Socialt (mer om oss)

Dagens berättelse

46 inlägg 7093 visningar 206 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

Avslutat-02  
#601993 Det var kvällen före julafton, jag hade väntat hela dagen på att få hämta hem julgranen..

Min far och jag satte av med en kälke på släp, snön knarrade under våra fötter och vinterkylan bet i mina kinder..

När vi hade gått en stund så märkte jag att månen var högt på himlen och började att lysa upp vår väg i mörkret...
Snön som låg över träd och mark började att glittra i skenet av månljuset.

Jag stannade upp och tittade på alla stjärnor på himlen....
När jag tittade så såg jag hur stjärnorna glimmade och hur man nästan kunden känna att stjärnorna kom närmare och närmare... Sedan kollade jag ner igen och upptäckte då att jag var ensam.

Sakta började jag att följa spåren efter min far, men han var långt före.
Så hörde jag hur något lät omkring mig..
Det var något som plötsligt flög förbi och jag frös till i hela kroppen...

Det som jag hörde och såg var en uggla som satte sig en bit längre bort och började att hoa...
Gjorde inte saken bättre....

När jag stod där och knappt visste vart jag skulle ta vägen kom min far med kälken och en nedhuggen gran.

Jag sprang fram till honom och berättade allt som hade hänt, han tittade på mig och sa: tomten rider på ugglornas rygg för att hålla koll på oss, en tomte låter inget illa hända ett barn.

Det finns inget att vara rädd för.
Vi gick hemåt, nu började det att snöa.
Snön började dölja våra spår och gjorde det svårt att se. Vi gick och gick... Till slut så såg vi vårat hus och äntligen var vi hemma.

Vi gick in och tände en brasa, klädde julgranen och drack varm choklad med macka..

Doften av elden och den färska granen spred sig i huset.. det är jul för mig....

   TS
Elmia
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).