig att testa att klyva ett äppelträd jag tog ner åt modern, mest bara nyfiken på hur det skulle se ut invändigt så jag tog den vekare delen la ände mot en grövre stock och började såga, på frihand förstås när man är för lat att ställa ordning med sågverket för en pyttebit äppelträd. Mjaouu bromm-bromm sa sågen sedan blev det tvärnit och nu startar den inte, så kan det gå.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#384340
Niking skrev:Det är ju bra med stendiken, då de inte riskerar att ruttna upp med tiden så som trädiken... ;-)
/Niklas

Var många av dom där jag vux upp, och visst ruttnade dom inte, men dom blev packad av röter och jord. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#384344 Inte dagens, men en dag i november i fjol, då jag borrade och laddade hålen med "snigeldynamit", där en terrass ska utvidgas. Kollade veckan efter jag gjorde jobbet, men intet hade skett, men nu i dag var stenen söndesprucken så jag pillade den isär med kofoten :grin:




Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).