Socialt (mer om oss)

Dagens berättelse

46 inlägg 7102 visningar 206 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

Avslutat-02  
#593241
Westra Aros skrev:Du borde kontakta ett filmbolag, det är en succéserie du sitter på


:lol: kul att denna tråden uppskattas. Men jag tror jag håller mig till att roa den lilla skaran...

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

Avslutat-02  
#593243
bork skrev:det finns ett ställe som heter Lakoberg i Vansbro kommun,det ska hänt lite underliga grejer där.
fick höra av morfar att det rymde en piga därifrån,denna piga ska ha berättat att gårdsägaren hade ett speciellt rum för gårdfari-handlare som ville övernatta.
det ska ha varit en lucka i taket i detta rum där de stack ner bössan för att skjuta dom.
det finns en stenhög där som kallas luffarröset.

för 5-6 år sedan körde jag en gubbe från Malung,den berätta att postiljon blev skjuten vid gården för många år sedan...den på gården ska ha ätit upp postiljonen och ska ha senare blivit dömd för det vid tinget i Nås...domslutet ska finnas bevarat från rättegången


kannibalism va trevligt.... :lol:

det var ganska vanligt i vissa delar av sverige förr att man dödade kringresande säljare...

men en härlig historia från en annan bit av sverige.. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens berättelse

totte  
#593248
vinterrojarn skrev:Vad är det jag gjort nu då?
Man kan ju nästan undra om inte detta innehar en gnutta gnäll, läs eller låt bli.
Har moderatorerna något problem med mig så hoppas jag att de tar upp det..


Problem hava vi icke. "Före och efter jobbet", i synnerhet "Socialt" är en avdelning för det fria och personliga. Så är det ju klart via rubriken att detta är berättelser och sådana kan ju som bekant vara rena reportage och rena sagor och allt däremellan.

Forumets regler gäller förstås i vanlig ordning.

Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

Avslutat-02  
#593251 Tack Totte du reder ut det mesta som vanligt, och tur är väl det så någon lyckas hålla koll på mig. :mrgreen: :-bd :-bd :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

Avslutat-02  
#593257 för nästa berättelse,,,, vilken vill ni läsa, den som är självupplevd eller den som jag fått berättad för mig av min far om hans far vid den norska gränsen vid den tyska ockupationen? ni väljer...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens berättelse

Brozzlaren  
#593260 Jag vill höra båda. 🙂

Användarvisningsbild

Re: Dagens berättelse

Bax  
#593271 Fy fan för krig.... :sad:

Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

Avslutat-02  
#593272 ja min familj har förlorat två personer i striderna i finska vinterkriget, det var två bröder till min farfar.
frivilliga for de iväg i kista kom de tillbaka... men tyvärr så är det som behövs för att stoppa mörka makter från att ta över.

glory glory what a hell a way too die...

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

isteskog  
#593304 Du får väl ta med nån av knattarna när dom kommer i 10-års åldern på samma resa! 😉

Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

Avslutat-02  
#593307 nja... det vete tusan.... men å andra sidan man ska aldrig säga aldrig...

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

Avslutat-01  
#593323
Bax skrev:Fy fan för krig.... :sad:


håller med...första jobbet jag hade var på ett turismföretag,de hade en som fungerade som vaktmästare / alltiallo...den karln ska ha varit i Franska främlingslegionen...totalt jävla livsfarlig om han skulle väckas,man fick stå i dörröppningen och slänga grejor på honom...

Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

Avslutat-02  
#593324 Det var nog mera PTSD som gjorde detta.... stå och kasta grejer på han.... :lol: :lol:

Hur mottogs det med att få något kastat på sig....
för stod att han mest troligt hade en försvarsutövning för sig om man väckte honom som vanligt.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

isteskog  
#593333 Ur mina arkiv över Istes historia följer följande otäcka mordhistoria: En ruskig mordhistoria omtalas. Ett par pojkar från Bollnäs, kallandes Ljungspojkarna, hade rett sig ett tillhåll i Vedberg mellan Änga och Iste på sidan om Orsjön. De sysslade med stölder och andra ogärningar. Vid ett tillfälle träffade de på en flicka som väckte deras begärelser. Hon ville emellertid inte tillmötesgå dem, varför de skred till våld. Först avskar de hennes tunga, för att hon inte skulle kunna ropa på hjälp, sedan skändade de henne och hängde slutligen henne med huvudet ner i en myrstack. Den stackars flickan lär ha levt något dygn. Man lyckades slutligen få tag i mördarna, som naturligtvis dömdes till döden.
Har inget årtal när detta illdåd kan ha skett, men ruskigt att läsa iaf! :shock:

Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

Avslutat-02  
#593336 Ljungs bröderna var Johannes Krantz och Henric Svärd. de båda bröderna tog värvning vid Svea Livgarde, varpå de avvek ifrån 1819... de levde på små stölder. 1823 dömdes de till döden i Runemo utanför Bollnäs för sina brott.
dömdes till döden genom halshuggning. platsen heter Raskes..

det är bara roligt med såna här historier....

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

isteskog  
#593339 Då var det sant iaf! Vart fick du tag i info om dessa nidingar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).