Socialt (mer om oss)

Snörapporten

629 inlägg 159564 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snörapporten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153157 Regnar idag igen, men har nu övergått till blötsnös som kommer övergå till regn imorgon... Marken är så blöt, så det blir lera när man går på den... :-(

Elmia
Avatar Fallback

Re: Snörapporten

axwell  
#153163
Niking skrev:Jag är tacksam för att du inte kör den snön till mina trakter, så som du gjort de senaste två åren.


TOTTE !
Skicka gärna ca 2 dm varannan dag i ca en vecka, måste ev justera någon vinkel på snöbladet innan jag kan ta reda på större mängder.

Avatar Fallback

Re: Snörapporten

flisshejk  
#153182 Snacka om väderomslag hade precis hunnit skriva förra inslaget färdigt så bedarrade stormen och snöfallet upphörde som om någon stängde en kran, eller var det tottes slunga som havererat?

Avatar Fallback

Re: Snörapporten

Micke Holmgren  
#153183 http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/norden

Snö på väg? Eller regn?

Användarvisningsbild

Re: Snörapporten

totte  
#153242
flisshejk skrev:Att du skulle rikta slungan mot norrbotten det trodde jag aldrig om dej totte jag är grymt besviken, vi har fått snö de tre senaste dygnen, med kullmen under natten till idag med minst kulingvindar och det snöar fortfarande har kommit minst 15cm inatt och vinden har inte avtagit ni kan ju tänka er hur det driver och yr, jag skall ta mig en funderare om jag kopplar på snöslungan på MBtracen och blåser tillbaka snön sydvästut. Vi har nu ca 40 cm snödjup och i botten är det blött och alldeles kram snö, man skulle kunna tänka sig några rejäla kalla nätter för vi har ett par ställen med björkskärmar som skall avvecklas som ligger på ganska blöta marker, skulle uppskatta totte om du vände slungan mer västerut nästa gång.


Du får vända dig till SMHI och klaga, blåste faktiskt det mesta österöver men vinden tog det och skickade norrut.

Får återkomma med snödjupsrapport har inte varit hemma idag när det var ljust så jag har inte kollat mätaren, men rejält mycket har det kommit. Mer blir det, det har redan börjat.

Användarvisningsbild

Re: Snörapporten

totte  
#153385 Pulsade ut till min ASDEM för att rensa bort all snö som samlats på den, såg ut som en vit 10 cm tjock pelare med en boll på toppen. Konstaterade då att nu fattas det bara ett par cm till en full meter. Och det är kramsnö alltihop.

Ikväll var jag för första gången ute för att slungan faktiskt stannade för att den blev fullpackad med snö. Den snö vi har fått är nåt rent djävulsk, är som klister alltihop och eftersom det blåst rejält så har det t o m drevat på sina ställen trots att det är kramsnö.

Skulle aldrig gått och gnatat tidigare i vinter om att vi inte fått nån snö. Nån hörde tydligen på.

Avatar Fallback

Re: Snörapporten

axwell  
#153399
totte skrev:Konstaterade då att nu fattas det bara ett par cm till en full meter. Och det är kramsnö alltihop.

Otroligt slumpmässigt olika, nästan en meter mer än här.
Fast bara några mil inåt landet har de mer än önskvärt, lugnast att inte klaga mer på för lite snö!

Användarvisningsbild

Re: Snörapporten

totte  
#153402 Ja, det är rent märkligt hur det skiljer på såpass kort avstånd. Och det är inte på långa vägar så mycket utåt kusten här heller. Återkommer i morgon i bloggen med lite fina snöbilder, så får du se hur det ser ut när man har klagat på för lite.

Avatar Fallback

Re: Snörapporten

Micke Holmgren  
#153472 Axwell skulle vart tyst... :wink:

Kom ca 1dm här inatt, (han bor dryga milen åt öster.)
Kom några cm till under dagen.

Pojkarna har åkt snowracer hela dagen 8)
Å frugan hade skottat parkeringen när man kom hem. @};-

Avatar Fallback

Re: Snörapporten

axwell  
#153493
Micke Holmgren skrev:Axwell skulle vart tyst... :wink:


Du har så rätt, fick nästan lika "mycket".
Kunde därmed testa snöbladet med hydraulsväng, fungerade perfekt att flytta omkring det lilla som kom från sydväst.
Lyckades sabba bladlutningen efter avslutat arbete, ev nån bild i annan tråd.

Användarvisningsbild

Re: Snörapporten

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153517 Jag var just en sväng och drog undan lite grovt så jag inte behöver stressa imon.
Vid vebon siktade jag 2 älgar som låg och myste i snön. En del har det bra.

Användarvisningsbild

Re: Snörapporten

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153596

70 cm bakom huset den 6;e januari 2012

Användarvisningsbild

Re: Snörapporten

totte  
#153833 Det har satt sig lite nu, 90 cm visar den idag. Och nu är min nya ASDEM-EV 1922 på plats (Enhanced Visibility, mätområde ända upp till 1922 mm).


Avatar Fallback

Re: Snörapporten

axwell  
#153852 Fruktansvärt vad mycket snö du har, annat var det i juli -97 då första etappen av 5-dagars gick i Pengsjö, så varmt och torrt att vår bäck sinade enda gången.

Minns inte hur det gick, kartan finns kvar.

Avatar Fallback

Re: Snörapporten

skogshasse  
#153859 hej vi har ca 5-10 centimeter i hudiksvalls kommun i Eskilstuna är det barmark var där i torsdags skogshasse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).