Dagens berättelse

Svara  48 inlägg  2381 visn.  211 följer
Användarvisningsbild

Dagens berättelse

#593130 okej... vi tar detta och ser om våra underbara moderatorer gör en ny tråd eller raderar...

min gård heter vinterstan... den har anor från år 1729, då låg gården nere vid ljusnans dalgång och var en ganska stor gård med massor av små hus för forbönder och kringresande.

namnet kommer ifrån att på vintern så tände man facklor efter hela gården och dalgången så att forbönderna fick en syn över vart fast land var på isen.. det såg ut som en stad helt enkelt.

för ca 15-16 år sedan hittade jag en gammal bok på vinden på en del av logen, när jag läste i boken så fick jag fram historien om när en av traktens körkarlar blev bragd om livet.
historien började med att en man vid namn karl Ström körde hästen hemåt, när han passerade Platsen Vinterstaden så fanns där ett stall, som för övrigt finns kvar där idag, när Karl körde förbi så såg han en man i trasiga kläder och svart rock, mannen frågade om han fick åka med. Karl svarade att det skulle gå bra, efter ca 4 dagar så väntade Karls fru och tre barn hem honom, men ingen man kom. Hon gick då till sin granne och frågade om de sett Karl men ingen hade gjort detta, senare på eftermiddagen kom Karls häst utan släde till gården, blodig och skrämd... man började då att frambringa ett sökskap som skulle leta efter Karl. Efter 2 dagar hittade man karl ihjälslagen ganska nära Vinterstaden...

Den som ägde gården Vinterstaden på den tiden hette Axel Oxel och han utlöste en belöning på 20 riksdaler till den som kunde få fram vad som hänt med Karl, man trodde länge att Karl ramlat av från lasset och slagit ihjäl sig på en sten i kanten på vägen, men Axel han trodde inte på detta. Axel fick Karls änka och barn att flytta till Vinterstaden och bli kokerska, åren gick och 1832 så kom det en herre till gården, mannen var trasigt klädd och hade just en svart rock... mannen bad om mat och dricka, på natten så fick mannen sova i ett av stallen.

morgon efter så märkte man att hästarna var döda och mannen borta, man började nu söka efter denna figur som mest troligt gjort denna handling, men mannen var som borta. År 1836 så kom en man som liknade beskrivningen tillbaka till Vinterstaden, denna gång så hade man mer manskap på plats för det var vid slåttern, man lyckades fängsla mannen och slog honom blodig tills man fick fram om han dödat hästarna... mannen hade då erkänt även att han dödat Karl på vägen till byn Simeå... man kallade på länsman och ville att mannen skulle ställas inför rätta, på natten så började det att brinna i ett av husen på gården, då hade mannen lyckats smita och tända eld på huset, man fick då tag ytterligare en gång på denna man och denna gång så låste man fast honom vid kanten av Ljusnan, med kedjor, när morgonen kom så ledde man mannen upp till berget, och vid kanten av åsberget så läste byns präst upp anklagelserna och guds straff för mannen, när prästen frågade om mannen ångrade sig och sina gärningar så spottade mannen på prästen. nu hade Axel fått nog av denna plågoande och lät då byns bödel att halshugga mannen. på ett av mina skiften fick jag genom denna bok reda på att jag har en avrättningsplats.
det är en platt sten som jag trott varit en del av pilgrimsleden men det är alltså lite otrevligare.

Efter denna händelse så drabbades Axel av sjukdom och dog år 1841. Karls änka ärvde hela gården efter Axel, och hon levde ända fram till 1864, innan hon dog av ålderdom, hennes barn Ingrid och Hans, Erik, ärvde då gården, de var nu emellan 16-24 år gamla, och kunde inte enas om arvet. Erik blev så arg på sin bror att han en dag slog ihjäl Hans med en sten vid vattenbrynet och lät hans kropp flyta iväg med strömmen.
Erik flydde till Norge och hördes aldrig av mer.

Ingrid växte upp och gifte sig med en man från en grannby, de fick 4 barn.
där slutar boken om Ingrid och hennes barn, jag skulle tro att de sålde gården och flyttade bort..

vad vintersta erik vad för figur det får vi se om det blir någon fortsättning på.

TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

#593142 törs jag säga att jag läst från denna bok för mina barn, vid olika tillfällen.... eller är jag en dålig förälder då...... :oops: :oops:

TS

vinterrojarn skrev:törs jag säga att jag läst från denna bok för mina barn, vid olika tillfällen.... eller är jag en dålig förälder då...... :oops: :oops:

Absolut en bra förälder!
Det blir en del i den muntliga traditionen, dom historierna kommer dom att minnas när dom blir äldre, kanske lite förändrade men historien lever vidare.

Användarvisningsbild

#593171 mina barn har somnat gott till många av historierna om gården vinterstaden...

tack för stödet. :-bd

TS

vinterrojarn skrev:törs jag säga att jag läst från denna bok för mina barn, vid olika tillfällen.... eller är jag en dålig förälder då...... :oops: :oops:

allt är ju relativt...jag fick en bok av min morfar,den handlar om Dalman som var Sveriges sista skarprättare...jag var nog runt 10 år då,boken är från tidigt 40-tal tror jag =))

Användarvisningsbild

Re: Dagens berättelse

#593176 Blev förstås en ny tråd! Kör på, sånt här är intressant och roligt.

Användarvisningsbild

#593177 korrekt beslut... tack för det Totte.

TS

Brorsan skrev:

Absolut en bra förälder!
Det blir en del i den muntliga traditionen, dom historierna kommer dom att minnas när dom blir äldre, kanske lite förändrade men historien lever vidare.

Instämmer till fullo :-bd

#593187 Intressant och väcker funderingar om fakta, fiction, skröna eller berättarförmåga.

Kopplar också till forats återkommande problem med diverse blogguppslag, där emellanåt specifika frågeställningar dyker upp och alltid kommenteras med "det här är en bloggsida för allmäna skriverier. Faktafrågor tar du upp under ... ".

Inlägget har en intresseväckande historia (vilken väg den nu tar ..), men borde uppslaget inte omvänt mot fallet "inte blogginlägg ... ", vänligt hänvisas från foruminlägg till "blogg", på samma sätt som sker vice versa?

Han är oförutsägbar, den här vinterröjarn. Inte lätt för moderatorerna, att vara överens om att "hur förhålla sig?"

Användarvisningsbild

#593189 Vad är det jag gjort nu då?
Man kan ju nästan undra om inte detta innehar en gnutta gnäll, läs eller låt bli.
Har moderatorerna något problem med mig så hoppas jag att de tar upp det..
Senast redigerad av vinterrojarn tis 29 okt 2019, 22:45, redigerad totalt 2 gånger.

TS

#593190 Bygdehistoria vad gäller både människor och dess olika livsöden är intressant,
samt hur fastigheter har skiftat ägare och flyttats i bygden över tid. :-bd

Hugin skrev:Intressant och väcker funderingar om fakta, fiction, skröna eller berättarförmåga.

Kopplar också till forats återkommande problem med diverse blogguppslag, där emellanåt specifika frågeställningar dyker upp och alltid kommenteras med "det här är en bloggsida för allmäna skriverier. Faktafrågor tar du upp under ... ".

Inlägget har en intresseväckande historia (vilken väg den nu tar ..), men borde uppslaget inte omvänt mot fallet "inte blogginlägg ... ", vänligt hänvisas från foruminlägg till "blogg", på samma sätt som sker vice versa?

Han är oförutsägbar, den här vinterröjarn. Inte lätt för moderatorerna, att vara överens om att "hur förhålla sig?"

Tja tänk vilka bekymmer en del har :roll:
I den här tråden kan alla som har och vill berätta, en gammal skröna eller berättelse skriva i.
Däremot finns det en tråd som jag tror heter"gnäll och gnöl tråden" den kanske kunde passa herrn? :wink:

Användarvisningsbild

#593199 Ska bli spännande och intressant att få läsa historia och berättelser från andra delar av landet..

När gårdar och platser är riktigt gamla så finns där en enorm historikskatt att få ta del av...

Jag har ju den gamla svarta boken som jag hittade, där i finns många historier om folket som levt på gården från 1733 och framåt..varför man inte hittar från år 1729 när gården byggdes det vet jag inte... Men spännande och rolig läsning....sedan att många sidor är svåra att tyda eller ens känna på, det gör inget...

TS
Användarvisningsbild

#593202 Jag tar en till från gården Vinterstaden. denna gång så handlar det mer om folket som jobbade där.
så får vi se om den blir lika intressant.. innan det är dags att åka till skogs.

Året 1824 så skulle en ung man vid namn Oskar söka anställning som dräng, han var inte från trakten men hade jobbat på en annan gård lite längre bort i grannbyn. När han hade kommit in i huset och hälsat på gårdskarlar och pigor så skulle han tala inför Axel Oxel, om hur duktig han var och vad han gjort för arbete tidigare..

Axel hade mycket göromål på gården så ett par extra händer var till god nytta, men när Oskar sa att han hade ett motkrav på sin anställning, tystnade Axel och tittade med kall blick på Oskar.
Oskar harklade sig lite och sa ganska lugnt men ändå lite som om att detta var det sista med denna anställningen, Jo min herre förstår sa Oskar, att när jag jobbade på gården innan så fick vi fisk från älven till kvällsmat... sedan vred han på sig och fortsatte sakta, Axel som nu hade tröttnat drämde näven i bordet och sa åt Oskar, men jösses karl ut med språket innan vintern kommer.

Oskar flög till i stolen, harklade sig och sa kort. Jo min herre jag tar arbetet, bara jag slipper äta lax oftare än 4 gånger i veckan...

kan ju bara gissa att både Oskar och Axel nog föll ut i skratt....
på den här tiden fanns det väldigt gott om lax i älven Ljusnan och var en stor del av maten både till folk och djur, men det är klart, att äta lax mer än 4 gånger i veckan kan göra vilken som helst less till och med katten.. :mrgreen:

TS

#593231 Du borde kontakta ett filmbolag, det är en succéserie du sitter på

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).