Jag var ju tokig i gamla MC vid den tiden och lyckades köpa en HD 750 kubikare från krigsåret 1942 (ökenmodel) för 150 kr samt en Fransk krigs MC med boxer motor, sidvagn med drivning även på sidvagnshjulet och backväxel. Fabrikatet Var Gnome et Rhone https://cybermotorcycle.com/gallery/gno ... ania-1.htm. Skuret drev efter kardanen. För den fick jag punga ut 200 svenska kronor.
För att ombesörja tågfrakt för dessa objekt så lyckades vi ordna inkvartering i en fin bagarstuga på en plats som heter Sjoa.
Det skulle vara bröllopssvit där nästkommande helg men efter lite resonerande så var de snälla att hyra ut den ny städade bröllopssviten i bagarstugan till oss.
Jag talade med husägaren och kom in på det där med krigsåren då jag sade att "ja ni hade väl det inte så lätt när Tyskarna var här? Varvid han svarade att Tyskarna var väl inte problemet de hjälpte ju till att bygga upp landet, Nä men när Engelsmännen kom efter kriget då sprängde de och förstörde det Tyskarna byggt upp och som ju kunde ha varit till nytta för Norge."
Ja det är aldrig lätt för en liten nation att manövrera när stormakter träter och vad som är orsak och verkan. De Svenska Malmfälten var ett tänkbart mål för Engelsmännen att ockupera de hade behövt gått genom Norra Norge för det, men Tyskarna han före Engelsmännen in i Norge. Men Engelsmännen med flottstyrkor och soldater samt Franska Främlingslegionärer (som inte var gott sedda av Norrmännen vad jag hört) landsattes och gjorde hårt motstånd mot Tyskarna,
Därav de franska Motorcyklarna, köpte en till i Nordnorge som reservdelsmaskin några år senare på -70 talet.