Socialt (mer om oss)

Tar ni i hand?

25 inlägg 3446 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tar ni i hand?

Elmhult  
#732604 Beror på vem det är. Kultur etc. Men helst slipper jag ta i hand. Vissa kan man inte neka dock. Jobbigt läge. Svenskar går bra att neka utan att förolämpa. 👍

Elmia
Avatar Fallback

Re: Tar ni i hand?

nilsszzon  
#732606
Elmhult skrev:Beror på vem det är. Kultur etc. Men helst slipper jag ta i hand. Vissa kan man inte neka dock. Jobbigt läge. Svenskar går bra att neka utan att förolämpa. 👍


vad skulle det göra dig om ngn skulle bli förolämpad pga att du inte önskar skaka hand? lustigt att göra skillnad på svenskar och andra.

vill man inte ta i hand så skiter man i det, har man ett yrke som kräver att man håller god sed så får man väl stå ut men för vanliga "svenssons" så gör man väl i regel det som passar en bäst ?

Avatar Fallback

Re: Tar ni i hand?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732627 Hmm, spännande att det var så blandad inställning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tar ni i hand?

Prästtorpar'n  
#732632 Jag gör det om det passar.
Men försöker inte ens om jag tror att den andre inte vill.
Det har hänt någon gång att jag sträckt fram handen men blivit "avvisad".
Jag låtsas då att jag glömt mig:
"Ja, visst ja. Hej, hej."
Jag hoppas att allt återgår till det normala beträffande hälsningar. För min del har handhälsning aldrig varit någon viktig grej, men ibland tycker jag det passar.
De flesta kulturer har någon gest som visar att man är obeväpnad, troligen är framsträckandet av en tom högerhand en variant på det temat.

Avatar Fallback

Re: Tar ni i hand?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732636 Sederna ändras fort. För något år sedan nekades folk anställning för att de inte ville hälsa i hand.

Avatar Fallback

Re: Tar ni i hand?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732656 Innan Corona så tog jag i hand när jag träffade folk i affärer (typ virkesinköpare, entrperenör) eller affärsliknande tillfällen, typ kollegor man träffar en gång om året kanske. Eller första gången man träffar en ny rågranne eller folk i vägföreningen som man inte sett förut.

Bland bekanta så är det mer sällan, ju bättre man känner folk desto mindre anledning. Hmm, kanske det är så det är rakt av?

Har ännu inte sträckt fram näven självmant sen Corona.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tar ni i hand?

hfab  
#732716 Ta i hand gör jag bara om jag känner mej tvingad. ( och vem ska kunna tvinga mig?)
Nu när corona är "över" är det fullt upp att freda sig mot folk som absolut ska kramas då de hälsar!

Jag fick f#n panik då alla runt omkring börja tjata om att hålla 2m avstånd till andra människor.
Det har fungerat bra med 5m förut.

Användarvisningsbild

Re: Tar ni i hand?

Helproffs  
#732718
hfab skrev:Ta i hand gör jag bara om jag känner mej tvingad. ( och vem ska kunna tvinga mig?)
Nu när corona är "över" är det fullt upp att freda sig mot folk som absolut ska kramas då de hälsar!

Jag fick f#n panik då alla runt omkring börja tjata om att hålla 2m avstånd till andra människor.
Det har fungerat bra med 5m förut.

Haha det här inlägget borde postats i dagens glädjeämnet 🤣 👍

Avatar Fallback

Re: Tar ni i hand?

tallen100  
#732754
hfab skrev:Jag fick f#n panik då alla runt omkring börja tjata om att hålla 2m avstånd till andra människor.
Det har fungerat bra med 5m förut.

🤣 Ja fem meter är ganska lagom..

Användarvisningsbild

Re: Tar ni i hand?

Prästtorpar'n  
#732769
hfab skrev:Ta i hand gör jag bara om jag känner mej tvingad. ( och vem ska kunna tvinga mig?)
Nu när corona är "över" är det fullt upp att freda sig mot folk som absolut ska kramas då de hälsar!

Jag fick f#n panik då alla runt omkring börja tjata om att hålla 2m avstånd till andra människor.
Det har fungerat bra med 5m förut.
Uppenbarligen tycker omvärlden att vi här uppe i Norden är lite speciella.
Själva brukar vi väl betrakta oss som helt vanliga, som folk är mest här i världen.
Personligen har jag inte något emot 5-metersregeln.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).