Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3605571 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#284257
Hammaren skrev:Var iväg och kapade loss ett fyrtiotal vindfällen idag, skördaren skulle komma imorgon så
det var bäst att fixa det idag, det var en skaplig bröt med grovgranar, det var även två granar som halvhängde på varann så jag funderade på hur jag skulle ta dom på för vis,
då började det att störtregna och blåsa så jag sprang ner till bilen och tog en fika, när
jag kom tillbaks hade dom blåst ner :smile: så det löste sig själv.
Men när jag skulle ta sista granen i bröten, en av de grövsta, så small det bara till, slog sönder kastskyddet på sågen och foten fick sig en törn :cry: Men hade inte jag varit
försiktig så hade det kunnat gå riktigt illa, man blir lite skakis när det händer sådana
saker, man kanske får tacka han där uppe, och ledaren för C-kursen :wink:

Tur att det gick bra trots allt. Men gissar att du nu i efterhand har gått igenom händelsen i huvudet så att du minimerar att liknande händelser igen. Gött med vinden som tog de jobbiga granarna och tur med timingen måste du haft, inte kul att precis påbörjat fällningen av ena o så blåser skiten omkull.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#284262 Kan bara samstämma med Hema. Gott att det gick bra - och din erfarenhet och försiktighet är mestadelen av turen. :grin:
Får ofta höra, "Men du som har huggit så mycket i så många år, har vel inga nerver inför det å ta ner ett träd!" Jag svarar att varje träd är ett nytt träd, och om man inte tänker genom vad man gör hela tiden, så kan det gå illa.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Hammaren  
#284264 Man planerar och sågar efter konstens alla regler men måste ändå ha flytet med sig för att det ska
gå bra, jag köper gärna ett nytt kastskydd till sågen och får väl ha en blå och öm fot några dagar,
det kan ha gått mycket värre, ibland undrar man om farsan som var proffshuggare hela sitt liv sitter där uppe bland molnen och vakar över mig. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

molnia  
#284345 klöv upp 1,5 kubik ved, la det i en vedsäck, lyfte och vedsäcken sprack... 3 år gammal säck håller visst dåligt. :x
plockade upp det i en lastpall.. som de brukar säga, ved värmer många gånger.. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284388 Inte dagens men senaste veckan. Vad att göra när man ska planlägga en ö och inte ha någon båt? I mitt fal binda hundarna vid en tall leta upp ett flytblock som slitigt sig från någon brygga där lägga väst och utrustning. Och sedan simma över de 120 m till ön . Det var djup vatten så det gick inte att vada. Planlägga i kalsonger taxeringsväst och sportskor och sedan simma tillbaka och fortsätta med fastigheten.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

åberg  
#284389
Tåndemåla skrev:Inte dagens men senaste veckan. Vad att göra när man ska planlägga en ö och inte ha någon båt? I mitt fal binda hundarna vid en tall leta upp ett flytblock som slitigt sig från någon brygga där lägga väst och utrustning. Och sedan simma över de 120 m till ön . Det var djup vatten så det gick inte att vada. Planlägga i kalsonger taxeringsväst och sportskor och sedan simma tillbaka och fortsätta med fastigheten.

Hängivet!

Gissar att det var egen skog. :smile:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#284391
Tåndemåla skrev:Inte dagens men senaste veckan. Vad att göra när man ska planlägga en ö och inte ha någon båt? I mitt fal binda hundarna vid en tall leta upp ett flytblock som slitigt sig från någon brygga där lägga väst och utrustning. Och sedan simma över de 120 m till ön . Det var djup vatten så det gick inte att vada. Planlägga i kalsonger taxeringsväst och sportskor och sedan simma tillbaka och fortsätta med fastigheten.

Kan man förmoda att hundarna tyckte husse agerade lite konstigt? :) Instämmer med föregående talare, att det var hängivet gjort!

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284395 Hundarna är vana! De söker vägar hela tiden för att jag går där jag går. (Ja en plan yta).Jag är anställd planläggare och arbetar efter det. Så ingen egen fastighet. Jag vill göra en plan som skogsägaren känner sig hemma med den skog som fastigheten erbjuder vad det gäller bonitet volym och mål klassning.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284425 Skulle ut och röja några tankar med midjeröjaren, så jag slängde in erforderlig utrustning i bilen och drog iväg. Väl framme började jag byta om och skulle plocka fram hjälmen. H-vete! Hjälmen kvar hemma, så det var bara att åka hem och hämta den. 😡

När jag åter kom till röjplatsen, nu med hjälmen, började jag plocka ihop midjeröjsågen. H-vete, svärdsdelen hemma. Bara att åka hem och hämta den också. 😡 Då kom jag dessutom på att jag nog borde ha med reservdelslådan uti fall. 🧠

När jag nu för tredje gången kom till röjplatsen och äntligen monterat både såg och fått på mig hjälm, drog jag igång midjeröjsågen och satte på mig den. Sedan gasade jag - och sågen dog direkt! 😡 Efter några drag fick jag igång sågen på ryggen och gasade, varpå sågen åter dog direkt. 😡

Då tog av av mig sågen och konstaterade att choken fortfarande var utdragen till hälften. :lol: Så in med choken ordentligt denna gång. Sedan startade jag åter midjeröjsågen, satte på den på ryggen och gasade utan vidare missöden. Sedan kunde jag köra mina två tankar utan nämnvärda problem.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#284429 Är det åldern som gör dig glömsk, Niking? :lol: :lol: Vi som har några år på akslarna, går över och kollar innan vi drar i skogen :mrgreen: Glömmer aldrig en enda pryl :wink: :wink: (men jag är hemsk til å ljuga)

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284431 Vet ej. Men ibland är det ju bara som förgjort. :lol:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284652 Rensat ett flak jordgubbar. Dags att safta :grin:

Nu ska stånket slå sig. :mrgreen:

Innan det är dags att sila, söta och buteljera. =p~

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284653 Grävt en grop. Åt mig själv. Under en skogsbilväg, så nu ligger det en liten, liten trumma på plats. Trots mygg, knott och urberg!

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

rikard_e  
#284657 Kört ut 8 kubik asp och ek, sen 1 lass med grot

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284669


Två klassiska gubbrockband ytterligare såg jag igår i Kiruna.
Först Illbatta Boogie Band, ett lokalt tunggungande gäng som hade
nån sorts reunion efter många år, mkt bra.
Sen var det Status Quo som spelade och de var så bra som förväntningarna
och de drog alla gamla dängor precis som de skulle, mkt bra.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).