tor 09 apr 2020, 19:00#636615
Jo lite finns det, men inte så mycket numera.
Mest lokalt tror jag.
Sen brukar det komma några dokumentarer på TV dessa dager, men numera er ju alt om Corona.
Sen sloknar det vel lite ut nu när nästan alla snart er döda.
Farsan navn kommer på en lokal minneplatta snart, då han tvangsjobbade(järnvägen) för tysken under kriget og var i Tysklandsbrigaden i åren efter krigen. (har også flere medaljer og diplomer liggande efter han, han dog 2005).
Hans farsa (altså min bestefar) var NS mann (Nasjonal Samling. som samarbete med Tysken) under kriget , så en konstighet där som det aldri talas om innen familien, vare sig av min far eller bestefar, men va jag vet var dom venner som far och son even efter kriget.
Men som sagt så minns jag aldri jag hört det talas om detta, och jag har vel aldri frågat så mycket om detta heller, vilket jag angrar lite på i dag.
Vore interessant att veta lite mer om detta.
Har forsökt googla, men med lite hell så langt. (Bestefar jobbade som Lensmann 1940-1945, och dom fick et straff efter kriget, men har inte lyckas reta ut eksakt va det var).
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc