Socialt (mer om oss)

Halvproffs helproffs på trä

6 inlägg 1804 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Halvproffs helproffs på trä

Torbjörn Johnsen  
#659755 Jag hade nöjet att svänga inom hos halvproffs i Hedesunda i fredags när jag var på resa norröver. Han visade mig runt lite i sin träverksamhet och där fanns mycket intressant. Vi har ju bl a sett att hans hjärta klappar gott för trädslaget klibbaloch det fanns en del sådant i trävaruhyllorna. Framför allt hyvlade paneler. Inne på övervåningen i huset låg även en packe blivande golvbrädor av al för att torka ner de sista procenten innan inläggning. Att han har en livslång erfarenhet som snickare med kärlek till trä kan man definitivt se i huset.



Bättre kvalité än i bygghandeln
Halvproffs (eller Sören som han egentligen heter) berättade att han brukar skicka en timmerbil (med släp) till en närliggande såg efter varje huggningssäsong för att få det uppsågat, ca 40 m3fub. Sedan förädlar han det efter torkning med hyvling till både vanligt konstruktionsvirke men även till lister och paneler. En del klyver han i torrklysågen innan hyvling i Logsolhyveln och allt staplas prydligt i höga fack. Där är det sen bara för hans lokala kunder att komma in och handla. Priserna står på hyllkanten precis som i bygghandeln och det var humana priser. Virkeskvalitén kan jag dock avslöja är avsevärt högre i Sörens fack.

Klibbal - stabil och hårdare än man tror
Sörens erfarenheter av att såga klibbal är mycket positiva. Virket är relativt formstabilt och vrider sig inte så mycket som t ex asp verkar göra. Det är också betydligt hårdare än vad man tror enligt Sören. Mer om det i tråden Al

Vi hann också med ett snabbt besök i hans skog där det finns en hel del fin vårtbjörk. Den hade fin kvalité och såg ut att växa väldigt bra. Speciellt bra växte den på några ställen där han hade "gödslingsförsök". Något som ett annat av familjens andra intresseområden kunde bidra med. Nämligen ett antal hästar. Den intilliggande plantskogen såg ut att klara sig riktigt bra från viltbete men så är både halvproffs och sonen engagerade jägare.

Jag hoppas att halvproffs fortsätter att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper när det gäller både trä och självverksamheten i skogen (och mycket annat). Det är verkligen uppskattat här på Skogsforum!

Ordning och reda i trävarulagret hos halvproffs


En list och en panelbräda av klibbal




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Halvproffs helproffs på trä

JensSkoog  
#659759 Bara ett fel med "Halvproffs" och det är namnet :wink:
"Helproffs" skulle passat mycket bättre :-bd

Trevligt att se dig på film, Sören - hoppas gränsan öppnas och jag kan
träffa dig igen tillsammans med goda vänner från Skogsforum 🤗

Användarvisningsbild

Re: Halvproffs helproffs på trä

halvproffs  
#659761 Tack, det var ett nöje även för mig att träffas och visa lite av tillverkningen och sortiment. Finns mycket sevärt i Hedesunda med omnejd både skogligt och rent natursköna platser att visa upp. Dock fanns ej tiden för detta då Torbjörn skulle träna med röjsåg 😉 Mycket av virket har jag använt själv för underhåll av byggnader och en del har använts vid byggnationer hos mina barn. Tidigare sålde jag till en byggfirma men den ägaren har flyttat till Stockholm och till en som hade fiskecamp och byggde stugor men han avled tragiskt tyvärr. Nu är ju det här ett intresse på gränsen till hobbyverksamhet men ROLIGT!

Användarvisningsbild

Re: Halvproffs helproffs på trä

halvproffs  
#659762
JensSkoog skrev:Bara ett fel med "Halvproffs" och det är namnet :wink:
"Helproffs" skulle passat mycket bättre :-bd

Trevligt att se dig på film, Sören - hoppas gränsan öppnas och jag kan
träffa dig igen tillsammans med goda vänner från Skogsforum 🤗


Nja, är man inte riktigt bra på någonting så stannar det vid Halvproffs 😉
Vi får verkligen hoppas att viruset avtar och upphör så allt blir som vanligt igen och så vi kan träffas på något skogsforumarrangerat ställe 👍 . Tror dock att vi fått en tankeställare på många sätt iaf.

Avatar Fallback

Re: Halvproffs helproffs på trä

tallen100  
#659766 Det där såg riktigt trevligt och fint ut 👍

Användarvisningsbild

Re: Halvproffs helproffs på trä

totte  
#659816 Kan bara bekräfta. Har ju haft fömånen att gästa Sören ett par gånger.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).