Socialt (mer om oss)

15 år som skogsägare. (Tåndemåla)

15 inlägg 2559 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

15 år som skogsägare. (Tåndemåla)

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730226 Det händer mycket på 15 år. Det var 2/10 2006 som jag och frugan köpte Tåndemåla. Med tillköp 2009 och 2017 så är nu gården lite knappt 100 ha med två boningshus och ett tio tal ekonomibyggnader.
Skogen är ung och marken bördig med grönsten i marken. Boniteten ligger runt 11m3sk/ha/år och det växer in 1100 kubik om året.
Med den här tråden vill jag visa hur snabbt en skog kan växa och lite om mitt sätt att sköta skog.
Tanken är att lägga upp en del av det jag företar mig på gården och dess skötsel.
Gården som den ser ut idag.
Denna delen av Sverige är den vi har.
Såhär såg det ut när jag hittade gården och då fick man beställa prospekt.
Volymer och tillväxt.
Skogsskötseln
Sammanställning av utvecklingen av skogen




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: 15 år som skogsägare. (Tåndemåla)

totte  
#730234 Intressant!

Avatar Fallback

Re: 15 år som skogsägare. (Tåndemåla)

Amatörhuggare 62  
#730241 Så fint det ligger, å vatten också. 👍

Användarvisningsbild

Re: 15 år som skogsägare. (Tåndemåla)

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730243
Amatörhuggare 62 skrev:Så fint det ligger, å vatten också. 👍

Hej klart. Frugan ville ha sjöutsikt och jag var er av idén vi gräver en damm. Här var dammen grävd redan och nu börjar den smälta in fint i gårds bilden.

   TS
Avatar Fallback

Re: 15 år som skogsägare. (Tåndemåla)

80-90  
#730251 Väldigt vackert . Blir kul å följa detta 👍

Avatar Fallback

Re: 15 år som skogsägare. (Tåndemåla)

uffejohan  
#730253 Jag har ju haft förmånen att besöka Tåndemåla och kan intyga att det är en riktig idyll och att det växer så det knakar i skogen. Men det krävs flitiga och kunniga människor att skapa detta!!!

Användarvisningsbild

Re: 15 år som skogsägare. (Tåndemåla)

Josephine  
#730282 Dito! mysigt att fa sova pa Toppakull. :-)

> https://giraffen197.webblogg.se/2021/au ... gusti.html

Användarvisningsbild

Re: 15 år som skogsägare. (Tåndemåla)

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731146 Lite bilder från dagens svampplockar runda. Tog några bilder från de ungskogar som vi har.
Den enda Douglasgranen som gick oskadad igenom frosten 2014 då det var -27 27/3.
Här pushade jag rådjur 2007. Men tornet står nog till nästa gång det är hygge
31 årig ungskog
Förra markägaren tyckte att de stora luckorna skulle planteras igen. Har säkert 200 st plantskydd och döda ekar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 15 år som skogsägare. (Tåndemåla)

svampbob  
#731148 Passa på att plocka de gula innan löven har fallit. Jag plockade själv några kilo idag men de är betydligt svårare att se nu när markerna är fulla av gula björklöv.

Användarvisningsbild

Re: 15 år som skogsägare. (Tåndemåla)

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731153 Har haft plocknings förbud i en månad snart. Men nu ville föräldrarna i Ljungby ha lite mer så då plockade jag en korg.

   TS
Avatar Fallback

Re: 15 år som skogsägare. (Tåndemåla)

Chainsaw Charlie  
#731193 Vad har du för trädslagsfördelning? Kul när det är lite skjuts i backen! 👍

Användarvisningsbild

Re: 15 år som skogsägare. (Tåndemåla)

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731201 7-82-8-3 är fördelningen då granen är tämligen ung är tall och ädellöv minskande och gran/ Björk ökande. Inte för att jag avverkar tall och ädellöv utan att de andra växer in snabbare. I de ungskogar jag själv planterat är det mer tall och Björk och i de gallringarna gör ska björken ej minska och inte heller gynnas. Utan den ska få vara med där den står tillsammans med granen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 15 år som skogsägare. (Tåndemåla)

Josephine  
#731213
Tåndemåla skrev:Lite bilder från dagens svampplockar runda. Tog några bilder från de ungskogar som vi har.


Det ser inte ut att vara en bra plats att plantera ek pa överhuvudtaget..?

och ungskogarna av gran kan man väl stamkvista för att underlätta lite för orienteringsklubben?.. ;-)

Avatar Fallback

Re: 15 år som skogsägare. (Tåndemåla)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731242 En bra orienterare håller upp armarna och springer av de torra kvistarna. Smattrar gott.

Användarvisningsbild

Re: 15 år som skogsägare. (Tåndemåla)

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731249
Josephine skrev:
Tåndemåla skrev:Lite bilder från dagens svampplockar runda. Tog några bilder från de ungskogar som vi har.


Det ser inte ut att vara en bra plats att plantera ek pa överhuvudtaget..?

och ungskogarna av gran kan man väl stamkvista för att underlätta lite för orienteringsklubben?.. ;-)

Eken hade nog gillat marken utan att klaga men det vart lite mörkt för de. Stammkvistning av granen hoppar jag. Ska dock öppna upp lärket mellan mina gårdar så det blir lite mer luftigt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).